Retail gaat kantorenmarkt achterna: beleggingen stijgen maar opname valt tegen

Net als in de kantorenmarkt waar in 2014 de beleggingen flink zijn toegenomen – mede door buitenlandse partijen - maar de gebruikersmarkt achterloopt, is dit beeld identiek in de Nederlandse winkelmarkt. CBRE stelde vast dat het beleggingsvolume in de retail steeg naar circa €1,49 miljard, tegen ruim € 805 miljoen in 2013. Het totale opnamevolume daalde echter met circa 22%.

Vooral het aandeel buitenlands kapitaal was in 2014 ook fors groter dan in voorgaande jaren: circa 47%. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de zojuist verschenen Retail MarketView 2014 van vastgoedadviseur CBRE.

De toename van het buitenlandse kapitaal in Nederlands winkelvastgoed komt mede door de aankoop van twee winkelcentra door private equity partijen Mount Kellett en Blackstone. Ook de verkoop van grotere winkelobjecten zorgde voor een hoger beleggingsvolume. Zo kocht Kroonenberg Groep de Amsterdamse Kalvertoren en Meyer Bergman FOC Bataviastad. Beursgenoteerde fondsen zoals Unibail-Rodamco, Vastned en Wereldhave richtten zich het afgelopen jaar nog steeds op prominente core assets, terwijl kleinere lokale beleggers en familiebedrijven vooral units in hoofdwinkelstraten en kleine tot middelgrote objecten kochten. Een voorbeeld is HB Capital, dat het Miro Center in Enschede verwierf. 

Een vijfde van alle opname in de vier grootste steden
Op de gebruikersmarkt daalde het totale opnamevolume met circa 22% ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens de beschikbare gegevens werd er meer dan 410.000 m2 opgenomen. Circa 20% van de totale opname vond plaats in de vier grootste steden van Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4). Qua aantal transacties vielen, naast de G4, Groningen en Leiden op. In Amsterdam vond bijna de helft van alle transacties plaats in het centrum. Ook De Pijp was in trek. In Den Haag was de vraag in het centrum nog sterker: circa 56% van alle transacties vond hier plaats. Verhoudingsgewijs was in Utrecht en Rotterdam de vraag naar units in het centrum iets minder sterk. 

2014 was een moeilijk jaar voor retailers in het middensegment, terwijl discountformules juist groeiden. Er kwamen ook nieuwe partijen bij, zoals het Duitse Kik en Tedi. Ook in het hoge segment waren er nieuwe toetreders, zoals Forever Flawless, La Perla en Kult. De meeste luxury retailers kiezen nog steeds voor Amsterdam.


Bezoektip voor retailers en retailbeleggers:
17 maart: Bricks in Retail event (al 108 bezoekers)
 

 



Reacties


Laatste nieuws