Te ruime of te krappe parkeernorm: hoe lossen we dat op?
Veel ontwikkelaars en beleggers worstelen met parkeernormen omdat een te ruime of te krappe parkeernorm ontwikkelingen kunnen bedreigen. Wat zijn mogelijke oplossingen? Een artikel van parkeerspecialist Mathijs Smissaert.
Sinds 1 juli 2018 moeten in principe alle bestemmingsplannen in parkeernormen voorzien in plaats van zoals daarvoor in de Bouwverordening.
Als dat niet of niet goed is gedaan, dan kan dat niet alleen leiden tot vernietiging van de planregel, maar dan kan een bouwaanvraag ook niet worden geweigerd als op het vlak van parkeren een knelpunt zit. Zo moet een duidelijke parkeernorm zijn opgenomen of moet hiernaar verwezen zijn (dynamische verwijzing).
Doorgaans verwijst het bestemmingsplan naar de parkeernota. Vaak biedt de nota al handvatten voor alternatieven. Zo biedt de 'Beleidsregeling parkeernormen auto en fiets van de gemeente Rotterdam 2018' de volgende bijzondere vrijstellingen:
- Extra fietsparkeerruimte: als een ontwikkeling in betaald parkeergebied voorziet in extra fietsparkeervoorzieningen op eigen terrein, wordt de autoparkeereis met maximaal 10% verlaagd in de verhouding twee fietsparkeerplaatsen in plaats van één autoparkeerplaats. Deze extra fietsparkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd op eigen terrein en zijn bedoeld voor langparkeerders (bewoners, werkers, studenten).
- Deelauto’s: als bij een woningontwikkeling in betaald parkeergebied structureel, dat wil zeggen voor minimaal 10 jaar, commercieel aangeboden deelauto’s ter beschikking worden gesteld op geoormerkte deelautoparkeerplaatsen, wordt de autoparkeereis met maximaal 20% verlaagd in de verhouding één autoparkeerplaats met deelauto in plaats van vijf gewone autoparkeerplaatsen. De deelauto’s mogen ook worden geplaatst in een nabijgelegen parkeervoorziening op geoormerkte deelautoparkeerplaatsen.
- Mobility as a Service (MaaS): als bij een ontwikkeling in betaald parkeergebied gebied voor alle toekomstige gebruikers Mobility as a Service structureel, dat wil zeggen voor minimaal 10 jaar, beschikbaar wordt gesteld, wordt de autoparkeereis met maximaal 20% verlaagd.
- De bijzondere vrijstellingen mogen bij elkaar worden opgeteld.
Huren is ook optie
Indien men juist meer parkeerplaatsen nodig heeft, is parkeerplaatsen huren in de directe omgeving ook vaak een optie. Het draait hier om acceptabele loopafstanden. De gemeente verlangt meestal wel een contract met een lange looptijd dat aantoont dat in de eigen parkeerbehoefte is voorzien.
Andere uitzonderingen zijn vaak:
- Aantonen middels een parkeeronderzoek dat de parkeerbehoefte in de praktijk afwijkt van de norm. De opzet van dit parkeeronderzoek moet aan de eisen van de gemeente voldoen. Afstemming is noodzakelijk.
- Soms is storting in een gemeentelijk parkeerfonds mogelijk om een tekort aan parkeerplaatsen te financieren.
Salderen
Bij een functiewijziging of verbouwingsproject is tenslotte salderen vaak een optie. Voor de eventuele toename van de parkeerbehoefte moet een oplossing komen. Bijvoorbeeld parkeerbehoefte: 16 parkeerplaatsen in oude situatie, 26 in nieuwe situatie, per saldo 10 parkeerplaatsen extra nodig.
Saldering is ook toegestaan als in het gemeentelijk parkeerbeleid niet vermeld is dat dit kan.
Bij salderen mag eerst het nieuwe en het bestaande tekort worden afgerond om vervolgens de uitkomsten van elkaar af te trekken. Een reeds bestaand tekort hoeft doorgaans niet eerst te worden gecompenseerd. Afhankelijk van de gemeente en het project is meer of minder mogelijk.
Bezoektip: interactieve middag 'Duizend vragen over parkeren' op 12 februari 2020
Drs Mathijs K. Smissaert Bc heeft bij meerdere toonaangevende parkeerexploitanten in commerciële management- en directiefuncties gewerkt en is nu de eigenaar van Parkeeradvies.com. Als netwerkorganisatie helpt Parkeeradvies.com met het volledige traject van ontwikkeling tot verkoop.
Laatste nieuws
- 18-04-2025 15:44 Volkshuisvesting in de Voorjaarsnota
- 18-04-2025 15:40 Twee voormalige V&D's genomineerd voor Kern Jaarprijs
- 18-04-2025 14:40 Logistiek dienstverlener huurt bedrijfsruimte in Amersfoort
- 18-04-2025 14:20 Angelique Kok bestuurslid bij DWIRE
- 18-04-2025 14:00 Hoe vastgoed meer waarde krijgt door de gebruiker als klant te benaderen
- 18-04-2025 13:47 Aedes: Miljard compensatie voor tegenvallen huurinkomsten zijn druppel op gloeiende plaat
- 18-04-2025 12:46 ´Vermogen ouders steeds belangrijker op woningmarkt´
- 18-04-2025 12:08 Dag van de Vastgoedfinanciering 2025: Vastgoedfinanciering strategisch inzetten om minder last te hebben van fiscale wijzigingen?
- 18-04-2025 09:59 Coalitie trekt miljarden uit voor Tennet Duitsland
- 18-04-2025 09:17 Euronet infratechniek koopt kantoorpand in Zoetermeer
- 18-04-2025 09:08 M7 verkoopt woonboulevard in Emmen aan Iroko Zen
- 18-04-2025 06:00 'Corporaties kijken uit naar afscheid van marktwaarde in jaarrekening'
- 17-04-2025 19:43 'Corporaties tegen de huurbevriezing? Schandalig, ze zijn vergeten wat hun roots zijn'
- 17-04-2025 16:49 'Voorjaarsnota goede stap richting verlichting voor huurders en verhuurders'
- 17-04-2025 16:40 Vastgoedportefeuille Ymere met 1,3 miljard euro opgewaardeerd
- 17-04-2025 15:49 WSW verbaasd over bevriezen huren sociale huurwoningen
- 17-04-2025 15:34 KATE Innovations lanceert next-gen platform voor vastgoedtaxateurs
- 17-04-2025 15:22 ECB verlaagt rente verder
- 17-04-2025 15:20 Habion en Dura Vermeer tekenen voor 145 woningen in Rotterdam
- 17-04-2025 15:06 FedEx huurt 20.000 m2 op Prologis Park Schiphol
- 17-04-2025 15:00 SkyCell International huurt logistieke ruimte in Venlo
- 17-04-2025 14:58 Provast wint tender voor 210 woningen in Muyskenkwartier Amsterdam
- 17-04-2025 14:40 15 mei, Het Blue Zone Festival voor de gezonde leefomgeving
- 17-04-2025 14:20 Storage Share koopt pand in Leeuwarden
- 17-04-2025 14:00 Frame Offices opent nieuwe locatie in The William in Amsterdam
- 17-04-2025 13:17 Stijgende huurinkomsten voor Wereldhave
Reacties
Pim Pierrot
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.