Leegstand van een verhuurde vakantiewoning? Let op uw btw-positie!
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de dagen van leegstand niet tot privégebruik van vakantiewoningen mogen worden gerekend. Hiermee lijkt voor bepaalde situaties te worden afgeweken van de eerdere rechtspraak waarin de aftrek werd bepaald op basis van het werkelijke/feitelijke gebruik. Aldus lijkt meer btw van de koopsom en onderhoudskosten aftrekbaar!
Recht op aftrek van btw
Als onroerende zaken zowel voor btw-belaste doeleinden als voor privédoeleinden worden gebruikt, bestaat bij de aanschaf alleen recht op aftrek van btw voor zover sprake is van voorgenomen btw-belast gebruik. In de praktijk bestaat regelmatig discussie over de wijze waarop het recht op aftrek in dit soort situaties exact moet worden bepaald. De wet kent hiervoor namelijk geen voorgeschreven methode. Wel is van belang dat de uiteindelijke methode zo objectief mogelijk weergeeft welk deel van de kosten werkelijk toe te rekenen is aan belaste activiteiten en welk deel aan het privégebruik. Het is vervolgens eventueel aan de rechter om na te gaan of met een toegepaste berekeningsmethode objectief wordt weergegeven welk deel van de kosten werkelijk toe te rekenen is aan de belaste activiteiten respectievelijk aan het privégebruik. Een toerekening van de omzetbelasting in de verhouding tussen het daadwerkelijk aantal uren/dagen voor btw-belaste activiteiten en het totale aantal daadwerkelijk gebruikte aantal uren/dagen van de onroerende zaak, is volgens de bestaande rechtspraak een nauwkeurig en objectief criterium voor het bepalen van de omvang van het aftrekrecht. In deze uitspraken werden de dagen van leegstand dus niet meegeteld.
Hoe omgaan met leegstand?
In de recente uitspraak van de Belastingrechter stond centraal op welke wijze diende te worden omgegaan met de dagen in een jaar waarop een vakantiewoning zowel niet voor de verhuur als niet voor privédoeleinden werd gebruikt (‘leegstand’). De eigenaar gebruikte zijn recreatiewoning afwisselend voor bedrijfsdoeleinden (verhuur aan derden voor recreatief gebruik) en voor privédoeleinden (eigen verblijf). In de beheer- en verhuurovereenkomst met het recreatiepark is opgenomen dat men het eigen gebruik van de recreatiewoning ten minste 13 maanden van tevoren moet aanmelden bij het recreatiepark. Te laat aanmelden van een gewenst aantal dagen eigen gebruik leidt ertoe dat dit verzoek door het recreatiepark wordt afgewezen, tenzij de recreatiewoning voor die gewenste periode niet is verhuurd aan derden en evenmin voor dat doel door het recreatiepark aan een derde in optie is gegeven. Bij het recreatiepark kan alleen tijdens kantooruren navraag worden gedaan of die situatie zich voordoet. Dat brengt mee dat de recreatiewoning op zodanige wijze aan het recreatiepark beschikbaar is gesteld dat de eigenaar buiten de perioden waarin hij de recreatiewoning daadwerkelijk en tijdig voor zichzelf en/of zijn gezinsleden beschikbaar heeft gehouden, niet op elk ander moment naar eigen goeddunken over de recreatiewoning kon beschikken. Daardoor stelde de Hoge Raad dat de perioden van het jaar waarin de recreatiewoning het recreatiepark met het oog op verhuur ter beschikking stond maar de recreatiewoning door niemand daadwerkelijk werd gebruikt, niet tegelijkertijd ook worden aangemerkt als perioden waarin de recreatiewoning de eigenaar voor privédoeleinden ter beschikking stond.
