Stedelijke verdichting, waar parkeer je dan?

Auto’s nemen veel dure ruimte in, ruimte die veel meer oplevert als je die ontwikkelt. En auto’s stoten viezigheid uit en verpesten de leefbaarheid. Auto’s weren dus. Maar bewoners willen hun auto graag voor de deur hebben staan. Dat is makkelijk als je niet nat wilt worden en voor het boodschappen doen. Voor veel mensen is hun auto hun trots. 

Volgens de vorige week gepubliceerde plannen voor Merwede, een nieuwe binnenstedelijke stadswijk in Utrecht voor 12.000 mensen, wordt dat gebied nagenoeg autovrij. Er komt OV, deelauto’s en deelfietsen. Parkeren kan in twee parkeergarages aan de rand van het gebied, maar die zijn niet berekend op één, laat staan meer auto’s per woning. 

Auto's delen?
Accepteren mensen dat? Hoe ver zijn ze bereid om te lopen? Waar hangt dat vanaf? En zijn ze massaal bereid om auto’s te delen? Om een redelijk schone auto met een volle tank binnen een paar minuten tot ieders beschikking te hebben, moet je over zo’n grote vloot auto’s beschikken, dat het in de praktijk zelfs kan leiden tot méér auto’s in plaats van het gedroomde aantal minder. Vooralsnog is autodelen een nichemarkt. Er is sterke twijfel of het ooit meer wordt dan dat. Het autobezit neemt immers niet af, ook niet onder jongeren. Kortom, hoe gaat het er straks echt aan toe in Merwede?

Autoluwe toekomst
Amsterdam wil de binnenstad autoluw maken en een groot aantal parkeerplaatsen opheffen. Dat gaat sluipverkeer opleveren. En waar moeten die binnenstadbewoners straks hun auto laten? Best begrijpelijk, misschien zelfs onvermijdelijk, dat Utrecht en Amsterdam de strijd met de heilige koe aangaan. Andere gemeenten zullen op termijn zeker volgen. Hoe kunnen ze dat het beste aanpakken? Wat moeten ze juist niet doen? Het is een complexe materie, autoluw is niet de nieuwe heilige graal.

Business Meeting 'Duizend vragen over parkeren'
Ook ontwikkelaars en beleggers hebben belang bij het terugdringen van autogebruik. Zo is er de laatste jaren een handjevol succesvolle nieuwbouwcomplexen verschenen met weinig of zelfs zonder parkeermogelijkheid. Maar het blijven uitzonderingen. Die concepten zo maar extrapoleren naar iedere andere nieuwbouw is zinloos. Parkeren zal zeker veranderen, maar hoe is ingewikkeld.

Reacties

Lees onze special over Rotterdam Special