Vastgoedsector bespaart geld met deze fiscale nieuwjaartips
Het jaar 2014 is van start gegaan. Dit betekent dat de btw-aangifte over het laatste aangiftetijdvak van 2013 binnenkort moet worden ingediend. Op verzoek van Vastgoedjournaal helpt Van Driel Fruijtier btw-specialisten u hierbij door aan te geven welke posten u in deze btw-aangifte moet meenemen. Daarnaast bespaart Van Driel Fruijtier u geld door enkele nuttige tips op een rij te zetten met betrekking tot de veranderingen in een aantal btw-regels.
ONDERNEMER
Meld verbreking/wijziging fiscale eenheid btw
Ondernemers die zijn opgenomen in een fiscale eenheid voor de btw zijn hoofdelijk aansprakelijk voor elkaars btw-schulden. Indien een onderdeel van de fiscale eenheid niet langer economische activiteiten verricht of aan één van de andere voorwaarden (financiële, organisatorische en economische verwevenheid) niet langer wordt voldaan, adviseren wij om de inspecteur hiervan op de hoogte te stellen en de fiscale eenheid te verbreken of te wijzigen.
ONROEREND GOED
Afstel integratieheffing mogelijk door uitstel ingebruikneming
De afschaffing van de integratieheffing is per 1 januari 2014 een feit. Dit is van belang voor een btw-ondernemer die (deels) vrijgestelde prestaties verricht en die op eigen grond een gebouw vervaardigt. De integratieheffing houdt in dat deze btw-ondernemer de btw op de bouwkosten, zoals de bouwtermijnen, eerst volledig in aftrek mag brengen en op het moment van ingebruikneming 21% btw moet betalen over de totale voortbrengingskosten (bouwtermijnen, leges, waarde grond, eigen werk etc). Hierdoor ontstaat per saldo een nadeel van 21% btw over de kostencomponenten zonder btw.
Voor bouwprojecten in de eindfase kan dit btw-nadeel door de integratieheffing voorkomen worden door het gebouw pas in 2014 in gebruik te nemen. Op grond van het overgangsrecht moet de btw-ondernemer in dat geval ‘slechts’ de tot en met 31 december 2013 volledig in aftrek gebrachte btw op de bouwkosten in rubriek 5b van de btw-aangifte corrigeren. Wij willen u erop wijzen dat het ineens moeten corrigeren van deze volledige btw-aftrek in het tijdvak van ingebruikneming naar onze mening in strijd is met het unierecht. In voorkomende gevallen verdient het aanbeveling om contact met ons op te nemen zodat wij u hierover nader kunnen adviseren.
Verlenging 6%-tarief verbouwing oude woningen
Het tijdelijke 6%-tarief voor de arbeidscomponent van de renovatie en het herstel van woningen die meer dan twee jaar als woning in gebruik zijn (hierna: oude woningen) zou eindigen op 1 maart 2014. In de begrotingsafspraken hebben de regeringspartijen en enkele oppositiepartijen afgesproken om deze tijdelijke maatregel te verlengen tot 1 januari 2015. Om gebruik te kunnen maken van dit belastingvoordeel is het dus van belang om (geplande) verbouwingen aan oude woningen in 2014 af te ronden! Hebt u vragen over de reikwijdte van deze maatregel neem dan contact met ons op voor advies.
Nieuw beleid koop-/aannemingsovereenkomsten
De Hoge Raad heeft op 22 maart 2013 beslist dat de levering van de grond en de bouw van een nieuw onroerende goed door dezelfde ondernemer (op grond van een koop-/aannemingsovereenkomst) voor de btw-heffing één handeling is die bestaat in de levering van een nieuw gebouw met het bijbehorend terrein (belast met 21% btw). Hiermee kwam de Hoge Raad terug op zijn oude opvatting op grond waarvan de levering van grond en de (op)levering van een gebouw voor de btw-heffing als twee leveringen werden beschouwd.
In het besluit van 19 september 2013, nr. BLKB2013/1686M keurt de staatssecretaris goed dat de juridische levering van de grond en de bouw van het nieuwe onroerende goed door dezelfde ondernemer tot 1 januari 2016 nog als afzonderlijke prestaties behandeld mogen worden, indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan:
1. De ondernemer (leverancier) die de grond levert heeft de macht om als eigenaar over die grond te beschikken verworven vóór 22 maart 2013 of heeft zich vóór 22 maart 2013 tegen een bepaalde prijs verbonden tot afname van de grond onder de afspraak dat de grond door middel van een zogenoemde abc-transactie wordt geleverd aan de klant van de ondernemer.
