Deze woning toevoegen aan uw winkelwagen?
U kent het wel. U wilt iets kopen via internet en doet dat binnen drie klikken. 'Klik hier. Voeg toe aan winkelwagen. Reken hier af.' Dit standaard e-commerce proces is doeltreffend maar werkt niet voor bedrijven die online vastgoed aanbieden. Remco de Jong, oprichter van het e-commerce platform Ophirah, legt uit hoe u als vastgoedverkoper er een gedegen online strategie op na kunt houden.
In de whitepaper 'E-mail Marketing voor vastgoedproducten' van Ophirah wordt uitgebreid beschreven hoe online marketing, en in het bijzonder e-mailmarketing voor vastgoed, ingezet kan worden. Deze vindt u onderaan dit artikel.
Van online naar offline
Een huis leg je niet in je winkelwagentje. Een webshop heeft dan ook niet zo veel zin als het om vastgoedproducten gaat. Wat dan wel? Hoe gebruiken we het online kanaal om vastgoed te vermarkten?
Vastgoedwebsites
Een website is wel wenselijk: de meerderheid van de kopers oriënteert zich online. Wij hanteren een paar regels als het gaat om websites voor vastgoed:
Eenvoudig. Ik zie vaak vastgoedwebsites waar zo veel informatie op staat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hou de informatie op een website kort en duidelijk. Maak een informatieve PDF-brochure beschikbaar en laat mensen die downloaden wanneer ze meer info willen zien over het project. Geef niet te veel in één keer weg, maar laat mensen micro-conversies maken.
Doelmatig. Een website is geen doel op zich, wel een mooi middel. Laat uw website daarom altijd een duidelijke 'call-to-action' hebben. In het geval van vastgoed is dat bijna altijd het downloaden van een brochure, inschrijven voor een nieuwsbrief of direct contact opnemen met de makelaar.
Vastgoed e-mailmarketing
Wanneer mensen hun data, hun e-mailadres, hebben achtergelaten dan is het zaak op een juiste manier e-mailmarketing in te zetten. Op de website beloofden we ‘schrijf je in voor meer nieuws’, dit vertaalt zich in:
Long-copy. We zien en meten dat long-copy e-mails (met uitgebreide tekst) beter gelezen worden. Maar dan niet ‘veel tekst’ omdat het veel moet zijn. Het moet rijk aan informatie zijn, toegevoegde waarde hebben.
Doelmatig. Ook een e-mail is geen doel op zich. Uiteindelijk willen we huizen verkopen. Een belangrijk tussendoel is dan ook de fysieke ontmoeting met de makelaar. De e-mails sturen daar dan ook op aan.
Het doel van online marketing is een offline ontmoeting. Zowel de website als de e-mails leiden prospects met zachte hand richting een afspraak met de makelaar.
Andere conversieratio’s
Ik schreef het al, de verkoop van een huis kunnen we niet op dezelfde manier doen als de verkoop van een telefoonhoesje. Niet alleen de aanpak is anders, ook de conversieratio is anders. Ik bedoel, om één telefoonhoesje te verkopen heb ik (ongeveer) 20 websitebezoekers nodig, maar om een huis te verkopen heb ik ongeveer 700 websitebezoekers nodig!
Dat betekent dat we harder moet werken om mensen op de website te krijgen. Wij gebruiken daar in de regel Google Adwords voor. Een goede tool waarmee we ons heel specifiek kunnen richten op potentiële prospects. Wanneer u appartementen in Lutjebroek verkoopt dan kunt u met gepaste zoekwoorden en area targeting heel gericht geïnteresseerden bereiken.
In de whitepaper geven we een uitgebreid rekenvoorbeeld, maar kort samengevat zien we dat het voorkomt dat we €2.800 uitgeven om €64.000 te verdienen. Nog steeds een goede deal!
Een lange adem
Een huis kopen doen mensen niet binnen een dag of week. In de praktijk zie ik dat er wel een jaar tussen het online aanmelden en de uiteindelijke verkoop zit. Marketeers en verkopers hebben dus een lange adem nodig. E-mailmarketing helpt daarbij. U stuurt daarmee op de juiste tijden de juiste informatie, zodat de koper warm blijft voor uw product.
