Van ESG naar leefbaarheid: Hoe een pakketservice als MyPup een sleutel kan zijn in toekomstbestendig vastgoed

Van ESG naar leefbaarheid: Hoe een pakketservice als MyPup een sleutel kan zijn in toekomstbestendig vastgoed

De vastgoedsector staat voor een uitdagende opgave. De roep om duurzamer, socialer en transparanter vastgoed is met de opkomst van ESG-richtlijnen (Environmental, Social en Governance) prominenter dan ooit. Terwijl de druk op de leefbaarheid in stedelijke gebieden groeit en de vraag naar woningen stijgt, wordt van ontwikkelaars verwacht dat ze verder kijken dan alleen energie-efficiënte gebouwen. Tegelijkertijd moeten ze voldoen aan een hogere standaard in woonwensen. ‘Kijken we naar toekomstbestendig vastgoed, dan speelt service een grote rol. Als die service dan ook nog eens valt onder de ESG-norm en bijdraagt aan een leefbare wijk, sla je twee vliegen in één klap’, stelt Luke van der Wardt, ceo van My Pick Up Point (MyPup).

Duurzaamheid begint bij de tekentafel
De fundering van een duurzame wijk wordt gelegd op de tekentafel, maar houdt daar niet op. Om ESG-richtlijnen goed te (kunnen) implementeren, moet er vanaf de ontwerpfase al worden nagedacht over duurzaamheid, slimme oplossingen en de doorwerking daarvan op lange termijn. Dit betreft niet alleen het gebouw zelf, maar ook de relatie met de bebouwde omgeving en de aangeboden voorzieningen in een wijk. De keuzes die hierin wel – of niet – worden gemaakt, zullen namelijk direct effect hebben op het dagelijks leven van bewoners en gebruikers. Vastgoedontwikkeling vraagt dan ook om een holistische aanpak die verder gaat dan alleen de duurzaamheid van het gebouw.

Flexibele ruimtes als antwoord op veranderende woonbehoeften
De moderne dichtbevolkte stedelijke omgeving en de stijgende vierkantemeterprijzen vragen om samenwerkingen, nieuwe kruisbestuivingen en slim gebruik van ruimtes met een vooruitziende blik. Van der Wardt: ‘In gebieden met een schaarste aan ruimte moet je niet alleen goed nadenken over de inrichting, maar ook snel kunnen schakelen tussen functionaliteiten zodat die nu, maar ook in de toekomst goed kunnen worden afgestemd op de behoeftes van bewoners.’

De 'S' van social draait ook om service 
Multifunctioneel ruimtegebruik en deelfuncties in community spaces kunnen hierop een antwoord zijn. Denk aan gemeenschappelijke ruimtes die overdag dienstdoen als werkplekken en 's avonds als sociale ontmoetingsplekken. Denk aan een wasserette in het gebouw, of een 'gedeelde woonkamer' waar bewoners boeken kunnen doorgeven en waar bijvoorbeeld ruimte is voor het organiseren van workshops of buurtactiviteiten. Een dergelijke ‘woonkamer’ versterkt tegelijkertijd de sociale cohesie in gebouwen. Een slimme invulling van ruimte biedt niet alleen gemak, maar creëert ook een omgeving waar bewoners zich meer mee verbonden voelen. De 'S' van social draait ook om service.

Het model van MyPup: Slimme logistiek voor een duurzame toekomst
Er wordt veel gesproken over de autoluwe wijk waar services zoals deelmobiliteit en een herinrichting van vervoersstromen thuishoren. In pakketbezorging is nog een enorme slag te slaan. Het innovatieve model van MyPup combineert service met een slimme herinrichting van vervoersstromen, waardoor er minder logistieke druk op een wijk is. Doordat pakketstromen van diverse aanbieders worden gebundeld, worden 9 van de 10 vervoersritten bespaard. Dit resulteert in een vermindering van verkeersdrukte en CO2-uitstoot. Met de inpandige pakketkluis van MyPup wordt bewoners daarnaast de mogelijkheid geboden om 24/7 veilig en gemakkelijk pakketten te ontvangen, retourneren of verzenden. Van der Wardt: ‘Ons model ondersteunt de transitie naar autoluwe wijken én versterkt de sociale cohesie. Met de implementatie van services zoals MyPup kunnen we samen een stap zetten die verder gaat dan energie-efficiëntie en werken we toe naar het hart van wat ESG in de (her)ontwikkeling van wijken kan bewerkstelligen: duurzaamheid, leefbaarheid en mensgerichtheid.’

Leefbare wijken: Het belang van geïntegreerde oplossingen
Een autoluwe wijk betekent nog niet automatisch een groene of leefbare wijk. Het is aan projectontwikkelaars om verder te denken dan alleen het verminderen van autoverkeer. Het beperken van verkeersbewegingen in een wijk draagt bij aan een betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast, minder pakketdiefstal en meer veiligheid en woongemak, maar zonder geïntegreerde oplossingen mist het impact. Flexibele ruimtes en slimme logistiek moeten dan ook hand in hand gaan.

De toekomstbestendige leefbare wijk vraagt om nieuwe kruisbestuivingen
De toekomst van de vastgoedsector is onlosmakelijk verbonden met ESG-richtlijnen. Ontwikkelaars die vanuit deze richtlijnen verschillende services al vanaf de tekentafel meenemen, maken hun projecten toekomstbestendig. Door nu al na te denken over duurzame en flexibele oplossingen, kunnen ze beter inspelen op de veranderende vraag van bewoners en de druk van regelgeving. Dit is absoluut geen makkelijke opgave, maar als dit goed wordt geïmplementeerd, leidt het tot toekomstbestendig en risicoarm vastgoed dat bijdraagt aan leefbare en toekomstbestendige wijken.

Slimme logistieke oplossingen zoals MyPup kunnen, in combinatie met flexibele ruimtes een praktische invulling van de ESG-criteria bieden. Ze zorgen namelijk voor een verbetering van de woonkwaliteit en stadslogistiek en daarmee voor leefbare, duurzame wijken op lange termijn.

Benieuwd naar hoe MyPup kan bijdragen aan het transformeren van jouw vastgoedproject naar een duurzamer en leefbaarder model? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Contactpersoon: Jessica Schout (sales director): jessicaschout@mypup.nl / 0640807911



Reacties


Laatste nieuws