Hoe hou je de onderhoudskosten in de hand en de huurder tevreden?
Als vastgoedeigenaar streeft u ernaar de juiste balans te vinden tussen exploitatiekosten en opbrengsten. En wilt u ook dat uw huurders comfortabel, betaalbaar en met ruimte voor eigen keuzes kunnen wonen. Volgens de vereniging van woningcorporaties Aedes bedroegen de gemiddelde ‘instandhoudingskosten’ per verhuureenheid in 2015 €1.765 per jaar. Dit zijn onderhoudskosten inclusief aan onderhoud toegerekende personeelskosten en investeringen.
Deze instandhoudingskosten bestaan uit planmatig onderhoud, reparatie en onderhoud bij verhuizing van huurders en zijn nodig om het bestaande bezit kwalitatief op peil te houden. Opvallend daarbij is dat corporaties aanzienlijk meer investeren in onderhoud dan commerciële verhuurders. Toch streven ook corporaties naar een goede balans tussen de exploitatiekosten en opbrengsten. En, niet onbelangrijk, er daarbij voor te zorgen dat de gebruiker, in casu de huurder, tevreden is en blijft. De gemiddelde vastgoedeigenaar, zeker een doorsnee corporatie, bevindt zich dus in een spagaat tussen de gewenste bouw-, woontechnische en energetische staat van de woningen en de kwaliteit van de woonomgeving. Investeringen moeten worden afgestemd op de bijdrage aan waardecreatie voor de huurders en de financiële positie van de corporatie.
Onderhoudskosten beheersbaar
Of je nou een corporatie bent of een commerciële vastgoedeigenaar; feit blijft dat het belangrijk is de onderhoudskosten van je vastgoed te beheersen. En deze het liefst zo laag mogelijk te houden. Technisch dienstverlener Koers Groep met haar hoofdkantoor in Barendrecht is de partij die daar veel ervaring mee heeft. Zo verzorgt Koers al sinds de oplevering van New Orleans, een zeer luxe wooncomplex in hartje Rotterdam, de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden en biedt ze een 24-uurs servicedienst voor de bewoners van dit complex. Hetzelfde doet ze voor het Rotterdamse wooncomplex de Hoge Heren.
Edwin de Kruijff, Operationeel Manager Beheer, Onderhoud & Calamiteiten van Koers Groep legt uit dat de organisatie van Koers geheel ingericht is op efficiënt en prestatiegericht vastgoedonderhoud, waarbij optimaal tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de opdrachtgever èn de gebruiker van het vastgoed. “Meldingen zoals calamiteiten of servicevragen komen binnen bij ons eigen Klant Contact Centrum, KCC. Dat kan telefonisch, via de mail of via een app. Wij maken daarbij gebruik van een prioriteitenschema en zijn, afhankelijk van de klacht/situatie binnen 2 tot 4 uur ter plekke om actie te ondernemen. Wij nemen de zorg voor de professionele intake geheel op ons, maar bieden desgewenst onze opdrachtgever de mogelijkheid om van ons systeem gebruik te maken en de intake zelf te verzorgen.”
Tevredenheid is kwaliteit
Bij Koers speelt de tevredenheid van de gebruiker van het vastgoed een cruciale rol. “Is de gebruiker tevreden dan is er goede kwaliteit geleverd”, aldus De Kruijff. “Om te zorgen voor de grootst mogelijke klanttevredenheid, is voor iedere individuele opdracht van begin tot eind één en dezelfde projectleider verantwoordelijk. Deze zorgt voor de (voor)opname van de klacht of het reparatieverzoek, de voorbereiding, het bestellen van de materialen, de uitvoering en de uiteindelijke oplevering. Dankzij onze geheel geautomatiseerde rapportage kunnen wij vrij eenvoudig trends, bijvoorbeeld terugkerende of soortgelijke verzoeken in een bepaald woongebied, signaleren. Waardoor we er pro-actief actie op kunnen ondernemen, zodat we reparatieverzoeken kunnen terugdringen. En dat is dan weer plezierig voor onze opdrachtgever.”
Meer weten?
‘Happy buidings, happy people’ is het devies van Koers, waar ze dag en nacht hard aan werkt. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met Edwin de Kruijff. U kunt hem bereiken op 088-0990220 of via de mail op: edwindekruijff@koers.com.
Laatste nieuws
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
- 05-03-2025 10:30 Eres verkoopt 45 appartementen in oosten van Nederland voor uitponden
- 05-03-2025 10:21 Doorstart damesmodeketen Vanilia mislukt
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.