400 ton afval uit 10 stromen verwerken in twee maanden, Bnext.nl deed het

Good old Blue-Eyes Frank Sinatra zong over New York als ‘if you can make it there, you can make it anywhere’. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de afvalverwerking op het CM.com Circuit Zandvoort, met als jaarlijks hoogtepunt de Grote Prijs van Nederland. Hoe word je afvalverwerker van het drukstbezochte evenement in Nederland? In de bekende Mickey’s Bar, die grenst aan de pitstraat van de Zandvoortse autorenbaan, spraken Tijme Mackloet en Richard Fennis van Bnext.nl hierover met Vastgoedjournaal.

“Bnext.nl is sinds 2018 de vaste afvalverwerker van CM.com Circuit Zandvoort, zoals het circuit officieel heet”, vertelt Richard Fennis, commercieel directeur bij Bnext.nl. “Omdat het circuit vaak wordt verhuurd aan derden zocht men in Zandvoort naar een leverancier die eenvoudig de kosten voor de afvalverwerking per project kon doorbelasten en het afval kan ophalen op afroep. En daarnaast verzorgen wij ook de reguliere afvalverwerking van het circuit zelf.” Het werd een iets ander verhaal toen in mei 2019 bekend werd dat 's werelds meest bekende autorace na 35 jaar afwezigheid weer naar Nederland terugkeerde, en het circuit in Zandvoort wederom was uitgekozen om het internationale racefestijn te hosten. Wat in de praktijk inhoudt dat het volledige circuit al maanden voor de aankomst van de raceteams en de coureurs op volle toeren draait wat betreft voorbereidingen en daar horen ook de afvalstromen bij. Hoe pak je dat aan?

Flexibiliteit is 'key'
Tijme Mackloet, projectleider bij Bnext.nl: “Om als leverancier of dienstverlener tijdens een groot evenement als deze ingezet te kunnen worden moet je flexibel zijn en weten hoe het eraan toegaat als er honderdduizenden mensen tegelijk samenkomen.” Bnext.nl heeft een team in huis met ervaring met de massa afvalverwerking tijdens de meerdaagse muziekfestivals Tomorrowland en Defqon. “Maar er zijn wel verschillen tussen een festival en een internationale autorace waar rekening mee moet worden gehouden”, aldus Mackloet. “Door een afgebakend programma heeft een race een vast ritme.  Anders dan op festivals komen de bezoekers hier vrijwel allemaal tegelijk binnen en gaan allemaal weer tegelijk weg. Onze opdracht was om in samenwerking met een schoonmaakbedrijf het terrein de gehele dag spic en span te houden en met zo min mogelijk verkeersbewegingen en tussen 22:00 en 06:00 uur alle afvalstromen af te voeren. Dus ja, ’s nachts werken hoort daar ook bij.” Fennis vult zijn collega aan: “Gelukkig konden wij rekenen op de volledige medewerking van ons eigen personeel. Daar zijn wij echt heel trots op. Om onze waardering te tonen krijgt iedere collega binnen Bnext.nl de mogelijkheid om één van de drie races uit de koningsklasse van de autosport in Zandvoort in 2021, 2022 of 2023 te bezoeken.”

Meer bezoekers en meer gescheiden afvalstromen
Dit jaar was dus de tweede editie uit de serie van drie. Zat er nog een verschil tussen de eerste en de tweede? “Het eerste jaar ging het al heel erg goed. Alles verliep geheel volgens plan. Bij de eerste editie werkten we met 8 afvalstromen. Dit werd het afgelopen jaar uitgebreid naar 10 afvalstromen. Daarnaast kwamen ook de coronarestricties te vervallen en kregen we te maken met 30% meer bezoekers dan in 2021. Maar ook dat is allemaal goed verlopen”, vertelt Mackloet. Mede door de inzet van Bnext.nl geldt het race-event in Zandvoort als schoolvoorbeeld van één van de meest duurzame autoraces ter wereld.

Kijkend naar bovenstaande opsomming kunnen Fennis en Mackloet niets anders doen dan concluderen dat tijdens dit racespektakel eigenlijk alle disciplines van Bnext.nl samenkomen. Hoe nu verder? “Niet alleen wij, maar alle partijen die hieraan meewerken, streven ernaar om de volgende editie nóg duurzamer te maken dan die ervoor. Voor Bnext.nl betekent dat dat we nog hogere scheidingspercentages willen halen. Er valt nog winst te behalen door het personeel nog beter te instrueren over afvalscheiding. Vooral bij de afbouwperiode zien we dat mensen graag naar huis willen en afval nog wel eens in de verkeerde stroom terechtkomen”, zegt Fennis.

Vaste milieustraat op het circuit
Maar ook als Max Verstappen en zijn 19 collega's niet over het asfalt racen in Zandvoort vinden er natuurlijk nog heel veel andere activiteiten plaats. Dat is ook de reden waarom Bnext.nl op het terrein zelf een milieustraat zal inrichten en de afvalstromen op afroep zal afhalen. “Mocht het circuit onverwacht meer ophaalmomenten willen, dan kunnen zij die eenvoudig inplannen via de Bnext.nl app,” aldus Fennis tot besluit.

Foto v.l.n.r.: Tijme Mackloet en Richard Fennis van Bnext.nl bovenop de pits van CM.com Circuit Zandvoort.



Reacties


Laatste nieuws