Miljoenenstrop: Oracle vergeet huur op te zeggen van ongebruikt kantoor op Sloterdijk

Een doodeenvoudige wekker is zonder enige twijfel het belangrijkste hulpmiddel voor huurders om financiële ellende te voorkomen. Vraag het maar aan Oracle. In de laatste Quote lezen wij dat de Amerikaanse softwaregigant, die geavanceerde IT-systemen voor grote klanten ontwikkelt, vergeten is de huurwekker te zetten. Omdat er geen bel afging zijn ze dus vergeten om hun huurovereenkomst tijdig op te zeggen. 

Gevolg: de lopende huurovereenkomst voor hun 6000 m2 grote kantoor in Amsterdam Sloterdijk werd automatisch verlengd voor een nieuwe periode van 5 of 10 jaar, want zo zitten de ROZ-huurcontracten in elkaar. Het ergste is wellicht nog dat Oracle al jaren geen gebruik meer maakt van het kantoor, dat ze gedeeltelijk hadden onderverhuurd. En minstens zo erg: ook de kans om de huurprijzen aan te passen aan de huidige marktomstandigheden hebben ze gemist. Oracle zit de aankomende jaren voor de absolute hoofdprijs (naar onze schatting zo’n €1,5 miljoen per jaar) vast aan een ongebruikt pand.

Contract = contract 

Deze aderlating zal Oracle, dat jaarlijks tientallen miljarden winst maakt, niet de kop kosten. Dat ligt anders voor de vele middelgrote en kleinere bedrijven die op precies dezelfde manier in de problemen komen. Voor dit soort bedrijven kan het zelfs fataal zijn. RentReview krijgt met regelmaat te maken met ‘wekker-gevallen’ en tot onze spijt is er erg weinig aan te doen, want contract is contract.

Huurders dienen zich te realiseren dat de Nederlandse ‘standaard’ huurcontracten zijn opgesteld door de Raad Onroerende Zaken, de goed georganiseerde belangenclub van beleggers en ontwikkelaars. Alle bepalingen in de ROZ-contracten zijn dus in principe in het voordeel van de verhuurder geformuleerd. Zo ook de opzeggingsclausule: wie niet op tijd opzegt, hangt. Huurders doen er dus verstandig aan om, bij het ondertekenen van een huurcontract, meteen een goed functionerende wekker te zetten voor de opzegdatum. Nog veel verstandiger is het om tijdig contact te zoeken met RentReview, want dan worden ook de andere angels uit het contract gehaald. 

Norbert ter Mors is oprichter/directeur van RentReview



Reacties


Laatste nieuws