VJ Commentaar: GroenLinks brengt met bizar plan de stad om zeep
Geen auto’s meer in de binnenstad, opheffen van 10.000 parkeerplaatsen, alle minima met belastinggeld van hun schulden afhelpen, zie daar de eerste contouren van het bizarre conceptverkiezingsprogramma GroenLinks Amsterdam. Een sneller recept om de stad om zeep te helpen is er niet.
Diverse media konden al vandaag citeren uit het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad wordt gepresenteerd. Hoewel ik het concept zelf nog niet gedetailleerd heb mogen bestuderen, zijn de daaruit aangehaalde standpunten allemaal uit de geharde linkse traditie van autootje pesten en bijstandstrekkers verwennen. Ik dacht dat er inmiddels enig realiteitsbesef was doorgedrongen, zeker gezien de voor GroenLinks behoorlijk geslaagde landelijke verkiezingen dankzij de charismatische Jesse Klaver. Helaas heeft Klaver het niet gered aan de formatietafel, maar het lijkt me duidelijk dat de politieke invloed van GroenLinks is toegenomen.
Zoals de plannen nu liggen, lijken me dit de doodklap voor de stad en de hoofdstedelijke vastgoedsector in het bijzonder. Op die manier jaag je essentiële inwoners van de stad weg die wat meer te besteden hebben dan de 'gemiddelde' stadsbewoner.
'Immens ruimtebeslag'
“De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer krijgen in de stad de ruimte die ze verdienen. De auto verliest zijn gesubsidieerde privileges zoals goedkoop parkeren en immens ruimtebeslag”, zo is te lezen in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks in Amsterdam. 10.000 parkeerplekken moeten fietsplekken worden en dat vanaf 2025 mogen alleen emissieloze auto’s in de stad mogen. Alle touringcars de stad uit en de milieuzone uitbreiden. Heel bizar is dat GL de armen in de stad wil helpen door hun schulden af te kopen, daarover zo meer.
Ton voor parkeerplek
Laat ik vooropstellen dat ik als import-Amsterdammer graag door de stad fietst. Ook kunnen sommige auto-en vrachtroutes door de stad worden omgeleid voor betere doorstroming. Maar je kunt niet zomaar parkeerplekken opheffen, zeker niet op die plekken waar men al meer dan een ton heeft ingelegd om de eigen bolide te kunnen parkeren.
Parkeerplekken in Amsterdam zorgen door de hoge parkeertarieven al voor een goede doorstroming. De komst van de Noord-Zuid lijn helpt ook om het aantal auto's in de stad te verminderen. Maar auto’s horen bij de stad, hoe je het wendt of keert. Het voorstel om van de binnenstad één ‘groene wandel- en fietszone’ maken, toont geen betrokkenheid jegens de stadsbewoners, maar ontbeert juist elk realiteitsbesef. Wandelen doe je maar op de stoepen en parken. Een stad is een dynamische smeltkroes van vervoersbewegingen. Dat is overal op de aardbol zo, en dat wordt alleen meer. Over vrachtauto’s die de stad bevoorraden lees ik bij GL nog niets. Mogen die wel? En de grote cruiseschepen die steeds aanleggen aan het IJ, wat stoten die wel niet uit? Wat zegt GL daarover?.
Leefbaar houden
Natuurlijk, er moeten maatregelen worden genomen om de stad leefbaar te houden, maar zelfs New York is een heel stuk drukker en nog prima leefbaar. Amsterdam kan nog heel wat jaartjes vooruit. GL ontkent dat er interessante ontwikkelingen gaande zijn in de mobiliteit, zoals de opkomst van (elektrische) autonome auto’s. Die kunnen een groot deel van het OV over gaan nemen. Dat zou GL moeten toejuichen!
Discipline
En hoe denkt GL de minima van hun schulden af te helpen? Met belastinggeld? Die komen toch van de goed verdienende woningeigenaren op de Amsterdamse grachten? Die worden toch weggepest omdat ze hun auto daar niet mogen parkeren? Het is een dom plan om schulden van minima af te kopen zoals GL dat voorstelt. Voor die minima is er geen enkele prikkel meer om hun eigen financiën op orde te houden. Kijk de excellente Tv-serie Schuldig van vorig jaar nog maar eens terug. Dan zie je waar het vaak aan schort: discipline.
Een stad is nooit rijker geworden van het vertroetelen van armen, wel door het aantrekkelijk houden voor ALLE doelgroepen. Honderd nieuwe rijkaards die elk enkele miljoenen inleggen voor dure appartementen in de stad zorgen voor een grotere economische boost (horeca, winkels, garages) dan de 44.000 mensen die nu in Amsterdam van een uitkering moeten leven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur VJ
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
Reacties
Caren Schipperus
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.