Inzicht in vastgoedrisico’s gaat verder dan bevindingen van Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer publiceerde op 6 oktober van dit jaar het rapport 'Vastgoed universiteiten Deel 1: Financieel toezicht op de sector'. Volgens de Rekenkamer bieden jaarverslagen en de daarin opgenomen continuïteitsparagraaf slechts een beperkt inzicht in vastgoedrisico’s bij universiteiten. Hierdoor bestaat de kans dat een universiteit, maar ook toezichthoudende instelling, vastgoedrisico’s te laat op het spoor komt. Dit artikel gaat verder dan de continuïteitsparagraaf en geeft handvatten voor verdieping en verbreding zoals aanbevolen door de Algemene Rekenkamer.
Sinds 2013 zijn universiteiten verplicht een continuïteitsparagraaf op te nemen in het jaarverslag. Daarin wordt onder andere gekeken naar de ontwikkeling van de financiële draagkracht van een universiteit. Maar ook naar de invloed van investeringen in huisvesting op financiële ratio’s zoals solvabiliteit en liquiditeit. Volgens de Algemene Rekenkamer verschaft de continuïteitsparagraaf echter onvoldoende inzicht in vastgoedrisico’s, waardoor Raden van Toezicht, controlerende accountants en toezichthouders worden beperkt in hun werkzaamheden. De Rekenkamer adviseert daarom om:
- De vergelijkbaarheid en informatiewaarde in de continuïteitsparagraaf van de jaarrekening te verhogen door het stellen van nadere eisen;
- Per instelling uitgebreide risicoprofielen op te stellen om vastgoedrisico’s tijdig op het spoor te komen;
- De accountantscontrole met betrekking tot de continuïteitsparagrafen goed te monitoren.
Het advies van de rekenkamer betekent dat moet worden bepaald wat de nadere eisen op de continuïteitsparagraaf inhouden, hoe uitgebreide risicoprofielen per instelling moeten worden opgesteld en hoe de onderwijsinspectie de accountantscontrole met betrekking tot de continuïteitsparagraaf kan monitoren.
Nadere eisen aan rapportage
De continuïteitsparagraaf is sterk financieel van aard waarin voornamelijk wordt gekeken naar financiële ratio’s. Echter, vastgoedrisico’s omvatten meer dan alleen financiële kengetallen en gaan dus verder dan de continuïteitsparagraaf. Om als vastgoedorganisatie inzicht te krijgen in de vastgoedrisico’s en om deze beter te beheersen is het raadzaam nadere eisen te stellen aan rapportage over:
- De vastgoedportefeuille; waarin onder andere vastgoedstrategie, risicomanagement, duurzaamheid, de gebruikers, het object en flexibiliteit centraal staan;
- De vastgoedwaarde; waarbij niet alleen de boekwaarde maar onder andere ook de gebruikerswaarde en de marktwaarde van belang zijn;
- De vastgoedfinanciën; de vastgoedorganisatie kan naast solvabiliteit en liquiditeit ook sturen op andere financiële ratio’s, zoals rentabiliteit, DSCR, ROI etc.
Door het stellen van nadere eisen aan de vastgoedrapportage vanuit bovenstaande invalshoeken wordt de vergelijkbaarheid en de informatiewaarde van vastgoedrisico’s (en kansen) vergroot.
Risicoprofielen zijn afhankelijk van zes risicocategorieën
Uitgebreide risicoprofielen kunnen het best op een uniforme wijze worden opgesteld door uit te gaan van de zes wereldwijd veel gebruikte risicocategorieën:
* Ontwikkelrisico’s
* Operationele risico’s
* Locatierisico’s
* Externe & wetgevingsrisico’s
* Financieel beleidsrisico’s
* Imagorisico’s
Op basis van deze zes risicocategorieën kan elke universiteit haar eigen risicoprofiel in kaart brengen. Als alle universiteiten op dezelfde manier hun risicoprofiel opstellen is het mogelijk om de risicoprofielen te benchmarken, wat het inzicht in risicoperceptie ten goede komt.
De interne organisatie staat voorop
Meer inzicht hebben in vastgoedrisico’s dient niet alleen ter verantwoording aan toezichthoudende en controlerende instanties. Het dient bovenal de beheersing en sturing van deze vastgoedrisico’s voor de interne (vastgoed)organisatie. Als de interne organisatie de vastgoedrapportage, planning & controle, het risicomanagement en de organisatieprocessen van het vastgoed op orde heeft, dan draagt het vastgoed maximaal bij aan de beleidsdoelstellingen en ambities van de universiteit. Als risicomanagement ten behoeve van de interne organisatie voorop staat, zijn externe organisaties beter in staat te monitoren.
De universiteit is zelf verantwoordelijk
Het is voor de vastgoedorganisatie van de universiteit een gezonde ambitie om meer inzicht te hebben in vastgoedrisico’s. Zoals aangegeven in het rapport van de Algemene Rekenkamer is een universiteit allereerst zelf verantwoordelijk voor het management van hun vastgoedrisico’s. Het is voor iedere universitaire vastgoedorganisatie wenselijk inzicht te krijgen in hun volwassenheid op het gebied van vastgoedrisicomanagement. De volwassenheid is afhankelijk van zes bedrijfsaspecten:
* Strategie & Beleid
* Leiderschap
* Betrokkenheid
* Verankering in de organisatie
* Procedures
* Middelen
Door bovenstaande bedrijfsaspecten in de huidige situatie te vergelijken met een gewenst ambitieniveau, kan een verbeterplan worden opgesteld voor het risicomanagementproces. Net als in andere branches is het voor universiteiten aan te raden om hierbij gezamenlijk op te trekken met andere universiteiten. Hierdoor wordt onderlinge vergelijking en daardoor kennisontwikkeling en -uitwisseling mogelijk.
Dit artikel is geschreven door Ruben Bartelink, Dennis van Dijk en Kees Rezelman adviseurs Huisvesting & Vastgoed bij AT Osborne.
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:43 ECB verlaagt rente naar 2,5 procent
- 06-03-2025 14:19 Jip Meijer consultant zorgvastgoed bij Capital Value
- 06-03-2025 14:08 Ontheffing van provincie voor huisvesting 200 tijdelijke werknemers
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.