Binnenstad Den Bosch scoort het best op de acht facetten van centrumgebieden

Op basis van het achtfacettenmodel van Areaal Advies scoort het centrum van Den Bosch het hoogst op Vraag & Aanbod, Bereikbaarheid, Fysieke omgeving, Veiligheid en Vertrouwdheid, Beleving, Imago, Duurzaamheid en Organisatie. De gebieden werden op deze facetten getoetst en met behulp van datagedreven en kwalitatief onderzoek beoordeeld.

Het achtfacettenmodel levert een grondige analyse op van alle aspecten die van belang zijn in een dorps-, stads-of winkelcentrum. Het Achtfacettenmodel kan op verschillende manieren worden ingezet. Ten eerste biedt het Achtfacettenmodel inzicht in de krachten en kansen van een gebied, dit kan helpen bij het opstellen van verbeterplannen op prioritering van beleid. Ten tweede kan een winkelgebied met behulp van het Achtfacettenmodel worden vergeleken met andere gebieden. Ten derde is het model geschikt om winkelgebieden mee te monitoren gedurende langere tijd, waardoor de effectiviteit van de ingezette(beleids)instrumenten inzichtelijk wordt.

In een onderzoek dat is uitgevoerd in de centrumgebieden van gemeenten tot 250.000 inwoners  komt de binnenstad van Den Bosch komt als winnaar uit de bus. Eindhoven en Groningen volgen op plek twee en drie. De centrumgebieden met de meeste uitdagingen zijn Zaandam, Ede en Alphen aan den Rijn.

In Den Bosch heeft de combinatie van het positieve bourgondische imago, de levendigheid in het centrumgebied en het diverse winkelaanbod, dat aansluit bij de leefstijlen van bezoekers, ervoor gezorgd dat de Noord-Brabantse hoofdstad als nummer 1 op de lijst staat. Hiermee wordt Eindhoven en Groningen nipt verslagen.

Achtfacettenmodel
Het onderzoek, dat vandaag wordt gepresenteerd op vastgoedbeurs PROVADA, is uitgevoerd aan de hand van het Achtfacettenmodel, ontwikkeld door adviesbureau Areaal Advies uit Zeist. Het model bestaat uit de onderdelen Vraag & Aanbod, Bereikbaarheid, Fysieke omgeving, Veiligheid en Vertrouwdheid, Beleving, Imago, Duurzaamheid en Organisatie. De gebieden worden op deze facetten getoetst en met behulp van datagedreven en kwalitatief onderzoek beoordeeld. Hierbij gaat het bijvoorbeeld de kwaliteit van het winkelaanbod of het leegstandspercentage, maar ook over hittestress en de bereikbaarheid van het gebied.

Kansen voor Duurzaamheid
Een opvallende conclusie is dat bijna alle gescoorde winkelgebieden vooral op het gebied duurzaamheid nog volop verbeterkansen hebben. De onderdelen hittestress, groen en de energiezuinigheid scoren vaak ondergemiddeld. Dit is een direct gevolg van de ruimtelijke en fysieke inrichting van historische centra die (nog) niet voldoende ingericht zijn op, en bezig zijn met duurzaamheid. Dit wordt steeds belangrijker in de aantrekkelijkheid van een winkelgebied.

Meten is weten, en doen!
De economische gevolgen van de coronacrisis voor ondernemers, de verdere groei van online shoppen en de veranderende vraag van bezoekers. Ontwikkelingen waar winkelgebieden met hun ondernemers, vastgoedeigenaren en bestuurders mee te dealen hebben. Ook hier geldt: meten is weten. Als deze partijen goed op de hoogte zijn over hoe centrumgebieden functioneren, dan kunnen zij inspelen op deze ontwikkelingen. Gemeenten kunnen bijdragen aan de toekomst- en schokbestendigheid van hun winkelgebieden door de sterke en zwakke punten van centrumgebieden in kaart te brengen en hun beleid hierop af te stemmen. Ook ondernemers en vastgoedeigenaren kunnen hun bedrijfsbeslissingen hierop baseren.

Over Areaal Advies
Areaal Advies ontwikkelt al 12,5 jaar duurzame, daadkrachtige adviezen en oplossingen voor ruimtelijk-economische, duurzaamheids- en vastgoedvraagstukken in opdracht van overheden, woning­corporaties en vastgoedeigenaren.

Voor meer informatie over het model neem contact op met Judy Sterkenburg: j.sterkenburg@areaaladvies.nl of tel: +06 516 595 58 of bezoek www.areaaladvies.nl/achtfacettenmodel

Fotocredits: PhilpC via Wikimedia

Reacties