2. De grond wordt geleverd tegen de marktwaarde (de waarde in het economische verkeer).
3. De grond wordt juridisch geleverd voorafgaand aan de (vernieuw)bouw van de nieuwe onroerende zaak.
4. De verkrijger van de grond doet geen beroep op de vrijstelling van overdrachtsbelasting in de zin van artikel 15, lid 1, onderdeel a, van de WBR. Beide partijen (leverancier en verkrijger) behandelen de verkrijging van de grond voor de btw-heffing ook verder als een afzonderlijke levering die van btw is vrijgesteld en accepteren alle daarbij behorende btw-gevolgen.
5. Er is sprake van een lopend project waarbij de verkoop vóór 22 maart 2013 is gestart.
6. Er is in btw-technisch opzicht op het tijdstip van de juridische levering geen sprake van een bouwterrein of een gebouw dat nog geen twee jaar in gebruik is. Bij deze beoordeling blijven de na de juridische levering van de grond te verrichten werkzaamheden buiten beschouwing.
7. Als gebruik wordt gemaakt van deze goedkeuring betekent dat voor de toepassing van artikel 13 van de WBR dat afzonderlijk tijdvakken gaan lopen, namelijk vanaf het moment van de btw-levering van de grond en vanaf het moment van de -apart in acht te nemen- oplevering van de opstal.
Tijdens de parlementaire behandeling van het Belastingplan 2014 heeft de staatssecretaris toegezegd de datum in de overgangsregeling, in verband met de rechtszekerheid, te veranderen van 22 maart 2013 in 30 september 2013, de datum waarop het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant. Het beleidsbesluit moet op dit punt nog worden aangepast.
Optie belaste levering
Levering van gebouwen die op het tijdstip van levering meer dan twee jaar in gebruik zijn of levering van onbebouwde grond (niet zijnde een bouwterrein) is in principe vrijgesteld van btw-heffing. Partijen kunnen echter opteren voor een belaste levering, mits de koper het gekochte in het boekjaar van levering en het daaropvolgende boekjaar voor minimaal 90% (voor werkgeversorganisaties, makelaars, reisbranche, zelfstandige arbodiensten, postvervoersbedrijven en openbare radio- en televisieorganisaties 70%) gebruikt voor belaste activiteiten. Het opteren voor een btw-belaste levering voorkomt dat de verkoper zijn btw-aftrek deels moet herzien bij een levering van het onroerend goed binnen de herzieningstermijn of zorgt ervoor dat een verkoper een (extra) gedeelte van de destijds niet in aftrek genomen aanschaf-btw terugkrijgt. De koper is verplicht om na afloop van het boekjaar dat volgt op het boekjaar van levering een verklaring naar de verkoper en de inspecteur te sturen waarin de koper verklaart of al dan niet voldaan is aan het 90%- of 70%-criterium.
Het opteren voor een belaste levering is onterecht indien de koper de gekochte onroerende zaak niet in het boekjaar dat volgt op het boekjaar van levering in gebruik heeft genomen of in het boekjaar van ingebruikneming en het daaropvolgende boekjaar niet voldoet aan het 90%- of 70%-criterium. Door het vervallen van de optie werd volgens de wettelijke systematiek de (eventuele) herzienings-btw die de verkoper alsnog verschuldigd is, nageheven bij de koper. Het HvJ heeft echter beslist dat dit in strijd is met het unierecht. Om die reden wordt de wetgeving met terugwerkende kracht tot 10 oktober 2013 aangepast. Dit betekent dat de herzienings-btw bij de verkoper wordt nageheven indien (achteraf) blijkt dat niet voldaan is aan de voorwaarden voor de optie belaste levering. Naar onze mening is deze reparatie van de btw-wetgeving met terugwerkende kracht discutabel.
Indien gekozen wordt voor een belaste levering van onroerend goed verdient het voor de verkoper aanbeveling om met de koper expliciet in de koopovereenkomst overeen te komen dat een eventuele naheffing van de herzienings-btw, inclusief de eventuele verschuldigde heffingsrente en/of boete vanwege het niet voldoen aan de voorwaarden van de optie belaste levering door de koper aan de verkoper vergoed moet worden. Desgewenst zijn wij graag behulpzaam bij de (check van de) redactie van de koopovereenkomst.
Optie belaste verhuur
Verhuur van onroerende goederen is in principe vrijgesteld van btw-heffing. Partijen kunnen echter opteren voor belaste verhuur, mits de huurder het gehuurde voor minimaal 90% (voor werkgeversorganisaties, makelaars, reisbranche, zelfstandige arbodiensten, postvervoersbedrijven en openbare radio- en televisieorganisaties 70%) gebruikt voor belaste activiteiten. Blijkt de huurder in enig jaar niet langer te voldoen aan deze voorwaarde dan zal de verhuur vrijgesteld zijn. Dit kan gevolgen hebben voor de eerder afgetrokken btw (zie herziening). Hierop bestaat een uitzondering indien het niet voldoende aftrekgerechtigde gebruik voor de huurder redelijkerwijs niet voorzienbaar en incidenteel was. Het verdient daarom aanbeveling om na te gaan of in 2013 voldaan is aan het 90%/70%-criterium.
