VJ Commentaar: GroenLinks brengt met bizar plan de stad om zeep
Geen auto’s meer in de binnenstad, opheffen van 10.000 parkeerplaatsen, alle minima met belastinggeld van hun schulden afhelpen, zie daar de eerste contouren van het bizarre conceptverkiezingsprogramma GroenLinks Amsterdam. Een sneller recept om de stad om zeep te helpen is er niet.
Diverse media konden al vandaag citeren uit het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad wordt gepresenteerd. Hoewel ik het concept zelf nog niet gedetailleerd heb mogen bestuderen, zijn de daaruit aangehaalde standpunten allemaal uit de geharde linkse traditie van autootje pesten en bijstandstrekkers verwennen. Ik dacht dat er inmiddels enig realiteitsbesef was doorgedrongen, zeker gezien de voor GroenLinks behoorlijk geslaagde landelijke verkiezingen dankzij de charismatische Jesse Klaver. Helaas heeft Klaver het niet gered aan de formatietafel, maar het lijkt me duidelijk dat de politieke invloed van GroenLinks is toegenomen.
Zoals de plannen nu liggen, lijken me dit de doodklap voor de stad en de hoofdstedelijke vastgoedsector in het bijzonder. Op die manier jaag je essentiële inwoners van de stad weg die wat meer te besteden hebben dan de 'gemiddelde' stadsbewoner.
'Immens ruimtebeslag'
“De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer krijgen in de stad de ruimte die ze verdienen. De auto verliest zijn gesubsidieerde privileges zoals goedkoop parkeren en immens ruimtebeslag”, zo is te lezen in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks in Amsterdam. 10.000 parkeerplekken moeten fietsplekken worden en dat vanaf 2025 mogen alleen emissieloze auto’s in de stad mogen. Alle touringcars de stad uit en de milieuzone uitbreiden. Heel bizar is dat GL de armen in de stad wil helpen door hun schulden af te kopen, daarover zo meer.
Ton voor parkeerplek
Laat ik vooropstellen dat ik als import-Amsterdammer graag door de stad fietst. Ook kunnen sommige auto-en vrachtroutes door de stad worden omgeleid voor betere doorstroming. Maar je kunt niet zomaar parkeerplekken opheffen, zeker niet op die plekken waar men al meer dan een ton heeft ingelegd om de eigen bolide te kunnen parkeren.
Parkeerplekken in Amsterdam zorgen door de hoge parkeertarieven al voor een goede doorstroming. De komst van de Noord-Zuid lijn helpt ook om het aantal auto's in de stad te verminderen. Maar auto’s horen bij de stad, hoe je het wendt of keert. Het voorstel om van de binnenstad één ‘groene wandel- en fietszone’ maken, toont geen betrokkenheid jegens de stadsbewoners, maar ontbeert juist elk realiteitsbesef. Wandelen doe je maar op de stoepen en parken. Een stad is een dynamische smeltkroes van vervoersbewegingen. Dat is overal op de aardbol zo, en dat wordt alleen meer. Over vrachtauto’s die de stad bevoorraden lees ik bij GL nog niets. Mogen die wel? En de grote cruiseschepen die steeds aanleggen aan het IJ, wat stoten die wel niet uit? Wat zegt GL daarover?.
Leefbaar houden
Natuurlijk, er moeten maatregelen worden genomen om de stad leefbaar te houden, maar zelfs New York is een heel stuk drukker en nog prima leefbaar. Amsterdam kan nog heel wat jaartjes vooruit. GL ontkent dat er interessante ontwikkelingen gaande zijn in de mobiliteit, zoals de opkomst van (elektrische) autonome auto’s. Die kunnen een groot deel van het OV over gaan nemen. Dat zou GL moeten toejuichen!
Discipline
En hoe denkt GL de minima van hun schulden af te helpen? Met belastinggeld? Die komen toch van de goed verdienende woningeigenaren op de Amsterdamse grachten? Die worden toch weggepest omdat ze hun auto daar niet mogen parkeren? Het is een dom plan om schulden van minima af te kopen zoals GL dat voorstelt. Voor die minima is er geen enkele prikkel meer om hun eigen financiën op orde te houden. Kijk de excellente Tv-serie Schuldig van vorig jaar nog maar eens terug. Dan zie je waar het vaak aan schort: discipline.
Een stad is nooit rijker geworden van het vertroetelen van armen, wel door het aantrekkelijk houden voor ALLE doelgroepen. Honderd nieuwe rijkaards die elk enkele miljoenen inleggen voor dure appartementen in de stad zorgen voor een grotere economische boost (horeca, winkels, garages) dan de 44.000 mensen die nu in Amsterdam van een uitkering moeten leven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur VJ
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Caren Schipperus
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.