Sluiting filialen Bijenkorf legt drie trends bloot
De Bijenkorf heeft besloten haar vestigingen in Groningen, Breda, Arnhem, Enschede en Den Bosch te sluiten. De Bijenkorf zoekt big city’s en voldoende audience. Met dit besluit worden drie trends zichtbaar. Trend één is netwerk optimalisatie bij retail formules, trend 2 het scheve bezoekersprofiel van de binnensteden en trend drie onvoldoende aanwezigheid van noodzakelijke doelgroepen in bepaalde regio’s. Het toenemend belang van internet en de recessie leggen deze trends versneld bloot.
Trend 1: Netwerk optimalisatie bij retailers
Veel winkelketens hebben de afgelopen jaren hun netwerk sterk vergroot. De Bijenkorf is hiervan een voorbeeld. Nu het voor winkelformules steeds belangrijker wordt om uit het grijze midden te komen, dus om keuzes te maken, blijken veel vestigingsplaatsen of ongeschikt of er is meer aanpassing aan de lokale markt nodig. Supermarkten weten dit op te vangen. Meer wijn bijvoorbeeld als er veel consumenten met een hoge opleiding in de buurt wonen. De non food, en vooral fashion, heeft hier nog huiswerk te doen. Maar de noodzaak van onderscheid, in combinatie met het toenemend belang van internet en de recessie, zullen leiden tot netwerk optimalisatie. Welke winkels houden we, en hoe bereiken we een optimale omzet. Franchisegevers kunnen zo extra toegevoegde waarde geven aan hun franchisenemers.
Trend 2: Scheef bezoekersprofiel binnensteden
De klacht van veel ondernemers in de binnensteden: Aan de ene kant is er veel traffic, aan de andere kant zijn de kassa aanslagen te laag. Die kassa’s bleken ook bij de Bijenkorf onvoldoende te rinkelen. Uit eerder onderzoek van ons bleek bijvoorbeeld dat de consumentengroep “hoog inkomen, weinig tijd” sterk achterblijft in de binnenstad van Utrecht. Ze wonen in hoge aantallen in de omgeving, maar komen gewoon niet zo vaak naar de binnenstad. Jongeren en groepen met lagere inkomens bleken juist oververtegenwoordigd te zijn. Je ziet dit scheve beeld in meer binnensteden. Natuurlijk kan dat bijgestuurd worden, maar dat vraagt een nieuwe strategie bij het binnenstedelijk retail beleid en city marketing.
Trend 3: Niet alle doelgroepen wonen overal
De Bijenkorf spreekt aan de ene kant een brede doelgroep aan, maar de groepen met hoge opleiding en hoger inkomen zijn hun krenten in de pap. In NRC zie je beduidend meer enthousiasme voor de Bijenkorf dan in het Dagblad van het Noorden. Veel meer Groningers hebben behoefte aan een Primark dan aan een Bijenkorf. Groningen is een hele aantrekkelijke studentenstad, maar veel afgestudeerden vertrekken er na hun studie. De bon chique bon genre doelgroepen wonen in Groningen, en ook in steden als Arnhem, Den Bosch, Enschede en Breda, maar in beperkte mate. En die groepen laten hun binnenstad nu bovendien vaak links liggen. Daar is best iets aan te doen en dat zal resultaat opleveren. Een mooie uitdaging voor deze steden, zie Trend 2. Zo heeft elke stad een eigen profiel, met behoorlijke verschillen in winkelvoorkeuren. Winkelformules zullen hier in hun vestigingsplaatsbeleid steeds meer rekening gaan houden. Bijenkorf voorop.
Drs Eduard Plate (Planologie&Marketing, Wehkamp, Experian, Sanoma, AKO, Schiphol) www.eduardplate.nl management&advies en Extenzio, expertisecentrum retail en locaties.
Laatste nieuws
- 07-01-2025 16:54 Frederique Hulshoff in dienst bij Urban Interest
- 07-01-2025 16:45 Kansspelautoriteit breidt uit en verlengt huur in New Babylon Den Haag
- 07-01-2025 14:42 Anthony van Dongen naar Daiwa House Europe voor versterking Europese activiteiten
- 07-01-2025 14:21 Proptimize opent nieuw kantoor in Frankfurt
- 07-01-2025 14:20 Nieuwe huurders voor Tilbury-gebouw in Zwolle
- 07-01-2025 14:11 De Bilt en Omu kopen bedrijfslocatie voor woningbouw
- 07-01-2025 14:00 Padel-organisatie huurt ruim 3.500 m2 in Groningen
- 07-01-2025 13:29 Drukte in winkelstraten: ‘Kalverstraat valt verder terug’
- 07-01-2025 12:13 Nicole Maarsen: 'In 2030 moet de helft van de woningbouw industrieel zijn'
- 07-01-2025 11:58 Particulier koopt winkelpand in Arnhem
- 07-01-2025 11:49 Vastgoedrekening groeit explosief met 400 procent in één jaar
- 07-01-2025 11:28 Abigail van de Port head of Business Development bij NSI
- 07-01-2025 10:34 Verenigd Beheer verkoopt acht woningen en acht winkels in Wierden
- 07-01-2025 10:33 Mooi Vastgoed Management koopt stationskantoor Semaphore in 's-Hertogenbosch
- 07-01-2025 10:23 Schaub & Partners Bedrijfshuisvesting neemt GW Makelaars over
- 07-01-2025 10:05 Tjinta Scheffer-Terlien partner bij advocaten- en notariskantoor Ploum
- 07-01-2025 09:43 300 nieuwe woningen door verhuizing gemeentehuis Oosterhout
- 07-01-2025 09:34 Inflatie in december 4,1 procent, daling naar 2 procent voorlopig ver weg
- 07-01-2025 09:13 Rijksvastgoedbedrijf treedt toe tot Stivad
- 07-01-2025 09:05 'Woningbouw zorgt voor herstel bouwsector in 2025'
- 07-01-2025 08:53 Swiss Sense verlengt huurovereenkomst in Uden
- 07-01-2025 08:40 ASR Dutch Science Park Fund koopt tweede kantoor- en laboratoriumgebouw op Leiden Bio Science Park
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.