VRIJSTELLING
Splitsing RKBO in Instellingen- en Docentenregister per 1 januari 2014
Instellingen en zelfstandige docenten die beroepsonderwijs verzorgen, kunnen zich inschrijven in het door brancheorganisaties ingestelde Register Kort Beroepsonderwijs (RKBO). Na inschrijving is het door de instelling of docent verzorgde beroepsonderwijs vrijgesteld van btw-heffing. Per 1 januari 2014 wordt het RKBO gesplitst in het Instellingenregister Beroepsonderwijs en het Docentenregister Beroepsonderwijs. Het docentenregister is uitsluitend bedoeld voor natuurlijke personen die (eventueel vanuit een eenmanszaak) zelfstandig en op eigen verantwoordelijkheid beroepsonderwijs verzorgen aan onderwijsinstellingen. Het instellingenregister is bedoeld voor onderwijsinstellingen en natuurlijke personen die rechtstreeks, voor eigen rekening en risico en op eigen verantwoordelijkheid met cursisten of zakelijke opdrachtgevers overeenkomsten afsluiten voor het verzorgen van beroepsonderwijs, met andere woorden: die ‘direct op de markt’ beroepsonderwijs verzorgen.
Personen die via de docentenaudit in het RKBO zijn ingeschreven, worden per 1 januari 2014 automatisch in het docentenregister opgenomen. Personen of instellingen die via de instellingsaudit in het RKBO zijn ingeschreven, worden per die datum automatisch in het instellingenregister opgenomen. Voor ingeschreven natuurlijke personen is het van belang te controleren of zij in het juiste register zijn opgenomen. Indien zij ‘direct op de markt’ onderwijs verzorgen, moeten zij namelijk verzoeken om inschrijving in het Instellingenregister om het onderwijs btw-vrijgesteld te blijven aanbieden.
Een inschrijving in het instellingenregister omvat automatisch ook een inschrijving in het docentenregister. Een afzonderlijke inschrijving in het docentenregister is in dat geval niet nodig. Personen die vanwege de instellingsaudit per 1 januari 2014 in het instellingenregister worden opgenomen maar alleen ingeschreven willen zijn in het docentenregister, kunnen hiertoe een verzoek indienen. Hierdoor kunnen deze personen het beroepsonderwijs aan onderwijsinstellingen zonder btw verzorgen en het beroepsonderwijs dat zij zelf (bijv. aan ondernemingen) verstrekken met btw aanbieden.
Instellingen en zelfstandige docenten kunnen hun inschrijving controleren en wijzigen door contact op te nemen met het CRKBO via de www.crkbo.nl.
Verhoging grensbedrag fondswervende diensten sportverenigingen
Het grensbedrag voor fondswervende diensten door sportverenigingen, zoals sponsoring, wordt per 1 januari 2014 verhoogd van € 31.765 naar € 50.000. De motivering voor deze verhoging is dat de administratieve lasten van sportverenigingen op deze wijze worden verminderd. Bij een grens van € 50.000 zijn namelijk minder sportverenigingen verplicht tot het doen van btw-aangifte dan bij een grens van € 31.765. Naast de (verplichte) btw-vrijstelling voor fondswervende activiteiten geldt voor sportverenigingen de zogeheten (optionele) kantineregeling. Deze regeling wordt per 1 januari 2014 voor sportverenigingen ingetrokken. Dit mede omdat de kantineverstrekkingen sinds 1 januari 2013 buiten de btw-heffing blijven zolang de grens van € 68.067 voor fondswervende leveringen niet wordt overschreden.
AFTREK VOORBELASTING
Herziening btw-aftrek in jaar ingebruikneming goed/dienst
Een ondernemer die door hem aangekochte goederen en/of diensten gebruikt voor zowel btw-vrijgestelde als btw-belaste activiteiten, kan in principe slechts een deel van de btw aftrekken. Bij ingebruikneming van de goederen en/of diensten moet de in aftrek gebrachte btw herzien worden aan de hand van de gegevens over het tijdvak van ingebruikneming (omzetverhouding of werkelijk gebruik). Aan het eind van het boekjaar moet de aftrek van btw nogmaals (volledig) herzien worden aan de hand van de gegevens die gelden voor het gehele boekjaar. Te weinig in aftrek gebrachte btw kan in post 5b van de laatste btw-aangifte van het jaar alsnog geclaimd worden. Te veel afgetrokken btw moet in post 5b van deze btw-aangifte als negatief bedrag opgenomen en terugbetaald worden.
