Kantorentransacties liggen stil, asset management wordt belangrijker

Kantorentransacties liggen stil, asset management wordt belangrijker

In een tijd dat transacties met een vergrootglas moeten worden gezocht, ligt de focus in de kantorenmarkt op het optimaliseren van de portefeuille en huurderstevredenheid. Asset management wordt daarmee belangrijker.

Dat bleek uit gesprekken die werden gevoerd tussen verschillende partijen actief in de kantorenmarkt, zij het als makelaar, ontwikkelaar, belegger of asset manager. Deze gesprekken vonden plaats op de Provada, tijdens een boottocht over de Amsterdamse grachten onder het genot van een lunch. De Vastgoedsalon is een initiatief van Jan-Willem de Bruijn van D&B The Facility Group en Vastgoedjournaal-eigenaar John Kerkhoven en heeft als doel om van gedachten te wisselen over de huidige situatie in deze sector. Service verlenen aan de huurder is al langer belangrijk, maar nu blijkt dat die trend aan het evolueren is naar ‘bovenop je huurder te zitten’.

Focus op huurders
Vanaf het moment dat de rente begon te stijgen, droogden de aan- en verkooptransacties op de kantorenmarkt op. De prijzen zijn nog niet genoeg afgewaardeerd en omdat er nog geen sprake lijkt te zijn van gedwongen verkopen, ligt de markt nog stil. Hoewel uit de gesprekken blijkt dat beleggers hier en daar aan het rondkijken zijn, ligt de focus voor nu met name op de huurders. In tegenstelling tot verkooptransacties lopen de verhuurtransacties wel door. Een blik op de verhuisbewegingen van het afgelopen jaar, leert dat er een duidelijke trek is naar A-locaties. Nieuwe bedrijven vestigen zich nabij ov-knooppunten en voorzieningen en bestaande bedrijven heroverwegen hun oude kantoorruimte in te ruilen voor een nieuw duurzaam kantoor op een mooie locatie. 

Daarbij komt dat Nederland Europees koploper is in thuiswerken. Het CBS becijferde dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten, dat is 52 procent van alle werkenden. In geen enkele EU-lidstaat is dit percentage hoger. De meeste mensen die thuis werken, doen dat de helft van de tijd. Mensen met een ICT-beroep of met een creatief of taalkundig beroep werken het meest thuis. Laat dit nu ook net de beroepsgroepen zijn die ook vanuit het buitenland zich hier vestigen. Volgens Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) is het Nederland het meest interessant voor onder meer IT-bedrijven en bedrijven in de creatieve industrie.

Hogere eisen
Huurders hechten tegenwoordig meer waarde aan de service en voorzieningen die hen geboden worden, deels als gevolg van de verschuiving naar thuiswerken. De normalisering van het thuiswerken heeft huurders bewuster gemaakt van hun werkbehoeften, en heeft de eisen waaraan een kantoor moet voldoen verhoogd. Waarom naar kantoor komen als je ook thuis kunt werken? Behalve als het kantoor volledig ontzorgt en in alle - wisselende - behoeften voorziet. Er moet een plek zijn om te werken, om samen te werken, te ontspannen, sporten en te eten en drinken en na het werk een drankje drinken met collega’s. Dit alles in een duurzaam gebouw. Zo worden eeuwenoude Amsterdamse grachtenpanden herontwikkeld tot van binnen duurzame en moderne kantoorgebouwen en zijn organisaties bezig met oplossingen om kantoorgebruikers delen van kantoren flexibel te laten gebruiken. 

Noodzaak
Als de basis is gelegd, is het een kwestie van dicht op de huurder te zitten en indien er een veranderende vraag is, die snel en adequaat te kunnen oppikken om de loyaliteit en tevredenheid van huurders te vergroten. De wisselende vraag zit met name in het gebruik van vierkante meters. Bedrijven in de IT- en service-industrie kunnen afhankelijk van de economische omstandigheden snel willen krimpen of groeien. Als de pandeigenaar die flexibiliteit naast service weet te bieden, heeft de huurder geen reden om te verhuizen.

In deze nieuwe realiteit is het leveren van uitstekende service dus niet langer een luxe, maar een noodzaak om concurrerend te blijven in de kantorenmarkt. De toekomst van een succesvolle belegging ligt in het begrijpen en vervullen van de veranderende behoeften van huurders, waarbij servicegerichtheid de sleutel tot succes vormt.



Reacties


Laatste nieuws