Gevolgen voor de praktijk
Zoals aangegeven zien wij in de praktijk regelmatig discussies ontstaan met de Belastingdienst over de bepaling van het recht op aftrek bij de aanschaf van een recreatiewoning en/of de correcties in de daaropvolgende jaren (‘herzieningsjaren’). Afhankelijk van de afspraken tussen de eigenaar van een recreatiewoning en het betreffende recreatiepark over het gebruik van de recreatiewoning in een jaar, zou op basis van dit recente arrest in dergelijke discussies gesteld kunnen worden dat de leegstaande dagen in de verdeelsleutel voor de aftrek van voorbelasting aan de (voorgenomen) btw-belaste verhuur toegerekend kunnen worden. Dan is het aandeel van (onbelast) privégebruik over het gehele jaar beperkt waardoor het niet terug te vorderen deel aan btw op koopsom en onderhoudskosten bij de recreatiewoning minimaal is.
Let er dus op dat een goede inrichting van de afspraken met het recreatiepark over het gebruik van de recreatiewoning, cruciaal kan zijn voor uw eigen btw-positie.
Dit was een bijdrage van BDO Accountants & Belastingadviseurs B.V.
Industriegroep Real Estate & Construction
Mr. Raymond Hietveld - Senior manager Belastingadvies
Mr. Harmen Teeuwsen - Senior Manager Belastingadvies
revs@bdo.nl
Laatste nieuws
- 02-10-2026 16:23 Landgoed Hennie van der Most geveild voor bijna 5,7 miljoen euro
- 02-10-2026 15:19 Actieplan Versnelling Woningbouw: Waar zit de versnelling echt?
- 02-10-2026 14:47 Kantoorspits zet vastgoedkeuzes op scherp: ‘We moeten creatiever met die vierkante meters omgaan’
- 02-10-2026 14:38 The Frame huurt winkelruimte in centrum Eindhoven
- 02-10-2026 13:50 Nuveen ziet na overname Schroders meer ruimte voor Nederland: ‘Het D-woord valt nog niet, maar wel opportunistische kansen’
- 02-10-2026 13:40 ‘Wacht niet totdat de zon weer gaat schijnen’
- 02-10-2026 12:04 Westend Bank neemt Duitse vastgoedbeleggingstak ABN Amro over
- 02-10-2026 11:26 Simone Herremans directeur Bouw & Vastgoed bij Rabobank
- 02-10-2026 10:46 Moychay opent tweede Nederlandse vestiging in Utrecht
- 02-10-2026 10:32 Eli Lilly krijgt groen licht voor pillenfabriek in Katwijk
- 02-10-2026 10:10 Goirle legt voorkeursrecht op voor woningbouw op bedrijventerrein Tijvoort-Noord
- 02-10-2026 09:58 Inflatie loopt in september in snelle raming verder op naar 3,4 procent
- 02-10-2026 09:41 Benkey koopt Europees hoofdkantoor Yokogawa in Amersfoort
- 02-10-2026 09:10 Verhuurders modulaire gebouwen richten eigen branchevereniging op
- 02-10-2026 08:50 Dils Living breidt uit naar Zuid-Nederland met twee nieuwe adviseurs
- 02-10-2026 06:00 Locatie nog altijd het belangrijkst in de strijd om talent: ‘Mensen komen niet voor een gebouw’
- 01-10-2026 16:20 Gedwongen veiling vakantieparken Gillis levert 27,3 miljoen euro aan biedingen op
- 01-10-2026 15:49 IHS Capital koopt winkelpand in Tilburg
- 01-10-2026 15:37 Detalent huurt kantoorruimte in Breda
- 01-10-2026 15:18 Heinen wil na kritiek box 3-grens aanpassen om kleine spaarder te ontzien
- 01-10-2026 14:25 Utrecht verwacht vanaf 2028 weer ruimte voor stroomaansluitingen door batterijen en aggregaten
- 01-10-2026 14:08 Vol stroomnet dreigt woningbouwproductie met 40 procent te raken
- 01-10-2026 12:18 ABN Amro analisten: 'First Sponsor bereidt mogelijk overnamebod NSI voor'
- 01-10-2026 11:58 Brikks versterkt Capital Markets-team met Willem van Laarhoven
- 01-10-2026 11:32 Vastgoed Nederland steunt registerplicht: ‘Wij pleiten hier al jaren voor’
- 01-10-2026 11:12 Omzet detailhandel stijgt in augsutus met 3,5 procent







.jpg)
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.