‘Vertrouwen' het woord van 2010



In tijden waarin herstel van vertrouwen zo'n grote rol speelt zie je interessante trends in de manier waarop bedrijven zich profileren. Juist in de sectoren waarin het vertrouwen het meest geschaad is zie je veel nieuwe campagnes. Daarin legitimeren bedrijven - met volledig tegenstrijdige argumenten - waarom nu juist zíj de ideale partner, leverancier of aanbieder zijn.

Enerzijds zie je banken die zich beroepen op hun lange geschiedenis, en daarmee betrouwbaarheid claimen. De Bank of Scotland probeert dat met een vertrouwen wekkende pay-off: Trusted since 1695. Anderzijds zie je juist bedrijven die benadrukken hoe nieuw - en dus beter - ze zijn. Een goed voorbeeld is Brand New Day met de boodschap: 01.01.2010, begin van een nieuw financieel tijdperk. Dit ademt: wij zijn nieuw dus alle fouten van de oude vertrouwde financiële dienstverleners kun je niet op ons betrekken. Hoe het ook wordt ingevuld, iedereen zoekt naar een legitimering in de vorm van betrouwbaarheid. Of het nu een bank, verzekeraar of vastgoedpartij is. In het vastgoed is betrouwbaarheid immers ook een van de meest gebruikte woorden in het afgelopen jaar.

Vaste stramienen beperken innovatie
Wat mij betreft moet je als bedrijf proberen in het midden te blijven: natuurlijk is betrouwbaarheid belangrijk, en als bedrijf moet je een soort track record hebben (hoe kort die ook is) om te kunnen zeggen dat je een prettige partner bent. Maar het gevaar van partijen die zeggen dat ze het al heel lang goed doen is dat die werken in stramienen en vaste kaders waar men niet snel meer buiten durft te treden. Bedrijven die niet meer de pijngrens opzoeken, lef tonen en vernieuwend zijn. Er wordt teveel vertrouwd op de formule die vooralsnog genoeg business oplevert. Als klant loop je dus het gevaar bij een partij te zitten die niet voorop loopt, waardoor je als bedrijf ook beperkt wordt op het gebied van innovatie.

Andere blik op vastgoed
Alleen maar roepen dat de oude garde het slecht heeft gedaan en dat je - omdat je nieuw bent - betere service levert is wat mij betreft ook niet de oplossing. Maar ik houd wel van partijen die anders naar de markt durven te kijken. Niet zozeer om het anders doen, maar omdat ze echt hebben gekeken wat hun (potentiële) klant wil. Juist dat zorgt voor vertrouwen. Het vertrouwen dat je bij een partij zit die voor jou het beste wil en ook weet waar je behoefte ligt. En dat is in het vastgoed helaas nog steeds een zeldzaamheid. Een voorbeeld dat dicht tegen mijn eigen business bij Regus aan ligt is het enorme aanbod van vierkante meters kantoor en de eindeloze drang om die te blijven ontwikkelen. Als de jarenlange leegstand van grote kantoren ontwikkelaars, bedrijven en investeerders nog steeds niet heeft overtuigd dat er anders naar de markt gekeken moet worden dan weet ik het ook niet meer. Maar dat zal het stramien wel zijn. Natuurlijk is het risico van innoveren dat het wel eens misgaat. Fouten waar niemand verantwoordelijk voor wilt of durft te zijn. Maar juist die fouten leiden uiteindelijk tot succesvolle innovaties. De belangrijkste eigenschap van de partner die ik zou kiezen is dus niet zozeer betrouwbaarheid, maar eerder de wil en durf om met mij als klant mee te denken en vanuit daar willen investeren in nieuwe ideeën. Die instelling heeft ons bijvoorbeeld nu al nummer 10 in de meest gebruikte US Business App's opgeleverd: http://itunes.apple.com/us/app/regus/id387924487?mt=8

 



Reacties


Laatste nieuws