VJ Commentaar: GroenLinks brengt met bizar plan de stad om zeep

Geen auto’s meer in de binnenstad, opheffen van 10.000 parkeerplaatsen, alle minima met belastinggeld van hun schulden afhelpen, zie daar de eerste contouren van het bizarre conceptverkiezingsprogramma GroenLinks Amsterdam. Een sneller recept om de stad om zeep te helpen is er niet.

Diverse media konden al vandaag citeren uit het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad wordt gepresenteerd. Hoewel ik het concept zelf nog niet gedetailleerd heb mogen bestuderen, zijn de daaruit aangehaalde standpunten allemaal uit de geharde linkse traditie van autootje pesten en bijstandstrekkers verwennen. Ik dacht dat er inmiddels enig realiteitsbesef was doorgedrongen, zeker gezien de voor GroenLinks behoorlijk geslaagde landelijke verkiezingen dankzij de charismatische Jesse Klaver. Helaas heeft Klaver het niet gered aan de formatietafel, maar het lijkt me duidelijk dat de politieke invloed van GroenLinks is toegenomen. 

Zoals de plannen nu liggen, lijken me dit de doodklap voor de stad en de hoofdstedelijke vastgoedsector in het bijzonder. Op die manier jaag je essentiële inwoners van de stad weg die wat meer te besteden hebben dan de 'gemiddelde' stadsbewoner.

'Immens ruimtebeslag'
“De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd. De voetganger, fietser en het openbaar vervoer krijgen in de stad de ruimte die ze verdienen. De auto verliest zijn gesubsidieerde privileges zoals goedkoop parkeren en immens ruimtebeslag”, zo is te lezen in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks in Amsterdam. 10.000 parkeerplekken moeten fietsplekken worden en dat vanaf 2025 mogen alleen emissieloze auto’s in de stad mogen. Alle touringcars de stad uit en de milieuzone uitbreiden. Heel bizar is dat GL de armen in de stad wil helpen door hun schulden af te kopen, daarover zo meer.

Ton voor parkeerplek
Laat ik vooropstellen dat ik als import-Amsterdammer graag door de stad fietst. Ook kunnen sommige auto-en vrachtroutes door de stad worden omgeleid voor betere doorstroming. Maar je kunt niet zomaar parkeerplekken opheffen, zeker niet op die plekken waar men al meer dan een ton heeft ingelegd om de eigen bolide te kunnen parkeren.

Parkeerplekken in Amsterdam zorgen door de hoge parkeertarieven al voor een goede doorstroming. De komst van de Noord-Zuid lijn helpt ook om het aantal auto's in de stad te verminderen. Maar auto’s horen bij de stad, hoe je het wendt of keert. Het voorstel om van de binnenstad één ‘groene wandel- en fietszone’ maken, toont geen betrokkenheid jegens de stadsbewoners, maar ontbeert juist elk realiteitsbesef. Wandelen doe je maar op de stoepen en parken. Een stad is een dynamische smeltkroes van vervoersbewegingen. Dat is overal op de aardbol zo, en dat wordt alleen meer. Over vrachtauto’s die de stad bevoorraden lees ik bij GL nog niets. Mogen die wel? En de grote cruiseschepen die steeds aanleggen aan het IJ, wat stoten die wel niet uit? Wat zegt GL daarover?.

Leefbaar houden
Natuurlijk, er moeten maatregelen worden genomen om de stad leefbaar te houden, maar zelfs New York is een heel stuk drukker en nog prima leefbaar. Amsterdam kan nog heel wat jaartjes vooruit. GL ontkent dat er interessante ontwikkelingen gaande zijn in de mobiliteit, zoals de opkomst van (elektrische) autonome auto’s. Die kunnen een groot deel van het OV over gaan nemen. Dat zou GL moeten toejuichen!

Discipline
En hoe denkt GL de minima van hun schulden af te helpen? Met belastinggeld? Die komen toch van de goed verdienende woningeigenaren op de Amsterdamse grachten? Die worden toch weggepest omdat ze hun auto daar niet mogen parkeren? Het is een dom plan om schulden van minima af te kopen zoals GL dat voorstelt. Voor die minima is er geen enkele prikkel meer om hun eigen financiën op orde te houden. Kijk de excellente Tv-serie Schuldig van vorig jaar nog maar eens terug. Dan zie je waar het vaak aan schort: discipline.

Een stad is nooit rijker geworden van het vertroetelen van armen, wel door het aantrekkelijk houden voor ALLE doelgroepen. Honderd nieuwe rijkaards die elk enkele miljoenen inleggen voor dure appartementen in de stad zorgen voor een grotere economische boost (horeca, winkels, garages) dan de 44.000 mensen die nu in Amsterdam van een uitkering moeten leven.

Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur VJ



Reacties

Caren Schipperus

Geachte heer Hentenaar, het is duidelijk dat uw vastgoedhart klopt voor de autobezittende stadsbewoner. Dat is prima. Als geregelde bezoeker van de stad zou het mij een uitkomst lijken als het volgepakte, priegelige, drukbezochte centrum autoluw is, maar er moet inderdaad goed nagedacht worden over wat je dan doet voor de autobezittende stadsbewoner die niet zonder auto kan. In een meerpartijenstelsel komen diverse uiterste standpunten vaak samen tot een redelijk compromis. Soms moet je groot denken en misschien een beetje dromen om met een minder luchtkasteelachtige maar wel haalbare variant tot zaken te komen. Waar ik u zou willen tegenspreken is hoe om te gaan met de groep die niet uit de schulden weet te komen. Ja natuurlijk, het vergt discipline om niet meer te besteden dan wat aan inkomsten wordt verkregen. En ja, sommigen maken niet veel werk van werken. Maar onderschat niet hoe lastig het kan zijn om met een laag inkomen de eindjes aan elkaar te knopen. Niet iedereen heeft een hoge opleiding en alle kansen gehad in het leven. Niet iedereen heeft van kinds af aan een goede financiële opvoeding gehad. Tegelijk: iedereen wil graag meedoen met een mobiele telefoon, moet wonen, heeft zich te kleden en zich te verzekeren. Wie van een minimum moet leven, komt heel gemakkelijk in de schulden, het kapot gaan van een wasmachine kan daarvan al een begin zijn. En niets is zo moeilijk om daar weer uit te komen. De SP wethouder Vliegendhart maakt hier al geruime tijd werk van. En terecht wat mij betreft. Ik zou hier niet zulke grote woorden gebruiken als u doet in uw artikel. Daarvoor is de schuldenproblematiek echt te complex. Met vriendelijke groet, Caren Schipperus

Geplaatst op 14 september 2017 om 15:38



Laatste nieuws