Neuromarketing voor next level hospitality in facilitaire branche
Adviesbureau Consumatics gaat als expert op het gebied van neuromarketing de facilitaire branche ondersteunen. "Nu de belevingsfactor een steeds grotere rol gaat spelen, is de facilitaire branche toe aan next level hospitality", aldus Anna Casemier, managing partner.
Neuromarketing geeft inzicht in de onbewuste factoren die deze belevingsfactor voor 95% bepalen. ‘Precies daarom is neuromarketing van toegevoegde waarde voor de facilitaire branche.’
Verbeteren van de gastbeleving
Josefien ten Have, consumentenpsycholoog en adviseur bij Consumatics: "Consumatics brengt onbewust gedrag van consumenten in beeld met wetenschappelijk, experimenteel en Virtual Reality onderzoek."
De inzichten die dit oplevert, gebruikt Consumatics voor het verbeteren van gastbeleving in horeca en retail. Een volgende stap is deze inzichten ook te gebruiken om mensen in een facilitaire omgeving een beter gevoel te geven. Dit sluit aan bij de trend van meer aandacht voor de eindgebruiker in de facilitaire branche.
Positief effect van groene omgeving
"We weten steeds beter op welke manier het onbewuste brein geprikkeld kan worden om mensen een positief gevoel te geven", legt Ten Have uit. "Niet de uitgesproken mening, maar onderliggende behoeften en emoties bepalen de gastvrijheidsbeleving."
Een concreet voorbeeld is het positieve effect van planten: het is wetenschappelijk bewezen dat mensen zich in een groen kantoor beter kunnen concentreren, waardoor ze daadwerkelijk productiever zijn. Dit effect wordt grotendeels bepaald door onbewuste factoren.
Schoner gedrag door citroengeur
Ten Have: "Het interessante is dat als je mensen achteraf vraagt of zij iets opgemerkt hebben in hun omgeving, zij aangeven dat ze geen verandering hebben gesignaleerd. Dat bewijst precies dat de invloed van omgevingsfactoren grotendeels onbewust verloopt. Zo draagt citroengeur bij aan een schonere omgeving. Dat komt omdat mensen zich onbewust schoner gaan gedragen als zij worden blootgesteld aan citroengeur. Wij hebben dit in diverse onderzoeken aangetoond."
Wetenschappelijke inzichten gaan helpen
Marcel Boltjes, manager Service & Solutions a.i. bij ASML, is groot voorstander van de inzet van neuromarketing in de facilitaire branche. "Neuromarketing onderzoekt bijvoorbeeld welke factoren het verschil maken in het creëren van een schonere en gezondere werkplek. Als we zicht hebben in deze factoren, dan kunnen we gerichter bijdragen aan het strategisch beleid van organisaties. Ik zie hier echt een next step."
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.