De kracht van een welkom
Hospitality is voor bedrijven belangrijk. Het betekent een gastvrijheid voor klanten en bezoekers. Dit houdt meer in dan een deurmat met welkom. Mensen moeten een goed gevoel hebben als ze een bedrijf bezoeken.
Welkom
In een goed restaurant is het gebruikelijk dat je jas wordt aangenomen bij binnenkomst, een tafel krijgt toegewezen en een aperitief van het huis krijgt. Een goede ontvangst zorgt simpelweg voor een welkom gevoel. Dit principe kan ook vertaald worden naar het bedrijfsleven.
Ontvangst
Voor veel klanten, leveranciers of prospects is de eerste ontvangst en de gastvrijheid die zij ervaren essentieel voor de vorming van het imago van een bedrijf. Zorg bij de ontvangst van een klant voor een persoonlijke ontvangst; laat een klant niet aan zijn of haar lot over. Maak bijvoorbeeld een kort praatje en biedt een kop koffie of glas water aan. Laat de persoon niet te lang wachten op zijn of haar afspraak en biedt de persoon altijd een zitplaats aan.
Inrichting
De inrichting van de ontvangstruimte moet voldoende ruim zijn voor de ontvangst van mensen. Een ruime tafel en comfortabele zitplekken zijn nodig om een goede ontvangst te kunnen bieden. Kleed de ruimte niet te zakelijk in. Planten en kunst vormen een belangrijke bijdrage aan het gevoel. Is er een riant buitenterras? Afhankelijk van het seizoen kan zo’n terras prima als ontvangstruimte dienen. Met een lounge dining set met verstelbare tafel verras je de klanten.
Medewerkers
Er is een direct verband tussen medewerkers- en klanttevredenheid. Als een medewerker zich welkom voelt in een bedrijf of team, geeft de medewerker dat gevoel vanzelf door aan de gasten. Ga maar bij jezelf na: wanneer jij je niet gewaardeerd voelt, niet fijn samenwerkt met je collega’s of niet de mogelijkheden krijgt om gastvrij te kunnen zijn, moet je continu de knop omzetten om je gast wél een goed gevoel te geven. Als de interne gastvrijheid onvoldoende aandacht krijgt, zal op de lange termijn de gastvrijheid voor gasten verminderen.
Gastvrijheid is de kunst om mensen welkom te laten voelen en het overtreffen van verwachtingen. Het streven naar een tevreden beleving zal meer rendement opleveren. De klant heeft een verhaal die het delen waard is. Door positieve mond-tot-mond reclame zal het imago sterker worden en nieuwe klanten opleveren.
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.