Eerste visie op de Deltametropool
In Amsterdam zijn het Stedelijk en Rijksmuseum half gesloopt en het NS station staat al maanden in de steigers. toch wordt er op zijn Amsterdams luchtig over gedaan. De toerist blijft komen en de sfeer in de stad blijft die van de oude historische stad. Ook Rotterdam is al jaren één grote bouwput en niemand die daar moeilijk overdoet. Aan de Maas verschijnt de ene hoogbouw na de andere en overal staan bouwkranen. Desondanks worden de megaparty's aan de Maasoever goed bezocht, blijft de formule-1 komen en krijgt het jaarlijks Zomer Carnaval steeds meer belangstelling. Kortom, de twee grote metropolen van Nederland kunnen niet stuk, wat er ook gebeurt. De sfeer in deze steden staat als een huis en geeft iedereen, de stedeling, de toerist en de zakenman een thuis.
De huidige Randstad moet naar één grote echte metropool doorgroeien. Velen bepleiten dat en steden als Los Angeles, Londen en Istanbul worden als voorbeelden genoemd. Het gaat om een visioen van een stad die de positie van Nederland in de ‘wereld van nu' weet vast te houden. Daar is meer voor nodig dan twee sterke steden, Amsterdam en Rotterdam. Veel van de voorbeeldsteden omvatten een oppervlak zo groot als Nederland. Dan lijkt er veel voor te zeggen dat het ons Randstad concept is dat moet uitgroeien naar zo een metropool. Maar dikke rapporten en politieke uitspraken lijken niet te helpen. Met sterke steden als Amsterdam en Rotterdam is die metropoolvorming ook geen makkelijke opgave. De vraag is dan ook, hoe kan een nieuwe metropolitaanse identiteit doorbouwen op de aanwezigheid van deze geweldige grote steden. Daarvoor moeten we de historie van Amsterdam en Rotterdam beter begrijpen.
De Noordflank van de toekomstige Deltametropool is een liberale wereld van koopmannen en dominees. Daar is ons poldermodel als omgangsvorm to kunst verheven. Amsterdam zet daar de toon en het consensusmodel is de enige methode om voortgang te vinden. Rotterdam is de gangmaker in de Zuidflank en daar is van oudsher de handelsgeest bepalend voor de omgangsvorm. In dit maatschap-pijbeeld wordt win-win gezocht verticaal en horizontaal, havenbaronnen, stuwadoors en vakbonden slui-ten akkoorden waar men zich aanhoudt. Nederland kan een sterke Deltametropool gebruiken en daartoe moeten Noord- en Zuidflank tot elkaar worden gebracht. Elke poging om beiden in elkaar te schuiven zal mislukken. Pas als Noord- en Zuidflank als ‘twee zijden van de medaille' tot één worden gebracht ontstaat de zo gewenste Deltametropool. Eén systeem van openbaar vervoer verbindt beide flanken voor het leven, dat heeft de vereniging Deltametropool met het promoten van ‘een rondje Randstad' destijds goed gezien.
De as Utrecht - Leiden is de scharnier voor de samensmelting maar ook niet meer dan dat. Historisch gezien kan de afhechting worden gevonden in een federatieve samenwerking. Deze Deltametropool met Noord- en Zuidflank kan binnen Europa positie innemen door de beeldbepalende steden Amsterdam en Rotterdam als duo-stad te positioneren. Dat past heel goed in het historisch perspectief van de Lage Landen. ‘Holland Twin-City' als federaal concept zet Nederland op de kaart zonder bestaande perspectieven af te breken!
Volgende keer deel 2 over de Deltametropool
Drs. Ir. Fred Sanders, partner bij RnR Maarn
Mail om te reageren: fred.sanders@yourpace.nl
Laatste nieuws
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
- 05-03-2025 10:30 Eres verkoopt 45 appartementen in oosten van Nederland voor uitponden
- 05-03-2025 10:21 Doorstart damesmodeketen Vanilia mislukt
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.