'Wij vragen niet om cadeaus, maar wel om begrip'

VJ sprak met Willem-Jan van Zon, CEO en mede-eigenaar van de Odyssey Hotel Group; een multi brand hotel operator met hotels in Nederland, Duitsland en Scandinavië over het uitblijven van duidelijke coronaregelingen voor hoteliers en hun verhuurders en de verschillen in Nederland en Duitsland.

Verder lezen?

U kunt het artikel niet volledig lezen omdat u nog niet bent ingelogd. Log in of word abonnee van Vastgoedjournaal.nl. U en uw collega's krijgen toegang tot al het nieuws, interviews en achtergronden. Uw onderneming zal tevens elke werkdag de populaire nieuwsbrief ontvangen.

Abonnement afsluitenInloggen

Of wilt u dagelijks onze gratis nieuwsbrief ontvangen? Klik dan op deze link.

Reacties

De wettelijke situatie in Duitsland is iets genuanceerder. Als een huurder kan aantonen dat deze de huur niet kan betalen als gevolg van de Covid-19 pandemie, heeft verhuurder naar het Duitse recht niet de mogelijkheid tussentijds de huur op te zeggen voor huurachterstanden ontstaan tussen 01 april en 01 juni 2022. Huurders hebben in Duitsland geen enkel recht de huur op te schuiven of te verminderen.
Wel bestaat mogelijk de situatie dat door verplichte overheidsmaatregelen (geen toeristische overnachtingen toegestaan) een vermindering van de huur mogelijk kan zijn als dit aan de leveringsplicht van verhuurder toerekenbaar is.

Geplaatst op 6 mei 2020 om 15:59


Willem-Jan Van Zon

Nou het zelfs nog genuanceerder Bastiaan. Zeker als je de koppeling maakt met de aanpassingen in de Duitse insolventie wetgeving. Hoe dan ook is het in Duitsland mede hierdoor rustiger zaken doen en bestaat er meer begrip voor de exploitatie vrije val. Verhuurders die ik tref in mijn portefeuille in Nederland reageren moreel verwerpelijk kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Blijf gezond Bastiaan, take care

Geplaatst op 7 mei 2020 om 15:20


Dossier Coronacrisis

Lees onze special over Special Woonvormen 2022