Herziening btw-aftrek investeringsgoederen
De aftrek van btw op aangeschafte goederen en diensten is in beginsel definitief na de herziening aan het eind van het jaar van ingebruikneming. Voor investeringsgoederen gaat na afloop van het boekjaar van ingebruikneming een herzieningstermijn van negen (onroerende goederen) of vier (roerende investeringsgoederen) jaren lopen. Met roerende investeringsgoederen wordt in dit kader bedoeld: roerende goederen waarop voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting normaliter wordt afgeschreven. Bij herziening wordt getoetst of de mate van aftrek aan het einde van het jaar van ingebruikneming overeenstemt met het gebruik in de vier respectievelijk negen jaren daarna.
Anders dan bij de herziening die aan het einde van het boekjaar van ingebruikneming wordt verricht, wordt bij afwijking in latere jaren echter niet het hele bedrag van de eerder afgetrokken btw gecorrigeerd, maar slechts dat deel wat toerekenbaar is aan het betreffende jaar (1/10e deel bij onroerende goederen, 1/5e bij roerende investeringsgoederen). Wijzigt het gebruik van een onroerend goed in jaar 5 dus van volledig belast naar volledig vrijgesteld, dan betekent dit dat vanaf jaar 5 steeds jaarlijks 1/10e deel van de vroeger afgetrokken btw gecorrigeerd moet worden. Te weinig in aftrek gebrachte btw kan in post 5b van de laatste btw-aangifte van het boekjaar alsnog geclaimd worden. Te veel afgetrokken btw moet in post 5b van deze btw-aangifte als negatief bedrag worden opgenomen en terugbetaald worden. Herziening blijft achterwege indien het bedrag dat op basis van de herzieningsregels voor aftrek in aanmerking komt niet meer dan 10% verschilt met het bedrag dat in aftrek is gebracht. Deze 10%-regel geldt zowel bij een terug te vragen bedrag als een te betalen bedrag.
Btw-heffing over privégebruik goederen
Indien een ondernemer een goed, zoals een auto, dat zowel zakelijk als privé wordt gebruikt volledig tot zijn btw-ondernemingsvermogen heeft gerekend (en de btw dientengevolge volledig in aftrek is gebracht), dient in de laatste aangifte over 2013 een heffing over het privégebruik aangegeven te worden.
Voor onroerende goederen die vanaf 2011 volledig tot het btw-ondernemingsvermogen zijn gerekend, heeft btw-aftrek plaatsgevonden naar rato van het (verwachte) zakelijk gebruik (voor btw-belaste activiteiten). Wijzigingen in het zakelijke en privégebruik op of na het moment van ingebruikneming worden gecorrigeerd op overeenkomstige wijze als bij wijzigingen in het belaste en vrijgestelde gebruik (herziening). Voor een beschrijving van de herzieningsregels zie hiervoor. De hiernavolgende regels gelden derhalve niet voor deze onroerende goederen.
De heffing over het privégebruik moet worden opgenomen in rubriek 1d van de btw-aangifte. De maatstaf van heffing voor het privégebruik wordt gevormd door de voor de dienst gemaakte kosten. Er bestaat een onderscheid tussen kosten voor:
1. de verwerving of vervaardiging van het goed; en
2. onderhoud, verbetering en dergelijke van het goed.
Ad 1
De kosten die toerekenbaar zijn aan het privégebruik van het verworven of vervaardigde investeringsgoed, moeten worden bepaald op basis van het werkelijk privégebruik. De kosten worden uitgesmeerd over vijf (roerende investeringsgoed) of tien jaren (onroerende goed) waarbij het jaar van ingebruikneming telt als het gehele eerste jaar.
Het is aan de ondernemer om een methode te bedenken die het werkelijk privégebruik aannemelijk maakt. Dit kan zijn op basis van kilometers, oppervlakten (m²) of op basis van tijdsaanduidingen (dagen). De ondernemer is gehouden te kiezen voor de methode die het meest aansluit bij het werkelijk privégebruik. Bij investeringsgoederen waarbij gemengd gebruik gelijktijdig plaatsvindt, bijvoorbeeld in een woon/bedrijfspand, kan het privégebruik meestal het beste aannemelijk gemaakt worden op basis van oppervlakten. Een tijdsevenredige berekening is daarentegen een goede methode voor een vakantiewoning die voor zakelijke of privédoeleinden gebruikt wordt.
