Sociale media bieden makelaardij juist kansen voor de toekomst

De recente analyse van onderzoekers van ABN Amro over de afnemende rol van de makelaardij is broddelwerk. Dat blijkt uit het weerwoord van Jeroen Wilhelm, marketing manager van VastgoedPRO, hierop. Exclusief voor Vastgoedjournaal zet Wilhelm juist de kansen voor de makelaars in de toekomst uiteen.

Deze week verscheen een artikel van ABN Amro over de rol van de makelaar in de toekomst. De bank stelde daarbij dat de rol van de makelaar de komende jaren verder zal afnemen als gevolg van het feit dat de consument via internet en vooral sociale media zelf wel zijn woning zou kunnen verkopen. Los van het feit dat een dergelijke stelling het ongetwijfeld heel goed doet op een verjaardag om een onderhoudend gesprek met omstanders te krijgen, snijdt de stelling weinig hout. Vanuit historisch perspectief is namelijk vast te stellen dat dergelijke radicale ontwikkelingen helemaal niet het geval zijn. Toen eind jaren ’90 internet echt doorbrak, kondigde menig internetgoeroe het einde van de retail en het intermediair aan. Mensen zouden massaal overgaan op direct writing en dat via internet gaan regelen. De consument zou via internet gezamenlijk producten centraal inkopen (wie kent nog www.letsbuyit.com ?) en structuren in de markt en consumentengedrag zouden drastisch veranderen. Wat is daar van terecht gekomen? Zelfs een succesformule als Makelaarsland, die in het gat tussen de ‘traditionele makelaar’ en de ‘doe het zelver’ is gesprongen, wist een mooi maar bescheiden marktaandeel te krijgen. Niet iets wat de markt drastisch heeft doen veranderen.

Intermediair blijft toch bestaan

En ook nu, met de opkomst van internet 2.0., waarin echt alles anders zou worden door social media, zien we nog steeds dat het intermediair en de detaillist blijft bestaan. Ja, ze hebben het moeilijk. Maar komt dat alleen door internet? Werkt de crisis en het overheidsbeleid ook niet een handje mee? En kijken we naar de makelaar, dan lijkt het haast dat het de banken zijn die de sector onder druk zetten. Na jaren van ruime hypotheekverstrekking, waarin alles kan en alles mocht, zijn de regels nu zo scherp aangezet dat menig huizenkoper de financiering niet meer rond krijgt. En de kosten van een professional die zorgt voor een professionele begeleiding van de verkoop kunnen al helemaal niet meer mee. Laat staan de kosten van de aankoopmakelaar. Die zorgt er nota bene voor dat de bank een woning in portefeuille krijgt die tegen de beste prijs en volledig gekeurd is aangekocht. Ergo, de verscherpte financieringsmogelijkheden zorgen voor een verslechterde financierbaarheid van woningen. Bovendien moest de prijs van dienstverlening van de makelaar drastisch omlaag met als gevolg dat vele makelaars de handdoek in de ring moesten gooien. Minder transacties tegen een lagere vergoeding.

Makelaar is essentiële procesbegeleider

Een ander ‘gat’ in de redenering van ABN Amro is de stelling dat het verkopen van een huis draait om het plaatsen van een advertentie op internet. Ja, we zijn in Nederland allemaal de beste kooplieden. Handelsgeest en onderhandelingspower hebben we allemaal. Je hoort ze het al zeggen ‘Ik heb geen makelaar nodig’. Helaas omvat de verkoop van een woning wel wat meer dan het plaatsen van een advertentie. Om maar eens te beginnen met een goede vraagprijs. Die van de buren is namelijk veelal niet maatgevend. Maar op één punt zou je de mensen van de bank wel gelijk kunnen geven: de makelaar is niet meer de man die alleen het bord in de tuin komt zetten en de woning op internet plaatst. Nee, dat zou je misschien nog zelf kunnen – los van het maken van goede verkoopteksten, het maken van foto’s en het stylen van de woning. Wat wel anders is geworden, is de rol van de makelaar bij de verkoop of aankoop. Hij of zij is procesbegeleider geworden. Iemand die de verkoper of koper tijdens het proces begeleid en hem helpt de juiste keuzes te maken op alle vragen die tijdens het traject voor je voeten komen. En dan komt het aan op ervaring, deskundigheid en zelfs creativiteit. Dat is wat de makelaar in huis heeft. Simpelweg omdat hij daar vaak al jaren 24/7 mee bezig is. En de consument niet.

De vraag blijft natuurlijk wat de toekomst de makelaar gaat brengen. Een ding staat vast: blijven doen wat je altijd gedaan hebt werkt niet. Dan krijgt  – zo vrees ik – de bank toch nog gelijk. Makelaars moeten innoveren, in beweging komen, andere verdienmodellen aanbieden en bovenal zich niet aangevallen voelen door internet en social media, maar er juist gebruik van maken. Als je zo denkt en dat vertaalt naar je dagelijkse werk als makelaar, dan heb je nog ruime kansen. Geruststellende gedachte is dat makelen mensenwerk is en dat is door geen sociaal medium te vervangen. 


Jeroen Wilhelm is marketing manager bij VastgoedPRO



Reacties


Laatste nieuws