'Waarom staan bedrijfspanden alleen op Funda in business?'

‘Waarom wordt commercieel vastgoed alleen op Funda business aangeboden en niet online gepromoot?’ Kees Jan Verplanke zit in de auto te bellen met een bevriende makelaar. Het is 2015. De oprichter van huurbieding.nl is op dat moment 25 jaar en werkt als bedrijfsmakelaar. ‘Funda in Business geniet lang niet dezelfde naamsbekendheid onder potentiële huurders als zijn grote zus Funda.’ De stem van zijn toekomstige compagnon schalt door de autospeakers. Kees Jan zet zijn knipperlicht aan en sorteert voor. ‘Dat moet toch beter kunnen?’

‘De meeste mensen zoeken een bedrijfspand via Google of via Facebook en ander social kanalen,’ zegt Kees Jan. ‘En waarom is er altijd een makelaar voor nodig om het pand te verhuren. Is dat echt nodig?’ Hij draait zijn auto de snelweg af. ‘De wereld is veranderd. Er is zoveel meer mogelijk online en met advertising, alleen de vastgoedsector heeft het nog niet door,’ antwoordt de bevriende makelaar.

Vastgeroeste verhuurpaden
Het is niet de eerste keer dat de twee vrienden, al bellend vanuit de auto, met elkaar sparren over de vastgeroeste verhuurpaden in de bedrijfsmakelaardij. Deze keer besluiten ze om daad bij het woord te voegen en met een alternatief te komen. ‘We moeten een online verhuurplatform starten voor bedrijfspanden die hoog vindbaar zijn in Google. Waar eigenaren en makelaars ook zelf een pand op kunnen plaatsen en geïnteresseerden op kunnen reageren,’ zegt Kees Jan en parkeert zijn auto voor kantoor.

Innovatief platform voor commercieel vastgoed
Niet veel later starten de twee vrienden als kersverse compagnons het platform huurbieding.nl. Een online platform waar bedrijfsonroerend goed eigenaren zelf of via de makelaar hun vastgoedonline kunnen aanbieden. Vanuit zijn woning in Rotterdam vertelt Kees Jan hoe het oorspronkelijke idee doorontwikkelde naar een platform met maandelijks 50.000 bezoekers. Op het platform staan 4500 kantoren en bedrijfshallen en genereren ze 1.750 leads per maand voor 650 vastgoedpartijen.

Het tweetal moet de nodige obstakels overwinnen om daar te komen. ‘Bij de start dachten we een volledig zelfsturend platform op te richten, waar geen inmenging meer nodig zou zijn van een makelaar.’ Hij lacht. ‘Dat idee bleek later iets te optimistisch.’

Vasthouden aan het oude
Kees Jan en zijn compagnon stuiten direct al op weerstand in de markt. ‘Je moet je voorstellen dat die vastgoedsector al dertig jaar lang exact op dezelfde manier vastgoed promoot en verhuurt. Zij zaten helemaal niet te wachten op twee jonge gasten die hun vertelden dat het ook anders kon.’ Kees Jan liet zich er niet door ontmoedigen. Integendeel.

Kansen zien
‘Ik zag een kans en ging ervoor,’ zegt hij. Netwerken kan hij als geen ander. Hij staat vanaf 2017 meerdere keren in de Netwerk Top 100 van het VastgoedJournaal. ‘Voor de Provada maakte ik bijvoorbeeld een A4 met alle mensen die ik wilde spreken en zorgde ervoor dat ik hen sprak. Simpelweg door niet op te geven. Als ze ergens gingen eten, at ik daar ook.’ Hij moet er zelf om lachen. ‘Ik ging nog net niet met ze mee op vakantie.’

Ook zijn gebrek aan kennis van de online wereld belemmert hem niet om van huurbieding.nl een succes te maken. ‘Dat loste ik onlangs op door een een strategisch partnership met Bureau Click. Ik kan me nu focussen op de zaken waar ik goed in ben. Het binnenhalen van vastgoedpartijen en bedrijfsmakelaars.’

Platform voor leegstaande kantoren
Gaandeweg verandert het idee voor een veilingplatform in een online platform waar leegstaande kantoren, bedrijfsruimte en winkelruimte te huur worden aangeboden. Met SEA, SEO, advertising op alle socials worden het vastgoed gepromoot. ‘Het platform fungeert als een verlengstuk van Funda in business. Er is nog steeds een makelaar nodig, die heeft juist profijt van ons platform.’

Erkenning
Langzaam wordt het platform populairder en zichtbaarder. ‘Op een gegeven moment pikten vakbladen op dat er veel commercieel vastgoed via ons platform verhuurd werd. Het keerpunt? Het moment dat internationale beleggers en makelaars het platform gebruiken. ‘Toen wist ik: dit komt goed.’

Toekomstperspectief
Kees Jan, ondertussen 32, wordt nog steeds gedreven om dingen beter te maken in de sector en zijn bedrijf. ‘Het doel is om nog meer data te verzamelen om nog betere analyses voor klanten te maken. Om dat realiseren wil ik zo snel mogelijk groeien naar 10.000 panden. Dan staat 10 procent van het marktaanbod op ons patform.’

Winst behalen
Op de vraag of de bedrijfsmakelaardij nu, 8 jaar later, veranderd is, antwoordt de oprichter resoluut. ‘Eerlijk gezegd is er nog niet veel veranderd. Natuurlijk zijn er stappen gezet. Maar er blijft een groot aandeel van de branche vasthouden aan die vertrouwde verhuurpaden. Dat is zonde, want er valt nog zoveel winst te behalen.’

Reacties