In mijn overleg met klanten benadruk ik vaak het belang van de betrokkenheid van prospects. Geef hen bijvoorbeeld de mogelijkheid één en ander te configureren en visualiseren. Denk aan een online tool waarmee ze het huis alvast kunnen aanpassen of inrichten. Welke kleur tegels, welke vloerbedekking, waar komen de stopcontacten? Wanneer mensen zelf een aandeel kunnen hebben in het resultaat zijn ze veel meer verbonden met uw product.
Samengevat
Er is veel te winnen in online marketing voor vastgoed. Het slim inzetten van websites en e-mailmarketing is een krachtige (en uiteindelijk ook heel voordelige) tool bij het vermarkten van woningen.
Zorg voor een goede zichtbaarheid, wees doelmatig, stuur naar offline ontmoetingen en houd rekening met een lang traject.
Meer lezen? Download dan de whitepaper of neem contact op via e-mail remco@ophirah.nl of telefoon 020 8932700.
Een artikel van Remco de Jong, e-commerce projectleider bij Ophirah e-commerce.
PS. Natuurlijk heeft de verkoop nog een staartje, daarover leest u meer in de whitepaper.
Laatste nieuws
- 23-04-2024 16:21 Twee nieuwe huurders op bedrijvencentrum De Veemarkt in Amsterdam
- 23-04-2024 11:00 Door Artificial Intelligence 4,5 (van de 5) sterren op Trustpilot
- 23-04-2024 10:15 'Leer van Certitudo Capital, Signa en Evergrande en houd governance simpel'
- 23-04-2024 10:13 Middenhuurdebat: De Jonge verdedigt de vastgoedsector tegen nóg radicalere plannen
- 23-04-2024 09:14 Ontdek verschillende bouwstijlen voor jouw ideale woning
- 23-04-2024 09:09 CBS: Nieuwe woningen in pijplijn bijna gelijk aan 2022
- 23-04-2024 09:00 Multi neemt weer een fastfood-vestiging over
- 23-04-2024 06:00 Eerste Kamerlid Kemperman: ‘Nog maar de vraag of de Wet betaalbare huur er daadwerkelijk komt’
- 22-04-2024 17:22 DNB: Als huiseigenaren niet genoeg verduurzamen, dan dit verplichten bij aankoop
- 22-04-2024 16:51 Jessica Pilkes benoemd tot Head of Asset Management voor Noord-Europa van Prologis
- 22-04-2024 16:40 Particuliere belegger koopt kantorencomplex in Assen
- 22-04-2024 15:59 PVV helpt middenhuurregulering ‘waarschijnlijk’ naar een meerderheid in Tweede Kamer
- 22-04-2024 15:37 Intentieverklaring ASML en gemeente Eindhoven: Onderzoek naar uitbreiding op Brainport Industries Campus
- 22-04-2024 14:31 Verhuurders van monumenten opgelet: Bijna alle rijksmonumenten vallen straks in de middenhuur
- 22-04-2024 13:57 Hogere hypotheekrente op komst
- 22-04-2024 13:48 Week van de waarheid voor woningmarkt in de politiek
- 22-04-2024 13:44 Corporaties investeren fors, WSW heeft nog nooit zoveel leningen geborgd
- 22-04-2024 13:03 Scapino huurt in Cityplaza Nieuwegein
- 22-04-2024 12:51 ACE Real Estate Investments koopt kantoorgebouw aan Laan van Meerdervoort in Den Haag
- 22-04-2024 11:50 Vogue Bike huurt 10.500 m2 kantoor- en bedrijfsruimte in Aalsmeer
- 22-04-2024 11:21 Een straatje erbij: Stip aan horizon voor vlottrekken woningmarktcrisis?
- 22-04-2024 11:10 Flitsbezorger Getir vertrekt waarschijnlijk uit Nederland
- 22-04-2024 10:37 Willy Naessens Nederland bouwt nieuw distributiecentrum van Jysk in Lelystad
- 22-04-2024 09:39 Onderzoek: Duitse Mietspiegel-model mogelijk beter alternatief dan Wet betaalbare huur
- 22-04-2024 08:10 SEGRO: ‘Ambitieuze toekomstplannen, op voorwaarde van duurzame groei’
- 22-04-2024 06:10 Onderzoek VJ: Ruim 3.800 waarschuwingen voor kantoren zonder label C, 0 boetes
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.