Sluiting filialen Bijenkorf legt drie trends bloot
De Bijenkorf heeft besloten haar vestigingen in Groningen, Breda, Arnhem, Enschede en Den Bosch te sluiten. De Bijenkorf zoekt big city’s en voldoende audience. Met dit besluit worden drie trends zichtbaar. Trend één is netwerk optimalisatie bij retail formules, trend 2 het scheve bezoekersprofiel van de binnensteden en trend drie onvoldoende aanwezigheid van noodzakelijke doelgroepen in bepaalde regio’s. Het toenemend belang van internet en de recessie leggen deze trends versneld bloot.
Trend 1: Netwerk optimalisatie bij retailers
Veel winkelketens hebben de afgelopen jaren hun netwerk sterk vergroot. De Bijenkorf is hiervan een voorbeeld. Nu het voor winkelformules steeds belangrijker wordt om uit het grijze midden te komen, dus om keuzes te maken, blijken veel vestigingsplaatsen of ongeschikt of er is meer aanpassing aan de lokale markt nodig. Supermarkten weten dit op te vangen. Meer wijn bijvoorbeeld als er veel consumenten met een hoge opleiding in de buurt wonen. De non food, en vooral fashion, heeft hier nog huiswerk te doen. Maar de noodzaak van onderscheid, in combinatie met het toenemend belang van internet en de recessie, zullen leiden tot netwerk optimalisatie. Welke winkels houden we, en hoe bereiken we een optimale omzet. Franchisegevers kunnen zo extra toegevoegde waarde geven aan hun franchisenemers.
Trend 2: Scheef bezoekersprofiel binnensteden
De klacht van veel ondernemers in de binnensteden: Aan de ene kant is er veel traffic, aan de andere kant zijn de kassa aanslagen te laag. Die kassa’s bleken ook bij de Bijenkorf onvoldoende te rinkelen. Uit eerder onderzoek van ons bleek bijvoorbeeld dat de consumentengroep “hoog inkomen, weinig tijd” sterk achterblijft in de binnenstad van Utrecht. Ze wonen in hoge aantallen in de omgeving, maar komen gewoon niet zo vaak naar de binnenstad. Jongeren en groepen met lagere inkomens bleken juist oververtegenwoordigd te zijn. Je ziet dit scheve beeld in meer binnensteden. Natuurlijk kan dat bijgestuurd worden, maar dat vraagt een nieuwe strategie bij het binnenstedelijk retail beleid en city marketing.
Trend 3: Niet alle doelgroepen wonen overal
De Bijenkorf spreekt aan de ene kant een brede doelgroep aan, maar de groepen met hoge opleiding en hoger inkomen zijn hun krenten in de pap. In NRC zie je beduidend meer enthousiasme voor de Bijenkorf dan in het Dagblad van het Noorden. Veel meer Groningers hebben behoefte aan een Primark dan aan een Bijenkorf. Groningen is een hele aantrekkelijke studentenstad, maar veel afgestudeerden vertrekken er na hun studie. De bon chique bon genre doelgroepen wonen in Groningen, en ook in steden als Arnhem, Den Bosch, Enschede en Breda, maar in beperkte mate. En die groepen laten hun binnenstad nu bovendien vaak links liggen. Daar is best iets aan te doen en dat zal resultaat opleveren. Een mooie uitdaging voor deze steden, zie Trend 2. Zo heeft elke stad een eigen profiel, met behoorlijke verschillen in winkelvoorkeuren. Winkelformules zullen hier in hun vestigingsplaatsbeleid steeds meer rekening gaan houden. Bijenkorf voorop.
Drs Eduard Plate (Planologie&Marketing, Wehkamp, Experian, Sanoma, AKO, Schiphol) www.eduardplate.nl management&advies en Extenzio, expertisecentrum retail en locaties.
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.