SEMINAR 26 MAART: kansen voor de bouw!



Maar liefst 6,9 miljard euro bedraagt het urgente achterstallig onderhoud van de circa 10.000 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van OCW (Monitor kwaliteit onderwijshuisvesting po en vo, september 2013). Het gaat daarbij om zowel technische als functionele kenmerken van de gebouwen. Gebrekkige flexibiliteit om het gebouw anders in te delen, gebrekkige multifunctionele bruikbaarheid en slecht binnenmilieu (verouderde installaties, slechte isolatie) zijn de grootste boosdoeners. Maar er zijn nog veel meer deelaspecten waarop dergelijke schoolgebouwen aangepast moeten worden. Bij de helft tot twee derde van de schoolgebouwen zijn ingrepen nodig. Bij een zevende tot een kwart kunnen die ingrepen oplopen tot een kostenniveau gelijk aan nieuwbouw. Niet verrassend, want de gemiddelde leeftijd van de scholen is zo’n 40 jaar. De financiering van basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs verschilt, maar er is nieuwe wetgeving in voorbereiding per 2015. Door verdere decentralisatie – de geldstroom wijzigt – krijgen scholen meer vat op hun onderhoudsuitgaven aan vastgoed, alleen de verantwoordelijkheid voor nieuwbouw blijft bij de gemeenten.

Dat dwingt scholen professioneler met hun vastgoed om te gaan. Door afnemende leerlingenaantallen in de komende jaren zullen scholen bovendien meer onderling gaan concurreren – klanttevredenheid (van (ouders van) leerlingen) en kwaliteit, exploitatie en lifecycle-kosten van het vastgoed gaan een grotere rol spelen.

Doelgroep: opdrachtgevers, bouwers, ontwikkelaars, corporaties, installateurs, architecten, vastgoedbeleggers, financiers, adviseurs.

Datum: 26 maart.

Locatie: Queen’s Foyer, Beatrix Theater, Jaarbeursplein, Utrecht.

Programma:

13.30 Inloop met koffie en thee.

14.00 Welkom door middagvoorzitter Carolien Koek, Adviseur Huisvesting & Vastgoed bij AT Osborne.
 

14.10 Inleiding Marco van Zandwijk, (architect) werkzaam voor het Kenniscentrum Ruimte

voor Onderwijs en Kinderopvang, een initiatief van onder meer VNG, PO-raad en VO-raad. Auteur Scholenbouwwaaier en projectleider van het nieuwe landelijk kwaliteitskader onderwijshuisvesting.

  • Bouwen vanuit gebruikersperspectief? Wat is zijn behoefte? Wat is zijn definitie van kwaliteit? Hoeveel scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zijn er in de toekomst nodig? Wat zijn de regionale/demografische verschillen?
  • Waaraan moeten die gebouwen voldoen, welke basiskwaliteit mag je verwachten?
  • Relatie tussen gezonde schoolgebouwen en onderwijsprestaties.
  • Hoe kan in financieel mindere tijden kwalitatieve huisvesting worden gerealiseerd?
  • Veranderende wetgeving: welke kant gaat het op met de financiering van onderhoud en nieuwbouw?

14.40  Financiering. Jeroen Tebbens, Senior Manager Public Finance BNG Bank.

  • Wat zijn de gevolgen van veranderende overheidsfinanciering?
  • Welke alternatieve financieringsvormen zijn er om toekomstbestendige schoolgebouwen te krijgen? Praktijkvoorbeelden, tips. Garantiestructuren, ESCo’s, PPS Light, financieringsrol vastgoedbeleggers of bouwer/installateur/onderhoudspartijen en meer.

15.10   Visie op rapport ‘Monitor kwaliteit onderwijshuisvesting po en vo’ door Sander Koëter, directeur van Koeter Vastgoed Adviseurs (onder meer gespecialiseerd in onderhoud van schoolgebouwen).

  • Liggen eerdere rapporten van het EIB en Bouwend Nederland in lijn met dit rapport? Wat zijn de meest voorkomende problemen? Hoe zijn ze het beste aan te pakken? Helpt de Vastgoed Exploitatiewijzer daarbij?
  • Hoe krijg je frisse, toekomstbestendige schoolgebouwen?
  • Hoeveel geld is hiermee gemoeid?

15.30 Pauze

16.00 Rol opdrachtgevers door Gerhard Jacobs, directeur St. Nicolaasschool Odijk (basisschool).

  • Hoe kunnen scholen professionaliseren als opdrachtgevers van huisvesting?
  • Hoe kunnen ze het beste contracteren? Aanbesteden, bouwteam of op een andere manier? Hoe slim te verduurzamen door innovatie en samenwerking.
  • Is ketenintegratie (bouwer/ installateur/onderhoudsbedrijf) bij de opdrachtnemers een goed idee?
    Hoe moeten opdrachtnemers hun marketingstrategie inrichten?
  • Do’s & don’ts: opdrachtgevers en -nemers.

16.30 Twee cases (waaruit onder meer blijkt dat sommige opdrachtgevers wel degelijk professioneel zijn). Eén case door Chantal van Steenderen, Teamleider Facility en Huisvesting bij Bureau Christelijk Onderwijs Utrecht (BCOU). Zij faciliteert met haar team 65 schoolgebouwen in en rondom Utrecht voor zowel primair als voortgezet onderwijs op het gebied van huisvesting.

Een tweede case door Luuk Houweling, Teamleider Huisvesting van Zaan Primair (28 scholen voor primair onderwijs in de gemeente Zaanstad). 

  •  Besluitvorming, financiering, uitvoering.

17.15 uur   Netwerkborrel

Inschrijven en kosten

Voor 295 euro (excl. BTW) kunt u deelnemen aan dit kwaliteitsseminar op 26 maart. Stuur een mail naar info@buildingbusiness.nl met als onderwerp 'kansen voor de bouw'. Vermeld ook uw adres in uw mail. Wij sturen u zo snel mogelijk een bevestigingsmail.

 



Reacties


Laatste nieuws