Locatus: ‘Binnen nu en tien jaar zijn alle traditionele bankkantoren in Nederland verdwenen’
De afgelopen tien jaar zijn er al ruim 1500 bankkantoren van ABN Amro, Fortis, ING, Rabobank en SNS Reaal verdwenen. Maar de voorspelling van Gerard Zandbergen van marktonderzoeker Locatus is dat ons land over tien jaar zo goed als geen traditionele bankkantoren meer heeft. "Er is geen geld meer te verdienen met de commerciële handelingen op de bankkantoren, dus moeten zij sluiten", vertelt Zandbergen aan VJ.
Her en der in het land sluiten er kantoren van grote banken, maar SNS Reaal is hierin anders. Zij openen de komende periode juist 60 nieuwe kantoren. "Ik snap hier echt helemaal niets van. De Rabobank heeft ook jaren geroepen 'wij willen wel kantoren sluiten, maar altijd de dichtstbijzijnde bank blijven', maar zij zijn hier inmiddels vanaf gestapt. SNS blijkbaar niet en ik snap niets van hun strategie", zegt Zandbergen.
Alle banken weg
Zandbergen verwacht dat alle bankkantoren in de komende tien jaar sluiten omdat er geen verdienmodel meer uit te halen is. "Er zullen misschien 100 van de 1800 kantoren openblijven, maar die zullen dan fungeren als marketingbank in een groot pand. Dat heeft niets met dienstverlening te maken."
Van bank tot appartement
Wat gebeurt er dan met de leegkomende panden? Zandbergen: "Die gebouwen zijn goed voor transformatie tot bijvoorbeeld woningen. Om hoeveel metrage het gaat weet ik niet, maar er zijn zo'n 1800 bankkantoren in Nederland. Misschien blijft zo'n 10-15% winkel, maar de rest kan herontwikkeld worden tot appartementen. Een mooi transformatievoorbeeld is het voormalige Rabobankkantoor in Zeist. Dit heeft zo'n twee jaar leeggestaan en wordt nu aangepakt om er woningen van te maken."
'Een kantoor kost tonnen per jaar'
De banken verdienen geen geld meer met het openhouden van kantoren, maar hoe ziet de dienstverlening van de banken er dan concreet uit als alle kantoren sluiten? Zandbergen antwoordt: "Ik snap wel dat banken service willen bieden, maar moet dit altijd dichtbij? De gemiddelde klant gaat 1 keer per 3 jaar naar de bank. Het afgelopen jaar is zelfs de helft van de Nederlandse bevolking niet eens bij een bank binnengestapt. Daar ga je toch geen kantoor voor openhouden voor tonnen per jaar? Volgens de cao moeten er minstens twee medewerkers aanwezig zijn, dus dat is in elk geval al weggegooid geld van twee salarissen en dan heb ik het nog niet eens over het kantoorpand, de bewaking etc. Er kunnen ook servicemodellen buiten de locatie ontstaan. Ik denk bijvoorbeeld aan een mobiel kantoor dat eens per zes weken in het dorp komt of serviceverlening via Skype. Er zijn genoeg mogelijkheden, dus is het niet goed om domweg kantoren open te houden."
Vervelend, maar waar
Veel senioren zijn met hun geldzaken afhankelijk van het bankkantoor, hoe moet dit dan? "Als oma bijvoorbeeld hulp nodig heeft met haar pincode of een andere commerciële handeling wil doen bij de bank dan moet zij hiervoor wat verder rijden of hulp krijgen van iemand anders. Dat is erg vervelend, maar wel de praktijk. Ik voorspel echt dat er binnen nu en tien jaar zo goed als geen banken meer open zijn", besluit Zandbergen.
Laatste nieuws
- 22-06-2026 12:24 Tekort van 80 mrd bij I&W zal grootschalige woningbouwlocaties treffen
- 22-06-2026 12:18 Zonnepanelenmarkt krijgt klap door einde salderen: Ook corporaties trappen op de rem
- 22-06-2026 12:00 Doorbraak in Binckhorst Den Haag: 'Er was een Calimero-effect'
- 22-06-2026 11:37 Hypotheekrente zakt onder 4 procent
- 22-06-2026 11:21 Envalue groeit met overname Previcus
- 22-06-2026 10:48 Somerset gaat Holiday Inn-locatie in Eindhoven herontwikkelen
- 22-06-2026 10:24 Sens, Thius en Hendriks Coppelmans tekenen voor Irenehof
- 22-06-2026 09:06 Consumentenvertrouwen klimt hard, maar blijft ver onder gemiddeld niveau
- 22-06-2026 06:30 Huizenprijzen 4 procent hoger dan jaar eerder
- 22-06-2026 06:00 Duurzaam bouwen vraagt om vroege samenwerking
- 22-06-2026 06:00 Nieuwe kaart toont woningbouwplannen: ‘Bekijk verwachte productie wel met verstand’
- 19-06-2026 16:23 H&I Kwaliteit huurt grotere kantoorruimte bij Campus Offices in Rijswijk
- 19-06-2026 15:26 Na vijftien jaar leegstand worden in Gouds Poortgebouw flexwoningen gemaakt
- 19-06-2026 14:27 Eigenaar stelt Haags pand gratis beschikbaar voor opvang dakloze gezinnen
- 19-06-2026 14:10 Zetten gelekte Europese plannen box 3 verder onder druk?
- 19-06-2026 12:49 Internationale vastgoedtop heeft veel vertrouwen in de kantorenmarkt
- 19-06-2026 12:06 Luuk Kops in dienst bij Provast
- 19-06-2026 12:01 Markt voor villa’s boven 5 mln euro klein en traag
- 19-06-2026 10:49 Barista Café opent 30e filiaal
- 19-06-2026 10:34 Nederweert en JPO zetten handtekening onder plan voor 93 woningen
- 19-06-2026 10:20 Marijke van Voorst verkoopmanager bij Blauwhoed
- 19-06-2026 10:15 Voormalig Brocacef-terrein in Maarssen wordt woongebied
- 19-06-2026 10:07 Tomas Broeren start bij Adapteo Benelux
- 19-06-2026 09:56 Gemeente Laarbeek zoekt ontwikkelende bouwer voor zestien koopwoningen in Lieshout
- 19-06-2026 09:36 450 studentenwoningen op Zeeburgereiland blijven twee jaar langer staan
- 19-06-2026 09:18 Mr Marvis huurt kantoorruimte in Amsterdam








Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.