Inzetten van bewust belonen om talenten te behouden en resultaat te behalen!

Wij verkondigen niets nieuws als wij aangeven dat de vastgoedmarkt onder druk staat. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het personeel binnen de branche. Personeelsbestanden krimpen door afscheid te nemen van medewerkers, beloningen staan onder druk en het natuurlijke verloop van medewerkers neemt af. Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel medewerkers de ambitie hebben om, zodra de markt opleeft, te wisselen van werkgever.

Daarnaast ontstaat binnen enkele jaren een tekort op de arbeidsmarkt, doordat babyboomers de arbeidsmarkt verlaten. De economische vooruitzichten blijven echter grillig, loonkosten blijven voor veel werkgevers een (te) grote kostenpost. Ontwikkelingen die zeer serieus genomen moeten worden. Hoe houd je bestaande talenten binnen, hoe trek je nieuwe talenten aan om beter uit deze crisis te komen, hoe houdt je de loonkosten zo laag mogelijk, maar beloon je wel de gerealiseerde resultaten? Een manier om dit te doen is de inzet van bewust belonen. Op deze wijze kunt u optimaal rendement uit uw beloningsbeleid halen.

Gewenst gedrag

Belonen is het waarderen en stimuleren van prestaties, persoonlijke ontwikkeling en de bijdrage die de medewerker levert aan het resultaat. Welke prestaties worden beloond, zegt iets over wat de onderneming wil bereiken en welk gedrag van medewerkers wil men stimuleren en welk gedrag niet. Beloning van medewerkers is en blijft een aanzienlijke kostenpost. In de tijd dat de vastgoedmarkt floreerde, werden medewerkers aangenomen voor hoge salarissen en werden aantrekkelijke bonussen in het vooruitzicht gesteld. Nu is markt anders en men is meer gaan kijken naar ongewenste neveneffecten van beloningsprikkels. Flinke bonussen, waarbij medewerkers gedreven worden om via de kortste weg de hoogste resultaten te bereiken en veel negatieve neveneffecten zijn, zijn niet meer anno 2013.

Een projectontwikkelaar die met geld van derden onverantwoorde risico’s neemt om zijn eigen bonus te verhogen, wordt niet langer geaccepteerd. Er lijkt tijd voor bezinning: wat willen we als onderneming, wat verwachten we daarin van onze medewerkers, hoe houden we medewerkers op verantwoorde wijze gebonden en hoe staan wij bekend in de markt, zowel bij klanten als potentiële medewerkers? De keuze voor en inzet van passende beloningsinstrumenten is een proces waarin zorgvuldige afwegingen en keuzes centraal staan. Wanneer u in kaart brengt welk gedrag u wel en welk gedrag u niet wenst te stimuleren door middel van beloningsprikkels, bent u al een eerste stap onderweg naar een bewust beloningsbeleid. 

Bewust belonen voldoet aan een viertal dimensies

Een bewust beloningsbeleid kent vier dimensies: 

  • Strategie

Het beloningsbeleid sluit aan bij de missie, visie en cultuur van de onderneming en draagt bij aan het behalen van de strategische doelstellingen. Beloon gedrag dat direct bijdraagt aan de strategie. Voorbeelden hiervan zijn  het variabel belonen van resultaten die direct bijdragen aan de doelstellingen op korte en lange termijn of het belonen van specifieke talenten van medewerkers, die onontbeerlijk zijn.

  • Anticiperen op economische veranderingen

Loonkosten zijn een grote kostenpost, het is belangrijk dat deze kunnen meedeinen met het economisch tij. Op die manier voorkomt u dat uw onderneming niet door te hoge loonkosten in zwaar weer terecht komt. Hierbij kunt u denken aan de inzet van flexibele arbeid en variabel belonen, bij tegenvallende bedrijfsresultaten kunnen de loonkosten dan eenvoudig gereduceerd worden. Het koppelen van een variabele beloning aan de bedrijfsresultaten of de inzet van bepaalde tijd-contracten is hierbij een goede optie.

  • Rechtvaardigheid binnen en buiten de onderneming

Interne verschillen op basis van functiezwaarte komen tot uiting in het beloningsbeleid. Een directeur heeft een anders samengestelde en hogere beloning dan een administratief medewerker. Daarnaast komt het arbeidsvoorwaardenpakket overeen met hetgeen gebruikelijk is in de markt; een salarisbenchmark geeft aan wat een marktconforme beloning is bij een bepaald type functie in de markt. Een marktconforme beloning is noodzakelijk bij het aantrekken en behouden van talenten die bijdragen aan de strategie.

  • Imago

Wat wilt u uitstralen naar de markt?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en een goede, aantrekkelijke werkgever zijn, zijn onderwerpen die steeds belangrijker worden voor medewerkers. Deze dimensie is belangrijk voor de vastgoedmarkt: talentmanagement staat centraal.  Op beloningsgebied zal een onderneming zich onderscheiden door het belonen door middel van het volgen van opleidingen of doorgroeimogelijkheden in plaats van alleen een hoog basissalaris.

Bij het inrichten van uw beloningsbeleid is het raadzaam weloverwogen keuzes en afwegingen te maken met deze vier dimensies als vertrekpunt. Belonen wordt weer rationeel; een beloningsbeleid, waarbij beloning afhangt en getoetst wordt aan de hand van deze vier dimensies. Op deze manier beheerst u de kosten en vindt en behoudt u talentvolle medewerkers. Bewust belonen draagt hierdoor bij aan gewenste resultaten van de onderneming, zowel op korte als lange termijn.

Dit artikel betreft het prestatieveld ‘Personeel’ uit de BDO Rendementsmonitor. Om uw verbeterpotentieel op een eenvoudige manier kwalitatief en kwantitatief in beeld te brengen heeft BDO de Rendementsmonitor ontwikkeld. Dit instrument toont middels negen prestatievelden het verbeterpotentieel van uw onderneming. De komende maanden publiceren onze specialisten artikelen over deze negen prestatievelden, toegespitst op de vastgoedmarkt. www.bdo.nl/rendement 

Het artikel is geschreven door drs Maaike van Zomeren (foto) van BDO HR Consultants (Utrecht), www.bdo.nl/hr en drs Arjan Endhoven van BDO Belastingadviseurs (Amstelveen), brancheadviesgroep Vastgoed, www.bdo.nl/vastgoed



Reacties


Laatste nieuws