ING Research: Vooruitzichten retail blijven uitdagend

De omzetgroei in de detailhandel laat dit jaar een wisselend beeld zien en valt terug van 5 procent omzet in 2023 naar 2 procent dit jaar. Dat blijkt uit het vooruitzicht retail van ING Research. Zo krimpt de omzet van supermarkten voor het eerst in twintig jaar, maar groeit de omzet bij online retailers met 8 procent.

Door het tabaksverbod dat op 1 juli is ingegaan, krimpt de omzet van de supermarkten voor het eerst in twintig jaar, zegt Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research. 'In het foodsegment krimpt de omzet dit jaar naar verwachting met 1,5 procent. Door het tabaksverbod verliezen supermarkten in 2024 circa 1,7 miljard euro omzet. De tabaksomzet verschuift naar shops van tankstations, tabaks- en gemakszaken en winkels over de grens. Doordat de invoering van het tabaksverbod halverwege het jaar plaatsvindt zal dit ook in 2025 nog doorwerken in de omzet van supermarkten.'

Voor de detailhandel non-food verwacht ING Research in 2024 een omzetgroei van 3 procent. Naar verwachting wordt door consumenten vooral meer uitgegeven aan persoonlijke verzorgingsproducten en schoenen en minder aan woninginrichting. Vooral in fashion blijven de marktomstandigheden in de winkelstraat uitdagend. Met name modeketens in het middensegment hebben het zwaar door concurrentie van goedkopere fastfashionmerken als Primark en H&M, de tweedehandsmarkt en goedkope Chinese online retailers als Shein en Temu.

8 procent omzetgroei voor e-commerce
De omzet bij online retailers groeit dit jaar naar verwachting met circa 8 procent. Volgens cijfers van het CBS over juni (met link naar berichtgeving), steeg de omzet van webwinkels met ruim 9 procent, terwijl multi-channelers de omzet met 6 procent zagen dalen. Dat beeld ziet Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research, ook. ‘Bij pure online spelers is de omzet sterk gestegen, in de eerste helft van het jaar’, zegt Jongkind tegen VJ. ‘Bij multi-channel hapert het nog een beetje en zien we nog steeds een correctie op corona. Toen konden mensen alleen online inkopen doen, nu kunnen ze weer terug naar de winkelstraat. Maar onder aan de streep, blijft het hele plaatje van e-commerce groeien.’

ING Research verwacht dat er in de komende jaren een verdere verschuiving zal plaatsvinden van fysiek naar online. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen blijven waarderen, maar ook doordat multichannel retailers online vaker een uitgebreider assortiment hebben dan in de winkel. 

Hogere kosten nemen hap uit winst
De prijsverhogingen in de eerste helft van het jaar komen onder meer door hogere huren, stijgende personeelskosten en hogere accijnzen op onder meer tabak, frisdranken en alcohol. Overigens zegt slechts een kwart van de winkeliers de hogere kosten grotendeels door te kunnen berekenen aan de consument. Dit zou betekenen dat de hogere kosten bij een meerderheid van de retailers deels ten laste komt van de winstmarge. Hierdoor verslechtert de financiële positie en is er minder ruimte om te investeren in bijvoorbeeld het personeel, het assortiment en de winkel. 

Winkelstraat al langere tijd in zwaar weer
'De winkelstraat verkeert al langere tijd in zwaar weer', stelt Jongkind. 'Onder meer vanwege de slechte financiële positie blijven investeringen in personeel en winkelvernieuwing uit. Daarnaast krijgen winkeliers steeds vaker te maken met concurrentie vanuit de groothandel, die via het onlinekanaal direct aan de consument verkoopt. De levensvatbaarheid van een toenemend aantal winkels komt door al deze ontwikkelingen verder onder druk te staan. Het is dan ook geen verrassing dat de faillissementen sinds vorig jaar oplopen. De verwachting is dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel, en dan hoofdzakelijk in de non-food, dit jaar hoger uitvalt dan in 2023.'



Reacties


Laatste nieuws