Zo voorkomt u hoge bijtellingen bij zakelijk rijden
Veel mensen in de vastgoedsector rijden flinke afstanden. In dit artikel leest u hoe u hoge bijtellingen bij zakelijk rijden kunt voorkomen. Lees verder voor de verschillende oplossingen.
Tenzij u aantoonbaar minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, zult u met uw zakelijke auto te maken krijgen met bijtelling op uw inkomen vanwege dat privégebruik. Zo’n bijtelling kan op jaarbasis flink in de papieren lopen en dus is het niet vreemd dat u zich afvraagt hoe u die kosten zo veel mogelijk binnen de perken kunt houden.
Met het oog op het gunstige fiscale klimaat dat de overheid de afgelopen jaren voor met name duurzame auto’s heeft geschapen, lijkt het op het eerste gezicht dan ook een verstandige keuze om voor dit type auto te kiezen voor uw zakelijke en autoverzekeringprivéritten. Maar is dat wel zo? Of is een zogenoemde youngtimer wellicht een meer verstandige keuze? In dit artikel nemen we de verschillende mogelijkheden met u door.
Zakelijk elektrisch rijden
Bent u van plan om voor het duurzame traject te kiezen? Dan moet u er wel rekening mee houden dat de overheid alleen nog maar korting op de bijtelling geeft als u voor een auto kiest die voor de volle 100 procent op elektriciteit rijdt. Hybridemodellen zijn inmiddels al uit de gratie geraakt, omdat is gebleken dat dit type auto minder milieuvriendelijk is dan aanvankelijk werd gedacht.
Wanneer u een volledig elektrische auto koopt, kunt u 60 aaneengesloten maanden profiteren van 4 procent bijtelling op uw inkomen. Die limiet geldt voor auto’s met een cataloguswaarde tot en met 50.000 euro. Kost uw elektrische auto meer dan 50.000 euro, dan betaalt u over alles wat boven die grens uitkomt de reguliere bijtelling van 22 procent. Tesla's uitgezonderd is de actieradius van elektrische auto’s nog niet zo heel groot, zodat deze mogelijk minder geschikt zijn voor zakelijke toepassingen.
Fiscaal voordeliger met een youngtimer
De term youngtimer is een paar jaar geleden ontstaan, toen de overheid het voornemen had om de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting alleen nog maar te laten gelden voor oldtimers die 40 jaar of ouder waren. Met een youngtimer wordt een auto bedoeld die tenminste 15 jaar oud is, maar jonger dan 40 jaar is. Ondanks het feit dat dit type auto doorgaans niet van de nieuwste technische snufjes is voorzien, zijn het vaak nog prima wagens die voor zakelijke doeleinden kunnen worden benut.
De overheid hanteert voor youngtimers een speciale bijtellingsregeling waarbij een percentage van 35 procent over de economische waarde berekend wordt. Op het eerste gezicht lijkt dat wellicht een forse bijtelling, maar let wel, er is dus sprake van de economische cataloguswaarde van het voertuig op het moment dat u het aanschaft. Stel, u koopt een goede zakenauto uit 1998 voor 3.000 euro, dan geldt een jaarlijkse bijtelling van (35% van 3.000 =) 1.050 euro. Dat is doorgaans 1.000 euro lager dan wanneer u voor een volledig elektrische auto zou hebben gekozen.
Goedkoop verzekeren
Wilt u uw autokosten nog verder verlagen? Neem dan ook eens uw autoverzekering onder de loep. De premies voor dit type verzekering zijn bij veel verzekeraars de afgelopen jaren weliswaar noodgedwongen fors gestegen, maar dat betekent niet dat de onderlinge concurrentiestrijd ten einde is.
Wie er de moeite voor neemt om online premies van verschillende autoverzekeraars met elkaar te vergelijken, zal in veel gevallen tot de conclusie komen dat zijn of haar huidige autoverzekering gewoonweg te duur is en dat hierop bij een andere verzekeraar flink bespaard kan worden.
Laatste nieuws
- 23-04-2024 21:33 Wet verlenging maximale jaarlijkse huurstijging vrije sector ook door Eerste Kamer aangenomen
- 23-04-2024 17:38 Neprom en IVBN slaan alarm om huurwet: 'Cruciale aanpassingen worden genegeerd'
- 23-04-2024 16:21 Twee nieuwe huurders op bedrijvencentrum De Veemarkt in Amsterdam
- 23-04-2024 11:00 Door Artificial Intelligence 4,5 (van de 5) sterren op Trustpilot
- 23-04-2024 10:15 'Leer van Certitudo Capital, Signa en Evergrande en houd governance simpel'
- 23-04-2024 10:13 Middenhuurdebat: De Jonge verdedigt de vastgoedsector tegen nóg radicalere plannen
- 23-04-2024 09:14 Ontdek verschillende bouwstijlen voor jouw ideale woning
- 23-04-2024 09:09 CBS: Nieuwe woningen in pijplijn bijna gelijk aan 2022
- 23-04-2024 09:00 Multi neemt weer een fastfood-vestiging over
- 23-04-2024 06:00 Eerste Kamerlid Kemperman: ‘Nog maar de vraag of de Wet betaalbare huur er daadwerkelijk komt’
- 22-04-2024 17:22 DNB: Als huiseigenaren niet genoeg verduurzamen, dan dit verplichten bij aankoop
- 22-04-2024 16:51 Jessica Pilkes benoemd tot Head of Asset Management voor Noord-Europa van Prologis
- 22-04-2024 16:40 Particuliere belegger koopt kantorencomplex in Assen
- 22-04-2024 15:59 PVV helpt middenhuurregulering ‘waarschijnlijk’ naar een meerderheid in Tweede Kamer
- 22-04-2024 15:37 Intentieverklaring ASML en gemeente Eindhoven: Onderzoek naar uitbreiding op Brainport Industries Campus
- 22-04-2024 14:31 Verhuurders van monumenten opgelet: Bijna alle rijksmonumenten vallen straks in de middenhuur
- 22-04-2024 13:57 Hogere hypotheekrente op komst
- 22-04-2024 13:48 Week van de waarheid voor woningmarkt in de politiek
- 22-04-2024 13:44 Corporaties investeren fors, WSW heeft nog nooit zoveel leningen geborgd
- 22-04-2024 13:03 Scapino huurt in Cityplaza Nieuwegein
- 22-04-2024 12:51 ACE Real Estate Investments koopt kantoorgebouw aan Laan van Meerdervoort in Den Haag
- 22-04-2024 11:50 Vogue Bike huurt 10.500 m2 kantoor- en bedrijfsruimte in Aalsmeer
- 22-04-2024 11:21 Een straatje erbij: Stip aan horizon voor vlottrekken woningmarktcrisis?
- 22-04-2024 11:10 Flitsbezorger Getir vertrekt waarschijnlijk uit Nederland
- 22-04-2024 10:37 Willy Naessens Nederland bouwt nieuw distributiecentrum van Jysk in Lelystad
- 22-04-2024 09:39 Onderzoek: Duitse Mietspiegel-model mogelijk beter alternatief dan Wet betaalbare huur
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.