Te ruime of te krappe parkeernorm: hoe lossen we dat op?
Veel ontwikkelaars en beleggers worstelen met parkeernormen omdat een te ruime of te krappe parkeernorm ontwikkelingen kunnen bedreigen. Wat zijn mogelijke oplossingen? Een artikel van parkeerspecialist Mathijs Smissaert.
Sinds 1 juli 2018 moeten in principe alle bestemmingsplannen in parkeernormen voorzien in plaats van zoals daarvoor in de Bouwverordening.
Als dat niet of niet goed is gedaan, dan kan dat niet alleen leiden tot vernietiging van de planregel, maar dan kan een bouwaanvraag ook niet worden geweigerd als op het vlak van parkeren een knelpunt zit. Zo moet een duidelijke parkeernorm zijn opgenomen of moet hiernaar verwezen zijn (dynamische verwijzing).
Doorgaans verwijst het bestemmingsplan naar de parkeernota. Vaak biedt de nota al handvatten voor alternatieven. Zo biedt de 'Beleidsregeling parkeernormen auto en fiets van de gemeente Rotterdam 2018' de volgende bijzondere vrijstellingen:
- Extra fietsparkeerruimte: als een ontwikkeling in betaald parkeergebied voorziet in extra fietsparkeervoorzieningen op eigen terrein, wordt de autoparkeereis met maximaal 10% verlaagd in de verhouding twee fietsparkeerplaatsen in plaats van één autoparkeerplaats. Deze extra fietsparkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd op eigen terrein en zijn bedoeld voor langparkeerders (bewoners, werkers, studenten).
- Deelauto’s: als bij een woningontwikkeling in betaald parkeergebied structureel, dat wil zeggen voor minimaal 10 jaar, commercieel aangeboden deelauto’s ter beschikking worden gesteld op geoormerkte deelautoparkeerplaatsen, wordt de autoparkeereis met maximaal 20% verlaagd in de verhouding één autoparkeerplaats met deelauto in plaats van vijf gewone autoparkeerplaatsen. De deelauto’s mogen ook worden geplaatst in een nabijgelegen parkeervoorziening op geoormerkte deelautoparkeerplaatsen.
- Mobility as a Service (MaaS): als bij een ontwikkeling in betaald parkeergebied gebied voor alle toekomstige gebruikers Mobility as a Service structureel, dat wil zeggen voor minimaal 10 jaar, beschikbaar wordt gesteld, wordt de autoparkeereis met maximaal 20% verlaagd.
- De bijzondere vrijstellingen mogen bij elkaar worden opgeteld.
Huren is ook optie
Indien men juist meer parkeerplaatsen nodig heeft, is parkeerplaatsen huren in de directe omgeving ook vaak een optie. Het draait hier om acceptabele loopafstanden. De gemeente verlangt meestal wel een contract met een lange looptijd dat aantoont dat in de eigen parkeerbehoefte is voorzien.
Andere uitzonderingen zijn vaak:
- Aantonen middels een parkeeronderzoek dat de parkeerbehoefte in de praktijk afwijkt van de norm. De opzet van dit parkeeronderzoek moet aan de eisen van de gemeente voldoen. Afstemming is noodzakelijk.
- Soms is storting in een gemeentelijk parkeerfonds mogelijk om een tekort aan parkeerplaatsen te financieren.
Salderen
Bij een functiewijziging of verbouwingsproject is tenslotte salderen vaak een optie. Voor de eventuele toename van de parkeerbehoefte moet een oplossing komen. Bijvoorbeeld parkeerbehoefte: 16 parkeerplaatsen in oude situatie, 26 in nieuwe situatie, per saldo 10 parkeerplaatsen extra nodig.
Saldering is ook toegestaan als in het gemeentelijk parkeerbeleid niet vermeld is dat dit kan.
Bij salderen mag eerst het nieuwe en het bestaande tekort worden afgerond om vervolgens de uitkomsten van elkaar af te trekken. Een reeds bestaand tekort hoeft doorgaans niet eerst te worden gecompenseerd. Afhankelijk van de gemeente en het project is meer of minder mogelijk.
Bezoektip: interactieve middag 'Duizend vragen over parkeren' op 12 februari 2020
Drs Mathijs K. Smissaert Bc heeft bij meerdere toonaangevende parkeerexploitanten in commerciële management- en directiefuncties gewerkt en is nu de eigenaar van Parkeeradvies.com. Als netwerkorganisatie helpt Parkeeradvies.com met het volledige traject van ontwikkeling tot verkoop.
Laatste nieuws
- 06-05-2024 15:57 Anoeska Homan nieuwe projectmanager bij Westvast
- 06-05-2024 13:40 Ondanks daling in investeringen, ziet Savills tekenen van herstel in vastgoedmarkt
- 06-05-2024 12:55 Ballast Nedam verliest rechtszaak, Dordrecht mag nieuwe partner zoeken voor bouw 720 woningen
- 06-05-2024 11:52 Twin-Aandrijfassen huurt 270 m2 in Duiven
- 06-05-2024 11:47 Extra waterveiligheidseisen zetten bouw half miljoen woningen op het spel
- 06-05-2024 10:39 Beter Bed opent in Baarn zijn grootste winkel tot nu toe
- 06-05-2024 10:17 Blokker voorlopig veilig door Amerikaanse geldschieter Gordon Brothers
- 06-05-2024 09:36 Hypotheekrente op hoogste punt in 2024
- 06-05-2024 09:22 ABN Amro: Aantal bouwplannen voor seniorenwoningen loopt flink achter op doelstelling
- 03-05-2024 16:51 De Jonge wil meer rijkshubs in de regio
- 03-05-2024 15:06 Heeneman & Partners koopt portefeuille maatschappelijk vastgoed
- 03-05-2024 14:32 Meld je nu aan voor de training ‘Klimaatrisico’s bij woningcorporaties’
- 03-05-2024 14:23 Rijschool huurt 1.945 m2 bedrijfsruimte in Nieuw-Vennep
- 03-05-2024 14:10 Jongerius Invest koopt kantoorpand in Houten voor transformatie
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
- 03-05-2024 10:12 Reales koopt bedrijfsgebouw aan de Groningenhaven 1 in Nieuwegein
- 03-05-2024 08:45 Bedrijfscomplex in Deventer verkocht
Reacties
Pim Pierrot
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.