'Iedereen krijgt te maken met de nieuwe Leegstandswet'




De afgelopen weken stonden de kranten bol van de berichtgeving over actievoerende krakers, die protesteerden tegen de invoering van de nieuwe ‘antikraakwet'. Na tientallen jaren discussie over het al dan niet verbieden van kraken, hakte de politiek in juni jl. de knoop door. Met steun van VVD, CDA, ChristenUnie en PVV werd de nieuwe wet door de Tweede en Eerste Kamer geloodst. Als gevolg daarvan is kraken per 1 oktober 2010 een misdrijf: iets wat de doorsnee kraker uiteraard niet ziet zitten. Hoewel de vaak wild uitgedoste krakers veel media-aandacht trekken met hun soms ludieke maar soms ook harde protesten, gaat de nieuwe Leegstandswet om veel meer dan een verbod op kraken.

De meeste vastgoedeigenaren die in de media de afgelopen tijd werden gevraagd om hun mening, bleken positief te zijn over het ‘kraakverbod'. Maar over de andere onderdelen van de nieuwe wet, die zeker ook hun impact kunnen hebben op de leegstand in Nederland, werd niet gerept. Als General Manager van de grootste leegstandsbeheerder van Nederland, Ad Hoc, was dat reden om meer te weten te komen over wat deze vastgoedeigenaren precies weten over de nieuwe Leegstandswet. Uit eigen onderzoek onder honderden vastgoedeigenaren bleek dat 77% van hen op de hoogte is van het verbod op kraken. Dat percentage staat echter in schril contrast met de groep eigenaren die ook de andere gevolgen van de nieuwe Leegstandswet kon noemen.

Slechts 40% van de vastgoedeigenaren is zich ervan bewust dat gemeenten hen kunnen verplichten om leegstand te melden. Nog minder vastgoedeigenaren (18%) blijken ervan op de hoogte te zijn dat gemeentes boetes van 7500 euro en verplichte voordrachten van gebruikers kunnen opleggen.

Ik gebruik bewust het woord ‘kunnen', want de nieuwe Leegstandswet kan bijna als een menukaart door gemeentes worden gebruikt. Dat betekent dat elke Nederlandse gemeente in theorie een aparte leegstandsverordening kan gaan hanteren, waardoor erg onoverzichtelijk is of en hoe met leegstaand vastgoed moet worden omgegaan. Vragen als "Moet ik mijn leegstand al bij de gemeente melden?", "Kan ik een boete krijgen?" en "Wat voor gebruikers plaatst de gemeente als ik niets doe?" komen inmiddels frequent binnen op onze kantoren.

Met ons recent gelanceerde kenniscentrum, www.adhocalert.nl, proberen we die vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Makkelijk is dat echter niet, want veel gemeenten weten op dit moment zelf nog helemaal niet wat ze met die nieuwe Leegstandswet aan moeten. Zo loopt er op dit moment een discussie in Amsterdam, waar burgemeester Eberhard van der Laan (PvdA) tegenover zijn eigen PvdA-fractie in de hoofdstad moet uitleggen waarom hij de wet wil handhaven. Nijmegen heeft laten weten krakers niet te gaan ontruimen, maar tegelijkertijd blijft onduidelijk of men wel de leegstand in de gemeente structureel gaat aanpakken.

De komende maanden zullen uitwijzen wat de wet in de praktijk gaat betekenen voor vastgoedeigenaren, gemeenten en krakers. Ondertussen zou de discussie in de media en politiek niet langer louter moeten gaan over het al dan niet ontruimen van kraakpanden, maar zou de achterliggende problematiek van leegstand in Nederland meer aan de orde moeten komen. Biedt de nieuwe Leegstandswet de oplossing om leegstand effectief te bestrijden? Welke rol spelen leegstandsbeheerders als Ad Hoc hierin? En zijn de maatregelen voldoende om de doelen van de politiek te bewerkstelligen?

Ondanks alle onzekerheid over de nieuwe leegstandwet, staat één ding vast: het worden interessante tijden.

Lex Visser
General Manager Ad Hoc



Reacties


Laatste nieuws