Eerste visie op de Deltametropool
In Amsterdam zijn het Stedelijk en Rijksmuseum half gesloopt en het NS station staat al maanden in de steigers. toch wordt er op zijn Amsterdams luchtig over gedaan. De toerist blijft komen en de sfeer in de stad blijft die van de oude historische stad. Ook Rotterdam is al jaren één grote bouwput en niemand die daar moeilijk overdoet. Aan de Maas verschijnt de ene hoogbouw na de andere en overal staan bouwkranen. Desondanks worden de megaparty's aan de Maasoever goed bezocht, blijft de formule-1 komen en krijgt het jaarlijks Zomer Carnaval steeds meer belangstelling. Kortom, de twee grote metropolen van Nederland kunnen niet stuk, wat er ook gebeurt. De sfeer in deze steden staat als een huis en geeft iedereen, de stedeling, de toerist en de zakenman een thuis.
De huidige Randstad moet naar één grote echte metropool doorgroeien. Velen bepleiten dat en steden als Los Angeles, Londen en Istanbul worden als voorbeelden genoemd. Het gaat om een visioen van een stad die de positie van Nederland in de ‘wereld van nu' weet vast te houden. Daar is meer voor nodig dan twee sterke steden, Amsterdam en Rotterdam. Veel van de voorbeeldsteden omvatten een oppervlak zo groot als Nederland. Dan lijkt er veel voor te zeggen dat het ons Randstad concept is dat moet uitgroeien naar zo een metropool. Maar dikke rapporten en politieke uitspraken lijken niet te helpen. Met sterke steden als Amsterdam en Rotterdam is die metropoolvorming ook geen makkelijke opgave. De vraag is dan ook, hoe kan een nieuwe metropolitaanse identiteit doorbouwen op de aanwezigheid van deze geweldige grote steden. Daarvoor moeten we de historie van Amsterdam en Rotterdam beter begrijpen.
De Noordflank van de toekomstige Deltametropool is een liberale wereld van koopmannen en dominees. Daar is ons poldermodel als omgangsvorm to kunst verheven. Amsterdam zet daar de toon en het consensusmodel is de enige methode om voortgang te vinden. Rotterdam is de gangmaker in de Zuidflank en daar is van oudsher de handelsgeest bepalend voor de omgangsvorm. In dit maatschap-pijbeeld wordt win-win gezocht verticaal en horizontaal, havenbaronnen, stuwadoors en vakbonden slui-ten akkoorden waar men zich aanhoudt. Nederland kan een sterke Deltametropool gebruiken en daartoe moeten Noord- en Zuidflank tot elkaar worden gebracht. Elke poging om beiden in elkaar te schuiven zal mislukken. Pas als Noord- en Zuidflank als ‘twee zijden van de medaille' tot één worden gebracht ontstaat de zo gewenste Deltametropool. Eén systeem van openbaar vervoer verbindt beide flanken voor het leven, dat heeft de vereniging Deltametropool met het promoten van ‘een rondje Randstad' destijds goed gezien.
De as Utrecht - Leiden is de scharnier voor de samensmelting maar ook niet meer dan dat. Historisch gezien kan de afhechting worden gevonden in een federatieve samenwerking. Deze Deltametropool met Noord- en Zuidflank kan binnen Europa positie innemen door de beeldbepalende steden Amsterdam en Rotterdam als duo-stad te positioneren. Dat past heel goed in het historisch perspectief van de Lage Landen. ‘Holland Twin-City' als federaal concept zet Nederland op de kaart zonder bestaande perspectieven af te breken!
Volgende keer deel 2 over de Deltametropool
Drs. Ir. Fred Sanders, partner bij RnR Maarn
Mail om te reageren: fred.sanders@yourpace.nl
Laatste nieuws
- 15-09-2024 06:50 Jongeren zien na pesten de huizenmarkt als grootste maatschappelijk probleem
- 13-09-2024 18:16 Vastgoed Belang mist focus op bestaande huurvoorraad in regeerprogramma
- 13-09-2024 17:54 Dit staat in het regeerprogramma van kabinet Schoof over de woningmarkt
- 13-09-2024 14:40 Wel meer vergunningen, maar er wordt niet meer gebouwd
- 13-09-2024 14:10 Customs Together huurt in Rotterdam
- 13-09-2024 11:13 Capital Value: Verlaging overdrachtsbelasting naar 8 procent is niet genoeg
- 13-09-2024 10:44 HBB en Leyten nieuwe leden Neprom
- 13-09-2024 10:36 ‘Bruine gebouwen’ en afschrijvingsmethodiek: hoe verduurzaming de waarde behoudt of zelfs verhoogt
- 13-09-2024 10:22 Afdeling stelt nadere eisen aan vergunningplicht voor omzetting woonruimte
- 13-09-2024 10:05 Kent u Hugo de Jonge nog?
- 13-09-2024 09:59 Bison koopt retailobject in Winterswijk
- 13-09-2024 09:50 Twee nieuwe medewerkers voor VKZ
- 13-09-2024 09:46 Topvacature: Interim Projectdirecteur Gebiedsontwikkeling Tilburg-West
- 13-09-2024 09:12 Buma Algera Notariaat huurt 443 m2 aan Apollolaan 171 Amsterdam
- 13-09-2024 08:57 Huurders zijn een groter deel van hun inkomen kwijt aan woonlasten dan kopers
- 13-09-2024 08:54 Elan en HBB tekenen overeenkomst voor sociale huurwoningen en kantoor in Boerhaavewijk
- 12-09-2024 16:47 Only & Sons huurt aan Oudegracht in Utrecht
- 12-09-2024 16:10 Minister Keijzer denkt na over nieuwe variant Crisis- en herstelwet voor woningbouw
- 12-09-2024 15:35 Winnaar van de NVM Nieuwbouwprijs is Boss in Capelle aan den IJssel
- 12-09-2024 15:27 America Today verhuist in Den Bosch
- 12-09-2024 15:21 Nieuwe naam voor Troostwijk
- 12-09-2024 14:53 ECB verlaagt rente naar 3,5 procent
- 12-09-2024 13:32 Rotterdamse raad keurt bestemmingsplan goed voor 1.100 woningen van Vorm en Amvest
- 12-09-2024 13:28 Veiling van tankstations levert ruim 56,7 miljoen euro op voor de staatskas
- 12-09-2024 13:25 Parteon begint met hospitaverhuur
- 12-09-2024 12:47 NSI gaat in op kritiekpunten VEB op relatieovereenkomst met First Sponsor
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.