Zo voorkomt u hoge bijtellingen bij zakelijk rijden
Veel mensen in de vastgoedsector rijden flinke afstanden. In dit artikel leest u hoe u hoge bijtellingen bij zakelijk rijden kunt voorkomen. Lees verder voor de verschillende oplossingen.
Tenzij u aantoonbaar minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, zult u met uw zakelijke auto te maken krijgen met bijtelling op uw inkomen vanwege dat privégebruik. Zo’n bijtelling kan op jaarbasis flink in de papieren lopen en dus is het niet vreemd dat u zich afvraagt hoe u die kosten zo veel mogelijk binnen de perken kunt houden.
Met het oog op het gunstige fiscale klimaat dat de overheid de afgelopen jaren voor met name duurzame auto’s heeft geschapen, lijkt het op het eerste gezicht dan ook een verstandige keuze om voor dit type auto te kiezen voor uw zakelijke en autoverzekeringprivéritten. Maar is dat wel zo? Of is een zogenoemde youngtimer wellicht een meer verstandige keuze? In dit artikel nemen we de verschillende mogelijkheden met u door.
Zakelijk elektrisch rijden
Bent u van plan om voor het duurzame traject te kiezen? Dan moet u er wel rekening mee houden dat de overheid alleen nog maar korting op de bijtelling geeft als u voor een auto kiest die voor de volle 100 procent op elektriciteit rijdt. Hybridemodellen zijn inmiddels al uit de gratie geraakt, omdat is gebleken dat dit type auto minder milieuvriendelijk is dan aanvankelijk werd gedacht.
Wanneer u een volledig elektrische auto koopt, kunt u 60 aaneengesloten maanden profiteren van 4 procent bijtelling op uw inkomen. Die limiet geldt voor auto’s met een cataloguswaarde tot en met 50.000 euro. Kost uw elektrische auto meer dan 50.000 euro, dan betaalt u over alles wat boven die grens uitkomt de reguliere bijtelling van 22 procent. Tesla's uitgezonderd is de actieradius van elektrische auto’s nog niet zo heel groot, zodat deze mogelijk minder geschikt zijn voor zakelijke toepassingen.
Fiscaal voordeliger met een youngtimer
De term youngtimer is een paar jaar geleden ontstaan, toen de overheid het voornemen had om de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting alleen nog maar te laten gelden voor oldtimers die 40 jaar of ouder waren. Met een youngtimer wordt een auto bedoeld die tenminste 15 jaar oud is, maar jonger dan 40 jaar is. Ondanks het feit dat dit type auto doorgaans niet van de nieuwste technische snufjes is voorzien, zijn het vaak nog prima wagens die voor zakelijke doeleinden kunnen worden benut.
De overheid hanteert voor youngtimers een speciale bijtellingsregeling waarbij een percentage van 35 procent over de economische waarde berekend wordt. Op het eerste gezicht lijkt dat wellicht een forse bijtelling, maar let wel, er is dus sprake van de economische cataloguswaarde van het voertuig op het moment dat u het aanschaft. Stel, u koopt een goede zakenauto uit 1998 voor 3.000 euro, dan geldt een jaarlijkse bijtelling van (35% van 3.000 =) 1.050 euro. Dat is doorgaans 1.000 euro lager dan wanneer u voor een volledig elektrische auto zou hebben gekozen.
Goedkoop verzekeren
Wilt u uw autokosten nog verder verlagen? Neem dan ook eens uw autoverzekering onder de loep. De premies voor dit type verzekering zijn bij veel verzekeraars de afgelopen jaren weliswaar noodgedwongen fors gestegen, maar dat betekent niet dat de onderlinge concurrentiestrijd ten einde is.
Wie er de moeite voor neemt om online premies van verschillende autoverzekeraars met elkaar te vergelijken, zal in veel gevallen tot de conclusie komen dat zijn of haar huidige autoverzekering gewoonweg te duur is en dat hierop bij een andere verzekeraar flink bespaard kan worden.
Laatste nieuws
- 03-05-2024 16:51 De Jonge wil meer rijkshubs in de regio
- 03-05-2024 15:06 Heeneman & Partners koopt portefeuille maatschappelijk vastgoed
- 03-05-2024 14:32 Meld je nu aan voor de training ‘Klimaatrisico’s bij woningcorporaties’
- 03-05-2024 14:23 Rijschool huurt 1.945 m2 bedrijfsruimte in Nieuw-Vennep
- 03-05-2024 14:10 Jongerius Invest koopt kantoorpand in Houten voor transformatie
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
- 03-05-2024 10:12 Reales koopt bedrijfsgebouw aan de Groningenhaven 1 in Nieuwegein
- 03-05-2024 08:45 Bedrijfscomplex in Deventer verkocht
- 03-05-2024 08:37 Co-working concept De Stadstuin huurt ruim 5.000 m2 in Dalton Office Park
- 02-05-2024 16:40 Bouwkavels tussen de landerijen te koop voor ontwikkeling of belegging
- 02-05-2024 16:39 ComfortZone Offices koopt en renoveert kantoor in Den Bosch
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.