De kracht van een welkom
Hospitality is voor bedrijven belangrijk. Het betekent een gastvrijheid voor klanten en bezoekers. Dit houdt meer in dan een deurmat met welkom. Mensen moeten een goed gevoel hebben als ze een bedrijf bezoeken.
Welkom
In een goed restaurant is het gebruikelijk dat je jas wordt aangenomen bij binnenkomst, een tafel krijgt toegewezen en een aperitief van het huis krijgt. Een goede ontvangst zorgt simpelweg voor een welkom gevoel. Dit principe kan ook vertaald worden naar het bedrijfsleven.
Ontvangst
Voor veel klanten, leveranciers of prospects is de eerste ontvangst en de gastvrijheid die zij ervaren essentieel voor de vorming van het imago van een bedrijf. Zorg bij de ontvangst van een klant voor een persoonlijke ontvangst; laat een klant niet aan zijn of haar lot over. Maak bijvoorbeeld een kort praatje en biedt een kop koffie of glas water aan. Laat de persoon niet te lang wachten op zijn of haar afspraak en biedt de persoon altijd een zitplaats aan.
Inrichting
De inrichting van de ontvangstruimte moet voldoende ruim zijn voor de ontvangst van mensen. Een ruime tafel en comfortabele zitplekken zijn nodig om een goede ontvangst te kunnen bieden. Kleed de ruimte niet te zakelijk in. Planten en kunst vormen een belangrijke bijdrage aan het gevoel. Is er een riant buitenterras? Afhankelijk van het seizoen kan zo’n terras prima als ontvangstruimte dienen. Met een lounge dining set met verstelbare tafel verras je de klanten.
Medewerkers
Er is een direct verband tussen medewerkers- en klanttevredenheid. Als een medewerker zich welkom voelt in een bedrijf of team, geeft de medewerker dat gevoel vanzelf door aan de gasten. Ga maar bij jezelf na: wanneer jij je niet gewaardeerd voelt, niet fijn samenwerkt met je collega’s of niet de mogelijkheden krijgt om gastvrij te kunnen zijn, moet je continu de knop omzetten om je gast wél een goed gevoel te geven. Als de interne gastvrijheid onvoldoende aandacht krijgt, zal op de lange termijn de gastvrijheid voor gasten verminderen.
Gastvrijheid is de kunst om mensen welkom te laten voelen en het overtreffen van verwachtingen. Het streven naar een tevreden beleving zal meer rendement opleveren. De klant heeft een verhaal die het delen waard is. Door positieve mond-tot-mond reclame zal het imago sterker worden en nieuwe klanten opleveren.
Laatste nieuws
- 15-07-2025 16:51 Amsterdam sluit overeenkomsten met Jumbo en Dalpha Real Estate voor 450 woningen
- 15-07-2025 16:37 VanWonen realiseert 35 woningen in Renkum
- 15-07-2025 15:40 Eagle Real Estate verkoopt langjarig verhuurde winkelruimte
- 15-07-2025 15:10 Altera koopt vijftig appartementen in Schiedams SchieDistrict
- 15-07-2025 14:20 Bam realiseert circulair laboratoriumgebouw op Utrecht Science Park
- 15-07-2025 14:17 Bouwhuis Groep koopt Poort van Deventer
- 15-07-2025 14:10 Creative Valley koopt kantoorgebouw naast Utrecht Centraal van Lingotto
- 15-07-2025 14:00 Vier nieuwe huurders voor kantoorpand bij Amsterdam Centraal
- 15-07-2025 13:20 Meer kapitaal voor zorgvastgoed beschikbaar maar te weinig projecten om in te investeren
- 15-07-2025 12:23 Minister Keijzer zet door: Verlichting door aanpassingen in het WWS op komst
- 15-07-2025 12:09 Jorg van den Oever naar Dils
- 15-07-2025 11:58 Verouderde cijfers parkeernormen blokkeren woningbouw
- 15-07-2025 11:56 Platform31 start pilots waarbij corporaties middenhuur kunnen financieren met geborgde lening
- 15-07-2025 10:53 Overeenkomst voor woningbouw en uitbreiding bedrijventerrein in Baarn getekend
- 15-07-2025 10:33 Dunavast en Bolton verkopen 127 woningen aan Achmea
- 15-07-2025 10:17 Koopwoningaanbod op Funda stijgt vooral door uitponden met 25 procent
- 15-07-2025 09:59 Ministerie vraagt om reacties op maatregelen middenhuur
- 15-07-2025 09:34 Hotels blijven in de lift ondanks enige hapering
- 15-07-2025 09:22 Derde lichting ambtenaren geslaagd voor speciale MRA-studie in vastgoedkunde
- 15-07-2025 09:04 'Extra aanbod koopwoningen brengt doorstroming het meest op gang'
- 15-07-2025 07:00 Investeringen in logistiek vastgoed krimpen fors, DHG houdt ontwikkelingen voorlopig in eigen hand
- 15-07-2025 06:00 EIB kraakt stikstofadvies Raad van State: Woningbouw onnodig in de knel
- 14-07-2025 16:07 Felix Sanders nieuwe directeur mixed-use bij AM
- 14-07-2025 16:00 GroenLinks-PvdA wil meer overheidsgeld naar corporaties voor sociale en betaalbare woningen
- 14-07-2025 15:46 Pand Hema in Hilversum verkocht
- 14-07-2025 15:39 Bouwinvest verkoopt twee winkelpanden in Breda aan particuliere beleggers
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.