Bereikbaar Breda trekt bedrijven



Grote bedrijven zitten in grote steden, dat zou je denken althans. Maar dat geldt niet voor Samsung, Toshiba, Stimorol, Scania, Alfa Laval, Texaco, Citi Group en General Motors. Allemaal grote bedrijven met hun hoofdkantoor in Breda. Steeds meer bedrijven vestigen hun hoofdkantoor voor de Benelux niet meer in grote steden als Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen of Brussel maar in Breda. Wat maakt deze provinciestad dan zo aantrekkelijk?

De belangrijkste reden om naar Breda te komen is de bereikbaarheid. Dat zeggen zowel Léon de Lobel van makelaar DTZ Zadelhoff in Breda als Cees Nuijten van het Rewin. Het Rewin is de regionale ontwikkelingsorganisatie voor West-Brabant, zij doen onderzoek naar de economische ontwikkelingen in de regio en proberen de economie te stimuleren. Onder andere door grote bedrijven naar de regio te trekken. "De ligging in de ruit van de vier grote snelwegen (A16, A27, A58 en A59) is uniek," vertelt Cees Nuijten, "dat maakt de stad bijzonder goed bereikbaar vanuit alle richtingen."

Naast het voordeel van de ruit van vier grote snelwegen heeft de ligging van Breda een ander groot voordeel. "Als je een lijn trekt van Amsterdam via Den Haag, Rotterdam en Antwerpen naar Brussel dan ligt Breda precies in het midden aan deze economische as van de Benelux."

Die lijn loopt ter hoogte van Breda in de vorm van de A16 van Rotterdam naar Antwerpen. Deze snelweg is een aantal jaar geleden verbreed van twee naar drie banen en is een belangrijke economische ader binnen Breda. Naast de A16 ligt sinds kort de HSL Zuid. Op dit moment rijdt de trein echter nog met hoge snelheid Breda voorbij. Om Breda te laten profiteren van de HSL krijgt de stad dit jaar een shuttle verbinding. Deze lijn verbindt de steden Den Haag, Rotterdam, Breda, Brecht, Antwerpen, Mechelen en Brussel.

Dat zorgt ervoor dat vooral bedrijven die in de hele Benelux opereren voor Breda kiezen. Bij het Rewin hebben ze er een aparte term voor: Beneluxeren. De zogenaamde Beneluxeerders zijn bedrijven die hun Nederlandse hoofdkantoor samenvoegen met het Belgische hoofdkantoor op een nieuwe locatie. "De komst van het hoofdkantoor van ESSO naar Breda eind jaren tachtig en hun argumentatie daarvoor was wat dat betreft wel een eyeopener," vertelt Cees Nuijten van het Rewin.

Daarna heeft het Rewin verschillende studies gedaan waaruit bleek dat het voor een groot aantal bedrijven veel goedkoper kan zijn om het hoofdkantoor in Breda te vestigen. De samenvoeging van kantoren maakt het mogelijk om dubbele functies te laten vervallen en dat scheelt in de personeelskosten. Daarnaast zijn de huurprijzen in West-Brabant een stuk lager dan in de Randstad en de personeelskosten lager dan in België.

Een van de bedrijven die sinds kort het hoofdkantoor voor de Benelux in Breda heeft gevestigd is Texaco. Dat bedrijf sloot begin vorig jaar haar kantoren in Rotterdam en Brussel om een nieuw kantoor te openen aan de A16 in Breda. Op de vraag waarom Texaco heeft gekozen voor Breda is direct het antwoord: "Bereikbaarheid". "Het is als het ware het hart van de Benelux. Dat is erg handig voor onze medewerkers van de buitendienst die langs onze pompstations in heel België en Nederland gaan. Vanaf ons kantoor op de Princenhagelaan zit je zo op de A16," vertelt Hans Peter van de Poll namens Texaco. Daarnaast kon het grootste deel van het bestaande personeel aanblijven omdat de nieuwe locatie ook voor hen goed te bereiken is.

Het samenvoegen van de twee kantoren is volgens Hans Peter van de Poll een groot succes. Niet alleen vanwege de kostenbesparing maar ook omdat het de bedrijfscultuur heeft verbeterd. "Toen we nog twee kantoren hadden was er wel sprake van een bepaalde wij/zij cultuur tussen de Nederlanders en de Belgen. Nu we veel intensiever samenwerken zijn de cultuurverschillen eerder leuk en interessant dan vervelend. Er is meer begrip, dat werkt veel efficiënter."

