VJ Commentaar: Gaten schieten in het verdienmodel van webwinkels
Moeten we vrezen voor het einde van de winkelstraat na grote faillissementen van bekende retailers? Gaan we over tien jaar alleen digitaal winkelen? Dat is veel te voorbarig: voor fysieke retail ligt juist een mooie toekomst in het verschiet, zo valt te lezen in het nieuwste, optimistisch getoonzette boek(je) van retailexpert Hans van Tellingen van Strabo.
Terwijl televisie en kranten volop verslag doen van de misère in de Nederlandse winkelstraten, internetretailers als CoolBlue, Zalando en Bol.com aan een indrukwekkende opmars bezig zijn en het CPB opnieuw een somber retailrapport publiceert, is in Amsterdam een klein, maar slagvaardig onderzoeksbureau druk bezig om een krachtig tegengeluid te laten horen. Sterker nog. Dat is niet het tegengeluid, dat is hét geluid, zo schrijft onderzoeker en mede-eigenaar Hans van Tellingen van advies- en onderzoeksbureau Strabo in zijn boek #WatNouEindeVanWinkels dat deze maand uitkwam. Op valse bescheidenheid is Van Tellingen niet te betrappen. Hij zegt onomwonden waar het op staat en staaft zijn beweringen en conclusies met feitelijke onderzoeksresultaten die in het boek te vinden zijn.
Gaat om beleving
Het is langzamerhand ook de grote missie van Van Tellingen geworden. Hij vertelt wie het horen wilt, dat er juist een zeer goede toekomst voor de fysieke retail in het verschiet ligt. Alleen slechte winkels gaan verdwijnen. De winkels die de consumenten aanspreken, zoals de Action en Primark openen juist steeds meer meters waardoor per saldo het aantal winkelmeters stabiel blijft of zelfs licht toenemen. Het gaat om ‘beleving’ op de juiste locaties.
Niet voor niets is het eerste hoofdstuk van de in totaal negen hoofdstukken gewijd aan de zogenaamde onheilsprofeten die om de haverklap het einde van de winkels voorspellen. Daar rekent Van Tellingen mee af. Hij hekelt consumentenonderzoeken die met ‘gestuurde’ vragen toekomstig winkelgedrag proberen te voorspellen. Dat kan niet zegt hij. Je kunt alleen op basis van feitelijke resultaten iets zeggen. Van Tellingen – zijn achternaam hint er al naar - wijst op de talloze omzet- en passantenonderzoeken die zijn bureau Strabo de afgelopen jaren in tientallen Nederlandse winkelcentra heeft uitgevoerd. Het gaat om feiten, feiten en nog eens feiten.
Gaten schieten
Op dezelfde manier weet hij (zoals in hoofdstuk 6: Zin en onzin) met succes gaten te schieten in de cijfers van Thuiswinkel.org die iets te optimistisch met het online winkelaandeel te koop liep. Dat zou 18% zijn, maar Van Tellingen toonde met enkele andere branchegenoten aan dat het te hoog is. Het ligt dichter bij de 5%. Inmiddels meldt Thuiswinkel.org op de eigen site dat het nu 8,9% bedraagt. Nog steeds te hoog zie ik Van Tellingen denken, maar het is nu realistischer dan voorheen.
De rap groeiende internetretailers zijn geen nagel aan de doodskist van de fysieke retail, zo betoogt Van Tellingen op een soms iets te felle toon. Daarvoor is het online aandeel nog steeds te laag – zie de opmerking hiervoor – en is online nog steeds niet winstgevend genoeg. Vooral de retouren zorgen ervoor dat er van winst voor de meeste webwinkels nog geen sprake is. Er wordt een vergelijking gemaakt met webwinkels als Amazon, Wehkamp, Zalando met H&M, Zara (winkel en webshop) en de pure spelers als Primark en Action (beiden geen webshop). De laatste twee laten de grootste winstgroei zien. Van Tellingen benadrukt dat hij niet ‘tegen’ de webshops is, maar dat hun aandeel in de totale consumentenbestedingen nog te laag is om de webwinkels de schuld te geven van de leegstand (dat is de crisis geweest).
