Een heel winkelcentrum goedkoop verduurzamen? Zo doe je dat.

Een duurzamere bedrijfsvoering begint met het aanpakken van de afvalverwerking en -recycling. Hoe is dit geregeld bij winkels en winkelcentra? Volgens Richard Fennis (commercieel directeur bedrijfsafval) en Jeroen Balkenende (manager sales support) van afvalbedrijf Beelen is er veel winst te behalen als het gaat om efficiëntie en duurzaamheid.

Als marktleider in de sloopsector en als aanbieder van afvalmanagement en –recycling is Beelen betrokken bij de afvalverwerking van diverse winkelketens (zoals Fietsenwinkel, Brainwash en Suitsupply) en winkelcentra door heel Nederland.

La Vie Utrecht
Beelen is juist door die combinatie van sloop en afvalverwerking vaak van begin tot eind als contractpartij betrokken waar het gaat om vernieuwing van winkelpanden en -gebieden: van de (renovatie)sloop tot aan het afvalmanagement. Een voorbeeld hiervan is het La Vie-gebouw in Hoog Catharijne. ‘’Dat gebouw werd volledig gerenoveerd,’’ vertelt Fennis. ‘’Als onderdeel van de verbouwing hebben we in het ontwerp de afvalruimtes kleiner gemaakt, door efficiëntere inzamelmiddelen in te zetten.’’

Dure vierkante meters
Omdat het bij winkellocaties veelal om dure vierkante meters gaat, is minder ruimte voor afval vaak onderdeel van het renovatieplan. Beelen bekijkt daarom per pand of winkelcentrum wat voor afvalstromen het produceert, zowel qua hoeveelheid als samenstelling, en wat voor inzamelmiddelen hiervoor ingezet moeten worden. Bovendien kunnen klanten in een online portal alle cijfers van de afvalstromen en het recyclepercentage zien – dat bij Beelen gemiddeld op 99,76% ligt.

Minipers
Grootste inzameltroef van Beelen is de minipers, een compacte container die slechts 3 m2 vloeroppervlakte nodig heeft om 28 m3 kantoorafval weg te persen. ‘’Bij 80% geeft deze een volmelding aan Beelen en weet de logistieke afdeling waar de persen (bijna) vervangen moeten worden door een nieuwe,’’ vertelt Balkenende. ‘’Hierdoor vinden zo min mogelijk transportbewegingen (en dus minder CO2-uitstoot) plaats.’’

Een filmpje over de minipers:

Onnodige stank, herrie en uitstoot
Vooral bij winkelcentra valt op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid ontzettend veel winst te behalen. Niet alle winkelgebieden werken namelijk met een collectief waarbij via de servicekosten de volledige afvalverwerking geregeld wordt. Hierdoor gooien de retailers elk hun afval elk in eigen bakken, die vervolgens door verschillende partijen worden opgehaald. Een hoop onnodige stank, herrie en uitstoot.

Fennis: ‘’We hebben in opdracht van de beheerder van winkelcentrum De Aarhof in Alphen aan den Rijn een totaalplan opgezet, in het kader van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. We hebben er van vijf inzamelpunten slechts twee gemaakt en rijden er met geruisloze CO2-zuinige autootjes. Hierdoor hebben alle retailers nu een duurzamere bedrijfsvoering én zijn ze door het afgenomen aantal transportbewegingen ook nog goedkoper uit.’’

Overschakelen op een collectief
In winkelcentra waar (nog) geen collectief is, hebben retailers elk een eigen contract met een andere datum. Volgens Fennis hoeft het overschakelen op een collectief geen probleem te zijn. ‘’Ook in Houten verzorgen we de afvalverwerking bij een winkelcentrum. Dat hebben we volledig opgezet in samenwerking met de beheerder, omdat daar nog geen collectief was. Het ging daar voorheen ontzettend inefficiënt. Toen hebben we voorgesteld er één leverancier van te maken. Maar hoe ga je dat doen? Al die winkeliers hadden verschillende looptijden van hun contracten. Toen hebben we er een pers neergezet, en zodra er een contract afliep van een winkelier, dan werd hij deelgenoot van die pers. Die haakte dan aan. Zo zijn we nu twee jaar bezig en er zit inmiddels 70% van de winkeliers in het collectief.’’
 

Reacties
Dossier Afvalmanagement