Toch hangt er ook een nadeel aan de nieuwe vestiging in Breda. Het kan in Breda en omgeving lastig zijn om voor bepaalde gespecialiseerde functies personeel te vinden dat zowel Nederlands als Frans spreekt. "Tweetalig personeel is voor een Benelux organisatie erg belangrijk, en voor heel specifieke functies zijn die lastig te vinden in de omgeving, zeker omdat er meer grote internationale bedrijven in dezelfde vijver vissen," aldus Hans Peter van de Poll. Toch is het een grote vijver waar uit gevist kan worden. Personeel in Brabant komt vanuit de hele regio. Van Tilburg tot Zeeland en van Rotterdam tot Antwerpen.

Voor minder gespecialiseerde vacatures is het makkelijker om nieuw personeel aan te trekken. "Er is een enorm aantal mensen in West-Brabant dat werkt in de Randstad. Deze mensen zijn het zat om iedere dag in de file te staan. Als er dan een groot bedrijf naar de regio komt zijn zij snel bereid om over te stappen," legt Van de Poll uit.

Vanwege de goede bereikbaarheid doet West-Brabant het ook erg goed in de logistiek. Afgelopen jaar kozen 25 logistieke experts in een enquête van het vakblad Logistiek West-Brabant als belangrijkste logistieke regio van Nederland. Dat was voor het tweede jaar op rij dat de prijs naar West-Brabant ging. Een panel van 25 logistieke experts, zowel nationaal als internationaal, is gevraagd hun stem uit te brengen en de verschillende regio's punten toe te kennen voor alle factoren die van belang zijn bij het vestigen van een logistiek bedrijf in Nederland.

Dat Breda erg belangrijk is voor de logistiek blijkt ook uit de komst van een Logistiek Topinstituut Dinalog. "Het moet een soort Nijenrode van de logistiek worden, een internationaal kenniscentrum" vertelt Cees Nuijten van het Rewin enthousiast. Hoewel ook steden als Rotterdam en Amsterdam in de race waren om het logistiek instituut naar hun stad te krijgen werd toch gekozen voor Breda. Onder andere vanwege de toplocatie. De universiteiten van Rotterdam, Delft, Eindhoven, Tilburg en Twente zullen het Topinstituut in Breda vorm gaan geven. Het instituut gaat opleidingen bieden en onderzoek doen naar innovatieve logistieke oplossingen.

Ook projectontwikkelaars voelen goed aan dat er markt is in Breda. Zoals ontwikkelaar Dennenborgh uit Bilthoven. Zij bouwen op dit moment een vijftal kleinschalige (300 tot 2.500 m2) kantoren juist aan de Princenhagelaan te Breda. Vanwege de toplocatie is de ontwikkelaar overtuigd dat de huurders dan wel kopers zich zullen melden. De Princenhagelaan ligt parallel aan de A16 en is ook de locatie waar het Logistiek Topinstituut gaat komen. "Wij hebben een bijzonder goed gevoel over deze locatie. We geloven in Breda en in het bijzonder in de Princenhagelaan als vestigingsplek voor bedrijven die in de hele Benelux opereren. Als uitgerekend in het financieel crisisjaar 2009 bedrijven als Princess, Texaco en Imtech verhuizen naar de Princenhagelaan dan zegt dat toch wel genoeg over deze bijzondere locatie", aldus Anton Bassant van de Dennenborgh Group.

Volgens Léon de Lobel van makelaar DTZ Zadelhoff in Breda zijn binnen de stad Breda vooral de locaties aan de snelwegen A16 en A27 erg populair. "Je ziet dat bedrijven die vanuit Utrecht naar Breda komen zich eerder langs de A27 vestigen, die komt immers vanuit Utrecht langs Breda. Bedrijven uit Rotterdam, Den Haag of Amsterdam kiezen eerder voor een pand langs de A16." Ook hij heeft veel te maken met Beneluxerende bedrijven. "Vroeger zag je dat bedrijven die iets in België gingen doen daar een apart hoofdkantoor voor openden en vanuit daar opereerden. Nu merk je dat er een soort bewustwording is ontstaan dat het veel efficiënter is om vanuit één kantoor de hele Benelux te bedienen, dan is Breda erg aantrekkelijk," verklaart De Lobel.

Bastiaan Niemeijer in samenwerking met Thomas van Huut, beide werkzaam bij Dennenborgh Group



Reacties


Laatste nieuws