Veghel en Uden
En waarom zijn sommige winkelgebieden succesvoller dan andere? En waarom weten sommige winkelformules zich goed te redden en welke juist niet? In sneltreinvaart komt Van Tellingen met zijn antwoorden. Het handzame boek(je) – nog geen 100 pagina’s en snel uit te lezen met dank aan het kraakheldere Nederlands met prettig veel korte zinnen – geeft daarvan diverse nuttige voorbeelden. Zoals: waarom is de leegstand in Veghel toegenomen en lopen de winkelstraten in de kleinere buurgemeente Uden juist vol? Antwoord: Veghel heeft de ‘basis’ niet in orde zoals passende winkels, duidelijke routing, aaneengesloten winkelgebied, klantgerichte wijze van werken en gemakkelijk parkeren. En zijn outletcentra goede alternatieven? Deels zegt de auteur, het aantal bezoekers van een outletcenter loopt in vergelijking met een middelgroot winkelcentrum behoorlijk achter.
De gedreven Van Tellingen heeft een rotsvast geloof in de dynamiek van de retail die, zoals hij het zegt, zichzelf steeds opnieuw weet uit te vinden. Wie een actueel beeld wil hebben van alle kansen en bedreigingen die het retaillandschap – online en offline – continu omgeven, die kan niet om #WatNouEindeVanWinkels heen.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur Vastgoedjournaal
#WatNouEindeVanWinkels is bijvoorbeeld HIER te koop.
Laatste nieuws
- 20-09-2024 16:10 Tom van der Horst nieuwe manager regio Zuid bij Janssen de Jong Projectontwikkeling
- 20-09-2024 14:34 Praktisch overzicht van de drie huursegementen in de Wet betaalbare huur
- 20-09-2024 12:47 Diverse verhuurtransacties van Broersma in Amsterdamse kantoren
- 20-09-2024 12:33 Executieveiling bedrijfswoning en percelen grond Molenstraat 11 te Appeltern
- 20-09-2024 12:26 Gemeente Utrecht wil 25.000 woningen en 12.500 werkplekken in polder Rijnenburg
- 20-09-2024 11:24 Nederlandse industrie herstelt in 2025 na twee jaren van krimp
- 20-09-2024 10:59 DGBC over regeerprogramma en troonrede: ‘Van bouwopgave naar woonopgave’
- 20-09-2024 10:39 B.box for kids huurt ruimte voor Europees hoofdkantoor in Amsterdam
- 20-09-2024 10:31 Rijk en provincie zetten streep door 9.600 woningen in Amsterdam-Noord
- 20-09-2024 09:42 Invoering heffing op basis van werkelijk rendement in box 3 per 2027 onzeker
- 19-09-2024 16:52 Bedrijf in zonne-energiesystemen huurt op Landgoed Leusderend
- 19-09-2024 16:42 Norah wil groeien naar 125 winkels
- 19-09-2024 16:31 Gemixte vastgoedfondsen het meest populair
- 19-09-2024 15:48 Diervoedingsbedrijf huurt in Rotterdam
- 19-09-2024 15:39 Huurverlenging voor 3.000 m2 op IJsseloord 2 in Arnhem
- 19-09-2024 13:26 'Planbatenheffing kan woningbouw vertragen en tot extra kosten leiden'
- 19-09-2024 13:06 Trebbe tekent voor ontwikkellocatie Elker in Groningen
- 19-09-2024 12:53 BAM begint industriële productie houten woningen
- 19-09-2024 12:35 Havensteder en BPD tekenen langjarige samenwerking voor Schiebroek
- 19-09-2024 12:22 Dennis van de Ven verlaat G&S& en begint voor zichzelf
- 19-09-2024 11:56 BGO haalt 2 miljard euro op voor fonds gericht op onder meer datacenters
- 19-09-2024 11:52 ING gaat haar grootste klanten die hun CO2-voetprint niet aanpakken, afstoten
- 19-09-2024 11:21 Particulier koopt Rabobankgebouw in Houten
- 19-09-2024 09:45 Arlette Mensing, Larissa Esser en Tobias van Dijk naar hotelteam van Colliers
- 19-09-2024 09:43 Verhuurders let op, rechtbanken hanteren ander beleid ten aanzien van vroegsignalering
- 19-09-2024 09:29 Het Licht huurt bedrijfsruimte in Amsterdam-Duivendrecht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.