Acht belangrijke inzichten om innovaties in het vastgoed te versnellen

In dit artikel vertelt innovatiemanager Shariff Lutfi van ABN AMRO over de ‘8 dingen’ die hij als Agile Coach heeft geleerd om innovatieve proposities voor commercieel vastgoedklanten te bespoedigen.

“Mijn eerste aanraking met vastgoed was toen ik als kind met de familie Monopoly speelde. Snel handelen, emoties in bedwang houden (dit lukte me overigens niet altijd) en een dosis geluk is essentieel om zoveel mogelijk huizen te kopen en het spel te winnen.

Jaren later zit ik voor het innovatietraject RECon van ABN AMRO - Real Estate Clients bij diverse vastgoedklanten aan tafel. Het (real life) vastgoedspel draait voornamelijk om snel handelen en het inschatten van de risico's in relatie tot het gewenste rendement.

Na ruim 25 klantgesprekken is op basis van de inzichten vervolgens een innovatie portfolio opgebouwd dat raakvlakken heeft met Blockchain, predictive modelling (glazen databol), open banking en nieuwe klantproposities zoals de online 48-uurs service.

We zijn nu bijna een jaar onderweg en hebben belangrijke inzichten opgedaan om innovatie teams, die focussen op het ontwikkelen van klantproposities door middel van experimenten, te laten groeien van junior naar excellent. Om uiteindelijk (corporate) innovatie naar een hoger niveau te tillen. De volgende stappen helpen jou daarbij!"

Experimenten
1. Sprint 0
Start met een team kick-off waarbij het fundament gelegd wordt voor de manier van werken, organiseren en mindset. Maar zorg er ook voor dat teams weten waar ze aan toe zijn met betrekking tot visie en doel van het experiment.

''The vision pulls you’’ – Steve Jobs

2. Cust Dev Interviews
Is de doelstelling van het experiment gedefinieerd? Start dan zo snel mogelijk met het interviewen van de (potentiële) doelgroep. De gesprekken gaan dan niet over jouw organisatie en haar producten maar over het leven van de doelgroep. En voornamelijk waar zij ‘s nachts wakker van liggen. Tijdens Cust Dev Interviews ben je op zoek naar (kenmerken van) de early adopters. Dit betreft de mensen die een probleem hebben, zich bewust zijn van het probleem, actief op zoek zijn naar oplossingen, een tussenoplossing voor zichzelf hebben bedacht en uiteraard budget beschikbaar willen stellen om het probleem op te lossen.

''No business plan survives first contact with customers'' - Steve Blank

3. Advisory Boards
Advisory Boards bestaan uit belangrijke stakeholders met verschillende kennis en skills vanuit verschillende lagen uit de organisatie. Nodig ze daarom regelmatig uit voor demo’s. De advisory board is geen stuurgroep maar adviseert het team en helpt het experiment te versnellen.

‘’I get by with a little help from my friends’’ – John Lennon

Experiment team
4. Leergierigheid
Maak het team meteen duidelijk dat bij innovatie en experimenteren de honger naar (klant)inzichten belangrijker is dan het opleveren van producten, business cases, sales of zogenaamde ‘’shiny boxes’’ (een prototype om het management te pleasen).

''Succes is not delivering a feature, it is learning how to solve the customer problem's'' - Eric Ries

5. Bevooroordeeld
Corporate innovatie teams hebben meestal teamleden die al lang in een bepaalde sector werken. Deze teamleden hebben veel inhoudelijke kennis maar zijn vaak bevooroordeeld (‘’Ik weet wel wat de klant wil’’) en vinden over het algemeen moeilijk om verder te denken dan de huidige context van de organisatie. Met als gevolg dat er oplossingen worden bedacht die het bestaande verbeteren. Waarom beginnen we niet helemaal opnieuw? Zonder oordeel en legacy. Tip: Haal een lean startup coach binnen die tweewekelijks invliegt om het team met een frisse blik te adviseren.

‘’Bias, like beauty, is often in the eye of the beholder. Facts are your firewall against bias’’ – Tom Brokaw

6. Neem de tijd
Na een half jaar is het volledige team opgeschaald van business team naar volwaardig innovatie team en gewend aan de nieuwe manier van werken. Wisseling van teamleden is daarom ook niet gewenst omdat kennis en kunde uit het team verdwijnen. Kenmerken van hoog presterende innovatie teams zijn: groots denken door klein te beginnen-mindset, focus op het ophalen van klantinzichten in plaats van deals en zelfsturend.

‘’Suffer now and live the rest of your live as a champion’’ – Muhummad Ali

Agile
7. Snelheid
Eén van de grote misconcepties van Agile werken is dat het alleen maar gaat om snelheid. Alhoewel snelheid het uiteindelijke resultaat zal zijn van agile methodes, zullen teams ook tijd moeten steken in het reflecteren op bevindingen, prioriteiten en de visie. Reflectie en de juiste vragen stellen om het groter geheel te zien zal ervoor zorgen dat teams de gewenste snelheid zullen maken en echt Agile worden. Soms moet je langzaam gaan om vervolgens de gewenste snelheid te bereiken.

‘’Wisely and slow, they stumble that run fast’’ – William Shakespeare

8. Boerenverstand
Gebruik je boerenverstand bij het werken met Agile methodes. Het is een richtlijn voor teams om op een bepaalde manier te werken en enkel een middel om bijvoorbeeld tot innovatie te komen. Gebruik alleen de elementen die bij jouw team of afdeling passen. Experimenteer dus ook met de werkwijze om te ondervinden wat wel en niet werkt.

‘’Heb je jaren gestudeerd, wordt gezond boerenverstand weer hip’’ – Loesje

"De lange Monopoly sessies op de zondagmiddagen waren een goede eerste introductie in het vastgoedspel. Maar ik geloof dat het stellen van de juiste vragen en het écht begrijpen van de klant uiteindelijk het verschil maken."

Shariff Lutfi is Innovation Manager bij het Innovation Centre van ABN AMRO. Hij is bereikbaar op +31 6 2022 5347 of via shariff.lutfi@nl.abnamro.com
Twitter: @Sharifflutfi

Reacties
Dossier Innovatie