Ad 2
Ook de kosten die toerekenbaar zijn aan het privégebruik van de kosten voor het onderhoud, de verbetering en dergelijke moet worden toegerekend op basis van het werkelijk privégebruik. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor de berekening bij het verwerven en vervaardigen van het goed. Het privégebruik van de kosten voor onderhoud, verbetering, e.d. wordt volledig belast in het jaar van gebruik.
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de btw-heffing over het privégebruik tijdsevenredig plaatsvindt. Dit betekent dat als een gemengd gebruikt goed, zoals een auto, in december 2013 in gebruik is genomen voor zakelijke en privédoeleinden slechts 1/12 van de ‘normale’ heffing over het privégebruik verschuldigd is.
Btw-heffing over privégebruik diensten
De heffing over het privégebruik van diensten is volgens de staatssecretaris aan de orde bij het privégebruik van extern (met btw) ingekochte diensten zonder vergoeding en het privégebruik van intern door de ondernemer zelf verrichte diensten. Een voorbeeld van laatstgenoemde diensten is de ondernemer met een schoonmaakbedrijf die zijn personeel zijn privéwoning en/of woningen van zijn personeel laat schoonmaken. De btw is verschuldigd over de aan het privégebruik toerekenbare kosten. Dit verschuldigde bedrag moet worden opgenomen in rubriek 1d van de laatste btw-aangifte over 2013.
Btw-heffing over privégebruik auto van de zaak
Bij privégebruik (incl. woon-werkverkeer) van een auto van de zaak door de ondernemer, maten/firmanten of personeel in 2013 moet hierover in de laatste aangifte van het kalenderjaar/boekjaar btw betaald worden. Indien geen kilometeradministratie is bijgehouden dan is 2,7% van de catalogusprijs (incl. btw en bpm) verschuldigd. Dit verschuldigde bedrag moet worden opgenomen in rubriek 1d van de btw-aangifte. Hierop bestaat een uitzondering indien:
1. de auto ouder is dan vijf jaar;
2. de auto zonder btw is aangeschaft;
3. een (sluitende) kilometeradministratie is bijgehouden;
4. uitsluitend woon-werkverkeer heeft plaatsgevonden; of
5. een eigen bijdrage voor het privégebruik wordt betaald.
Voor meer informatie over de btw-heffing over het privégebruik van de auto hebben wij een memo en schema inzake het privégebruik van de auto.
De Hoge Raad heeft beslist dat de heffing over het privégebruik tijdsevenredig moet plaatsvinden. Een (aftrekgerechtigde) ondernemer die een auto met btw aanschaft en op 1 juli 2013 in gebruik neemt kan derhalve volstaan met een btw-correctie voor het privégebruik van 6/12 x 2,7% x catalogusprijs (incl. btw en bpm).
Btw-correctie zakelijk gebruik privéauto
Een (eenmans)ondernemer die zijn privéauto zakelijk gebruikt, heeft recht op aftrek van de btw op de kosten voor gebruik en onderhoud indien en voor zover hij btw-belaste prestaties verricht. Dit betekent dat op het moment waarop de btw in rekening wordt gebracht reeds wordt gesplitst in een deel dat betrekking heeft op het zakelijke gebruik en een deel dat betrekking heeft op het privégebruik. Indien geen kilometeradministratie voorhanden is waaruit blijkt in welke mate de auto voor privédoeleinden is gebruikt, is goedgekeurd dat de btw-aftrek wordt beperkt naar rato van het verwachte privégebruik. Als het verwachte gebruik niet bekend is, moet worden uitgegaan van een zo nauwkeurig mogelijke schatting aan de hand van objectief vast te stellen feiten en omstandigheden, waaronder bijv. ervaringsgegevens. De eenmansondernemer mag echter ook gedurende het gehele jaar de btw in aftrek brengen alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt en in rubriek 1d van de laatste btw-aangifte over 2013 een btw-correctie aangeven van 1,5% van de catalogusprijs (incl. btw en bpm). Dit is echter uitsluitend toegestaan als uit de administratie niet blijkt in welke mate de auto in 2013 voor privédoeleinden is gebruikt.
Kantineverstrekkingen aan personeel
Het verstrekken van spijzen en dranken aan personeel leidt tot een btw-aftrekcorrectie indien de kosten van de personeelsvoorzieningen (inclusief het verstrekken van spijzen en dranken) per personeelslid meer bedragen dan € 227. Indien de kosten van de personeelsverstrekkingen exclusief het verstrekken van spijzen en dranken minder bedragen dan € 227 bedragen, wordt uitsluitend de aftrek ten aanzien van de kantineverstrekkingen gecorrigeerd.
Het totaal van de kosten van het verstrekken van spijzen en dranken wordt berekend aan de hand van de volgende formule:
Kostprijs spijzen/dranken (ex. btw) € ....
