'Ik ben boos! Makelaars worden onterecht zwartgemaakt'

'Ik ben boos! Makelaars worden onterecht zwartgemaakt'

Als aankoopmakelaar in Rotterdam heb ik nu toch besloten om te gaan reageren. Want ik ben boos. Er wordt momenteel in de media (o.a. Radar uitzending maandag 6 september 2021) een voorstelling van zaken geschetst waardoor het lijkt alsof alle makelaars de grootste boeven zijn. Dat er boeven bestaan betwist ik niet maar ik ben ervan overtuigd dat dit de uitzonderingen op de regel zijn en dat het merendeel van ons zich keihard inzet voor zijn klant. Verkopend of aankopend makelaar maakt niet uit.

Allereerst de stelling dat je er zonder aankoopmakelaar niet tussen komt:

Als bij 25% van alle verkooptransacties (gegevens van de NVM) een aankoopmakelaar betrokken is, dan betekent dit dat dit bij 75% van de verkooptransacties niet het geval is. De meerderheid van de kopers heeft dus zijn weg naar een woning zelf gevonden.

Mijn verkopende collega’s in mijn werkgebied kennen mij. Zij weten dat ik mijn klanten goed heb voorbereid op alle vlakken. Ze hoeven niet bang te zijn dat mijn klanten door onwetendheid of onzekerheid zich terug trekken nadat een koop tot stand is gekomen. Een koper die zich terugtrekt is voor een verkoper één van de grootste tegenvallers. Je krijgt maar 1x de kans om je woning goed te verkopen. Dus ja, ik heb een streepje voor op alle woningzoekers die het proberen zonder aankoopmakelaar. Het is een verkopersmarkt, de verkoper zal een keuze maken uit de hoogste biedingen met het minste risico, en ik weet hoe ik mijn kopers zo gunstig mogelijk kan presenteren in een biedingsproces.

Dan de stelling dat het aanbod eerst onder makelaars wordt aangeboden en zo particulieren buitenspel worden gezet:

Sinds er makelaars bestaan, stellen zij elkaar op de hoogte van elkaars nieuwe aanbod. Daar is niks vreemds aan. Woningzoekende konden zich inschrijven bij een makelaar en kregen dan het nieuwe aanbod toegestuurd. Deze manier van werken is er nog steeds maar met de opkomst van Funda is deze functie van informatieverschaffing naar de achtergrond verschoven. Dat kopers het gevoel hebben te laat te zijn als iets op Funda verschijnt heeft te maken met het feit dat het aanbod nu vaak al wordt “voor” aangekondigd op social media. Dit fenomeen is zijn opmars circa 5 jaar geleden begonnen en inmiddels ingeburgerd. Er zijn zelfs makelaars in Rotterdam die Funda niet meer nodig hebben om een groot publiek te trekken.

Verkopende makelaars hebben er belang bij om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Hoe zij dit doen verschilt per makelaar maar de verkoopstrategie wordt altijd overlegt met de klant. In het algemeen kan je zeggen dat iedere verkoper liefst zoveel mogelijk geïnteresseerden wil voor zijn huis. Die paar verkopers die dit niet willen, hebben hier hun eigen redenen voor. Bijvoorbeeld angst voor coronabesmettingen en in het duurdere segment is privacy een belangrijke reden. Maar dit zijn uitzonderingen op de regel.

Dat ik als aankoopmakelaar het aanbod eerder te weten kan komen is ook niks geks. Ik kom mijn verkopende collega’s tegen bij bezichtigingen en vraag ze dan of ze wat in de pijpleiding hebben zitten. Dit kunnen particulieren ook doen. Maar hier komt wel mijn kracht als aankoopmakelaar om de hoek kijken. Namelijk dat ik alle makelaars in mijn werkgebied ken, weet in welk segment of wijk ze sterk vertegenwoordigd zijn en daardoor minder moeite hoef te doen om deze informatie te achterhalen.

In mijn optiek zijn beide stellingen dus zwaar overdreven. Dat er veel klachten zijn over makelaars heeft vooral te maken met feit dat 1 woning maar aan 1 koper verkocht kan worden en er dus per woning per definitie 50 boze woningzoekers achter blijven die niet op de hoogte zijn van de ins en outs van deze hectische markt. Het is begrijpelijk dat ze het gevoel hebben achtergesteld te zijn maar er is gewoonweg niet voldoende aanbod.

Minke Starink
Minke Makelaardij

Reacties

Lees onze special over Hoogbouw Special