Opstaan met Boris Brummelhuis, Chalet Group



Koffie, thee of……….?
Ik ben een echte theeman.

Wie ben je en wat doet je bedrijf?
Ik ben Boris Brummelhuis en ik ben Managing Director van de Chalet Group. Wij hebben een vastgoedportefeuille van 1,5 miljard met als trophy-object de Hightech Campus te Eindhoven. Daarnaast hebben we veel kantoren in het B-segment en dat is uitdagend te noemen. In mijn visie is het Nederlandse vastgoed te verdelen in 10% goed, 10% slecht en 80% redelijk en dus zit in die grote groep ook de meeste leegstand. Dit zijn allemaal courante kantoren die een homogene productgroep vormen waardoor het voor de consument moeilijk is om keuzen te maken. Onze dagelijkse taak bij Chalet is om te zorgen dat wij er toch uitspringen.

Wat is je ideale werkomgeving?
Ik ben erg blij met onze huidige werkplek. Het WTC is een dynamische omgeving en in ons kantoor wordt dit nog eens versterkt. Naast Chalet is het ook het kantoor van Boekhoorn M&A wat maakt dat er steeds nieuwe mensen en bedrijven bij ons zijn gevestigd. De diverse ontmoetingen die je bij ons op de gang kunt hebben maken het echt een inspirerende werkplek.

Heeft je bedrijf te maken met leegstand?
Ja, om precies te zijn 16%. 

Wat doen jullie zelf aan leegstandbestrijding?
We hebben een eigen team van accountmanagers en daarnaast is onze huisadviseur DTZ actief.
We zetten in op de persoonlijke relatie met onze huurders en proberen zowel zittende huurders als nieuwe partijen aan ons te verbinden. We zijn daarom drukdoende met de ontwikkeling van nieuwe concepten, juist hierom is Eduard Schaepman bij ons gekomen. Hij legt zich met name toe op branding, marketing en de sales van deze concepten. Iets wat nieuw is voor de traditionele vastgoedwereld en waarin hij zeer bedreven is.

Wat vind je een voorbeeld van een succesvolle upgrade?
Opvallend is dat bij echt mooie projecten het rendement denken opzij is gezet. Echt mooi is nooit rendabel. In die categorie vind ik de Hightech Campus in Eindhoven misschien nog wel het beste voorbeeld. In 10 tot 15 jaar is zonder dat men het wist een hele hoogwaardige vastgoedontwikkeling neergezet. Niet uit rendementsoogpunt maar omdat Philips bepaalde voorzieningen gewoon nodig had en het er dus kwam. Uiteindelijk is het getransformeerd tot een mooie, bruisende plek waar steeds meer goede ideeën uit voortvloeien.

Wat is jouw idee voor  “De Bovenlanden” te Amstelveen (voormalig KPMG)?
Er schijnen plannen gemaakt te worden voor wonen en zorg en dat snap ik wel voor dit gebouw. Er zou sowieso beter gekeken kunnen worden hoe maatschappelijke functies een remedie tegen leegstand zouden kunnen zijn. Vestig scholen, ziekenhuizen,  gemeentehuis, universiteit of bibliotheek bijvoorbeeld in een leegstaand gebouw. Is er geen geschikt gebouw kijk dan naar meerdere gebouwen in dezelfde straat. De Bovenlanden is al een straat op zich, dus hier past het zeker goed.   

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie organisatie?
We doen het omdat het moet maar het geeft me vooral ook een beetje een rebellerend gevoel. Waarom nu een heel gebouw inpakken en duurzaam maken als we over 10 tot 20 jaar veel efficiëntere oplossingen hebben? Hoe gezond is zo’n hermetisch afgesloten gebouw bijvoorbeeld?

Wie is je favoriete ontwerper?
Ik vind alles van Le Corbusier erg mooi. Daarnaast verzamel ik veel van Klaas Bernink, hij maakt abstracte schilderijen van Twentse boerderijen. Mijn opa was Twents en had al een voorliefde voor deze kunst, ik heb deze overgenomen.

Jij kreeg van Martijn Roordink de vraag hoe je Marcel Boekhoorn weer geïnteresseerd heb gekregen in Vastgoed?
Je zou kunnen zeggen dat Marcel Boekhoorn, in eerste instantie, obligaat in het vastgoed is gestapt zoals veel mensen met investeringsmogelijkheden. Vastgoed is in de oorsprong echter veel minder spannend dan de andere bedrijfsactiviteiten die hij ondernam. In vastgoed beleg je, terwijl hij een ondernemer is.
De afgelopen tijd is het mij echter goed gelukt hem te overtuigen van de nieuwe realiteit in het vastgoed en de kansen die hier liggen mits je deze goed benaderd, risico’s durft te nemen en creatief bent. Vastgoed is dus ondernemen geworden en daarmee ook leuk voor Marcel Boekhoorn.   

Welke vraag zou jij aan de volgende vastgoedprofessional stellen?
Naar ik begrijp is Marcus van Codum succesvol met vastgoed voor de creatieve sector. Op mijn beurt verbaas ik mij weer over hoe groot de markt voor hip en creatief vastgoed lijkt te zijn. Is dit ook daadwerkelijk zo en zo ja wat zijn de grenzen?

-----------------------------------------

Mattijs Kaak (35) is directeur en mede-eigenaar van PropertyUpgrade, onderdeel van SKEPP. PropertyUpgrade ontwikkelt, middels design&build, concepten op basis waarvan kantoren identiteit en een ziel krijgen. Een voorbeeld hiervan is HetNieuweKantoor dat nu samen met NSI landelijk wordt uitgebouwd. Op dit moment staat er een nieuw landelijk kantoorconcept aan de vooravond van haar introductie. De 'nieuwe kantoormarkt' vraagt om constante vernieuwing en deze noviteit zal dat niet alleen etaleren in esthetische vorm maar ook op het gebied van flexibele abonnementen in plaats van huurcontracten. Met Upstaan hoopt Mattijs een tegengeluid te laten horen tegen het negatieve sentiment dat nu veelal klinkt uit diverse vastgoed hoeken.

www.propertyupgrade.nl

 



Reacties


Laatste nieuws