Opslag 25% € ....+
Theoretische omzet € ....
Werkelijke omzet (incl. btw) € ....-
Verschil € ....
Aantal personeelsleden ….. /
Bevoordeling per personeelslid € ….
Het verschil tussen de theoretische omzet en de werkelijke omzet (de vergoedingen die aan het personeel in rekening zijn gebracht), is het bedrag wat uitgegeven is voor het personeel ten behoeve van het verstrekken van spijzen en dranken. Dit bedrag wordt gedeeld door het aantal personeelsleden zodat de verstrekking per personeelslid bekend is. Dit bedrag wordt opgeteld bij de eventuele overige personeelsverstrekkingen en vervolgens getoetst aan de grens van € 227. Blijft het totaal van de personeelsverstrekkingen (inclusief het verstrekken van spijzen en dranken) vervolgens onder deze grens, dan blijft een aftrekcorrectie achterwege. Wordt het bedrag van € 227 overschreden dan is in ieder geval 6% btw verschuldigd over het totaal van de kantinebevoordelingen. De overige personeelsverstrekkingen worden nogmaals getoetst aan de € 227-grens. Wordt wederom de grens van € 227 overschreden dan vindt een correctie plaats van de ter zake van de personeelsverstrekkingen in aftrek gebrachte btw.
TERUGGAAF BTW
Btw dubieuze debiteuren
Het verdient aanbeveling om na te gaan of er nog btw teruggevraagd kan worden op vorderingen op dubieuze debiteuren die niet betaald hebben en dat ook niet meer zullen doen (bijv. door faillissement). In die situatie kan de reeds afgedragen btw middels een afzonderlijk verzoek teruggevraagd worden bij de inspecteur. Wij kunnen u bij het indienen van het een dergelijk verzoek van dienst zijn.
Ambtshalve teruggaaf btw
Indien in het verleden ten onrechte of te veel btw op aangifte is afgedragen of te weinig btw in aftrek is gebracht, kan de ondernemer middels een afzonderlijk verzoek aan de inspecteur vragen om deze btw ambtshalve terug te geven. Ten aanzien van ten onrechte of teveel voldane btw die de ondernemer op facturen heeft vermeld (en die door de afnemer in aftrek kan zijn gebracht), kan de inspecteur nadere voorwaarden stellen, zoals het uitreiken van een herstelfactuur zonder btw en uitschakeling van het verlies van gevaar van belastinginkomsten (aftrek ten onrechte of te veel gefactureerde btw door afnemer).
MARGEREGELING/REISBUREAUREGELING
Verrekening jaarwinstmarge(s)
Een wederverkoper van margegoederen of een reisbureau (incl. touroperator) die de winstmarge niet per transactie, maar per tijdvak vaststelt (de zogenoemde globalisatieregeling) dient na afloop van het kalenderjaar 2013 de winstmarges van alle aangiftetijdvakken te salderen en het jaarsaldo (de jaarwinstmarge) vast te stellen. De wederverkoper moet de winstmarges van de verschillende tijdvakken salderen per goederensoort, dat wil zeggen afzonderlijk voor goederen waarop het verlaagde tarief (6%) van toepassing is en voor goederen waarop het algemene btw-tarief (21%) van toepassing is. Na verrekening kan uit de jaarwinstmarge blijken dat minder btw verschuldigd is dan de wederverkoper/het reisbureau in 2013 op aangifte heeft voldaan. In dat geval kan de wederverkoper/het reisbureau de te veel voldane btw door middel van een schriftelijk verzoek terugvragen in het eerste aangiftetijdvak na afloop van 2013. De inspecteur stelt het bedrag dat de wederverkoper terugkrijgt, vervolgens vast bij een voor bezwaar vatbare beschikking.
Als een wederverkoper/reisbureau in 2013 een negatieve jaarwinstmarge behaald heeft, ontvangt hij, op verzoek, alle in 2013 voldane btw terug. Bovendien moet hij de inspecteur schriftelijk verzoeken om de jaarwinstmarge op het negatieve bedrag vast te stellen. De hierop volgende beschikking van de inspecteur is voor bezwaar vatbaar. Het voordeel van de vaststelling van de negatieve jaarwinstmarge is dat de wederverkoper/het reisbureau deze mag verrekenen met de positieve jaarwinstmarge van 2014. Voor de wederverkoper dient de verrekening plaats te vinden per goederensoort, dat wil zeggen afzonderlijk voor goederen waarop het 6%-tarief van toepassing is en voor goederen waarop het 21%-tarief van toepassing is.
BUITENLANDSE BTW
Afstandsverkopen
Een ondernemer die (bijv. via een webshop) goederen verkoopt aan particulieren en niet-aftrekgerechtigde ondernemers of rechtspersonen zonder buitenlands btw-identificatienummer in andere EU-lidstaten kan te maken krijgen met een registratieverplichting voor btw-doeleinden in het buitenland. Hiervan is sprake indien de ondernemer zorg draagt voor het vervoer en de verzending naar een andere EU-lidstaat en het door de lidstaat van bestemming vastgestelde drempelbedrag is overschreden. Op verzoek stuurt Van Driel Fruijtier btw-specialisten u een overzicht toe van de buitenlandse grensbedragen voor afstandsverkopen.
Neem bij overschrijding van één of meerdere drempelbedragen contact met ons op. Wij kunnen u informeren over de risico’s en de mogelijkheden om ten aanzien van 2013 alsnog aan de btw-verplichtingen te voldoen. Tevens kunnen wij zorgen voor de benodigde btw-registratie(s) evenals het indienen van de periodieke buitenlandse btw-aangiften.
Teruggaaf buitenlandse btw
Buitenlandse btw die de ondernemer in 2013 in een andere EU-lidstaat heeft betaald, dient uiterlijk op 30 september 2014 te worden teruggevraagd via de elektronische portaalsite van de Belastingdienst. De Nederlandse Belastingdienst stuurt dit verzoek door naar het land dat de teruggaaf moet verlenen.
Het berekenen van de btw die voor teruggaaf in aanmerking komt, vergt kennis van de lokale btw-regels in de lidstaat van teruggaaf. Het indienen van (hoge) teruggaafverzoeken kan leiden tot nadere vragen van de lidstaat van teruggaaf. Hierdoor kan de terugbetaling van de buitenlandse btw aanzienlijk vertraagd worden. Teneinde dit te voorkomen, kunnen wij zorg dragen voor het indienen en het afhandelen van de teruggaafverzoeken. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte en de voorwaarden.
AANGIFTE
Aangiftebrief btw verdwijnt
Vanaf 1 januari 2014 stuurt de Belastingdienst geen aangiftebrief btw meer. Ondernemers moeten voortaan zelf in de gaten houden dat ze op tijd aangifte doen en betalen. Wanneer dit is, is te zien in het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Hier is ook het betalingskenmerk te vinden. Om de overgang makkelijker te maken stuurt de Belastingdienst begin januari 2014 een overzicht met de aangiftetijdvakken, uiterste inlever- betaaldata en betalingskenmerken.
Voorwaarden btw-jaaraangifte wijzigen
Per 1 januari 2014 wijzigen de voorwaarden voor het doen van btw-aangifte per jaar. Als u btw-aangifte per jaar wilt doen moet u per 2014 voldoen aan de volgende voorwaarden:
• per jaar minder dan € 1.883 btw betalen;
• per jaar minder dan € 10.000 aan intracommunautaire leveringen en intracommunautaire diensten verrichten;
• per jaar minder dan € 10.000 aan intracommunautaire verwervingen; en
• geen art. 23-vergunning.
Als het aangiftetijdvak door deze wijziging aangepast wordt ontvangt u daarvan bericht. Voor buiten Nederland gevestigde ondernemers geldt deze wijziging niet.
Pas indien nodig btw-aangiftetermijn aan
Het indienen van een btw-aangifte per kwartaal in plaats van per maand levert een financieringsvoordeel op indien de btw-ondernemer per kwartaal per saldo btw moet betalen. Als een btw-ondernemer -bijv. vanwege goederenleveringen of diensten met 0% btw of diensten aan buitenlandse afnemers- per kwartaal per saldo recht heeft op een teruggaaf van btw dan verdient het aanbeveling om per maand btw-aangifte te gaan doen. Hierdoor beschikt de btw-ondernemer sneller over de terug te ontvangen btw.
Positieve suppletieaangifte
Indien aan het eind van het jaar blijkt dat er te weinig btw is voldaan moet de btw-ondernemer (op straffe van een vergrijpboete van maximaal 100%) door middel van een suppletieaangifte de onjuist ingediende btw-aangifte(n) herstellen. Het suppletieaangifteformulier is te downloaden op de website van de Belastingdienst, maar kan ook in de beveiligde omgeving elektronisch worden ingevuld en opgestuurd.
Het indienen van een suppletieaangifte kan leiden tot een verzuimboete wanneer de suppletieaangifte bedoeld is voor het herstel van eerder te laag berekende en op aangifte voldane en betaalde btw. Wanneer de suppletieaangifte vrijwillig wordt ingediend legt de inspecteur geen vergrijpboete op. De inspecteur legt ook geen verzuimboete op indien de verschuldigde btw € 20.000 is of minder of minder is dan 10% van het eerder in het tijdvak waarop de suppletieaangiften betrekking heeft, betaalde bedrag. In andere gevallen bedraagt de verzuimboete 5% van het verschuldigde bedrag met een maximumbedrag van € 4.920. Er mag geen verzuimboete worden opgelegd als er sprake is van afwezigheid van alle schuld of een pleitbaar standpunt.
Een correctie van de laatst ingediende btw-aangifte (derde kwartaal of november 2013) tot een bedrag van € 1.000 mag in de laatste btw-aangifte over 2013 worden verwerkt.
ADMINISTRATIE
Oude administratie
Boeken, bescheiden en andere gegevensdragers moeten normaal gesproken zeven jaar bewaard worden. De wettelijke bewaarplicht geldt voor het grootboek, de facturen van debiteuren en crediteuren, voorraadgegevens, in- en verkoopadministratie, etc. Voor gegevensdragers met betrekking tot onroerende goederen geldt een bewaarplicht van negen jaren na het jaar van ingebruikneming. Het maakt voor de bewaarplicht niet uit of het papieren of elektronische gegevensdragers zijn. Het verdient daarom aanbeveling om de oude administratie waarvoor de bewaartermijn verstreken is te vernietigen, tenzij over deze jaren nog een bezwaar- of beroepsprocedure inzake de btw aanhangig is.
Van Driel Fruijtier btw-specialisten heeft de Eindejaarstips 2013 met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Niettemin aanvaardt Van Driel Fruijtier btw-specialisten geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden of onvolkomenheden in de Eindejaarstips 2013. Niets uit deze eindejaarstips 2013 mag zonder voorafgaande toestemming van Van Driel Fruijtier btw-specialisten worden overgenomen.
Laatste nieuws
- 13-11-2024 06:00 Tim Beckmann: 'Nederland, maak een keuze en vergeet niet dat bedrijvigheid essentieel is'
- 12-11-2024 16:57 Kloek huurt zestig zorgwoningen van Gaudium Real Estate
- 12-11-2024 16:49 Clinias Dental Group huurt 607 m2 kantoorruimte in Breda
- 12-11-2024 16:26 Capreon verkoopt winkelpanden in Spijkenisse aan particuliere beleggers
- 12-11-2024 16:24 Investeren in vastgoedfondsen: Waarom obligatiefondsen interessant zijn
- 12-11-2024 12:19 CBRE-collega's verlaten vastgoedadviseur en richten eigen bedrijf op
- 12-11-2024 11:22 Interesse in doorstart The Body Shop in Nederland
- 12-11-2024 11:00 Investeer in vastgoed met het Collin MKB Leningen Fonds
- 12-11-2024 10:51 Voormalig schippersinternaat aan gemeente Dordrecht verkocht
- 12-11-2024 10:45 Techbedrijf huurt 1.167 m2 kantoorruimte in Atrium op de Zuidas
- 12-11-2024 10:21 Patrick Barské nieuwe directeur-bestuurder Area
- 12-11-2024 10:00 Johan Conijn: 'Financiën corporaties nog stabiel ondanks toename investeringen en minimale inkomstenstijging'
- 12-11-2024 09:59 Wibra ziet kansen op zo'n honderd Blokker-locaties
- 12-11-2024 09:31 Cocon Vastgoed Management verlengt huurovereenkomst met Vemedia
- 12-11-2024 09:22 Dennenborgh Groep verkoopt 4.500 m2 bedrijfscomplex in Amersfoort
- 12-11-2024 09:20 Inflatie in oktober gelijk met september op 3,5 procent
- 12-11-2024 09:10 Frame Offices huurt 1.680 m2 kantoorruimte aan Keizersgracht in Amsterdam
- 12-11-2024 09:04 Chiropractor huurt winkelruimte in Arnhem
- 12-11-2024 06:00 Joosten (a.s.r.): 'Nederlandse woningmarkt heeft tunnelvisie nodig'
- 11-11-2024 21:46 Mona Keijzer: ‘Aanpassen of afschaffen huurwet is mogelijk, maar eerst evalueren’
- 11-11-2024 17:00 Mersen Benelux huurt begane grond van de Overschieseweg 304 in Rotterdam
- 11-11-2024 16:49 Diederik Ligtenberg nieuwe chief operating officer van De Hypotheker
- 11-11-2024 15:39 Amsterdam het aantrekkelijkst om te wonen, maar kwaliteit van leven hoogst in Hengelo
- 11-11-2024 14:06 Burgemeester en oud-minister Liesbeth Spies opvolger Martin van Rijn als Aedes-voorzitter
- 11-11-2024 11:49 Foodex Netherlands huurt bedrijfsruimte in Schiedam
- 11-11-2024 11:12 Jeroen Lokerse wordt nieuwe ceo van Colliers Nederland
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.