Bouwhuis Groep: ‘Om kwaliteit te kunnen leveren dien je kritisch te zijn, ook naar jezelf toe’

“In deze tijd kan je alleen maar succes hebben als je kwaliteit levert boven alles”, aldus Jonald Bouwhuis, oprichter en CEO van de Bouwhuis Groep. VJ sprak hier verder over met Shelly Klomp (34), Quality Manager Business & Innovation bij Bouwhuis Groep. Hoe draagt zij in haar rol bij aan de verbetering van processen, de verbinding tussen de teams en hoe bewaakt zij de kwaliteit van ontwikkelaars, architecten, aannemers en beheerders? En tot slot antwoord op de vraag: wat heeft dit allemaal met wellness te maken?

“De Bouwhuis Groep is de laatste tijd enorm gegroeid. Op dit moment hebben we 20 woonprojecten gerealiseerd en in beheer en staan er de nodige projecten nog op stapel. De gehele Bouwhuis groep bestaat nu uit 33 mannen en vrouwen. Maar een bedrijf laten groeien kan niet alleen door meer personeel aan te nemen, je moet er ook voor zorgen dat iedereen elkaar begrijpt en weten wat er speelt. Werkprocessen vastleggen is hier een voorbeeld van. Afspraken maken gaat niet alleen om de inhoud maar ook het verwerken hiervan, zodat iedereen op de hoogte is”, zo begint Shelly Klomp, Quality Manager Business & Innovation bij de Bouwhuis Groep.

Aandacht voor details
Ruim een jaar is zij nu werkzaam bij Bouwhuis. Begonnen als technisch vastgoedbeheerder en gaandeweg heeft zij steeds meer zaken naar zich toegetrokken. Zaken waarvan Klomp zag dat deze nog wat meer aandacht konden gebruiken. Dat zelfinitiatief zit Klomp in het bloed, maar ze weet tegelijkertijd dat het ook een valkuil kan zijn. “Voor sommige mensen kan het wel eens in hun nadeel werken om zoveel dingen tegelijk op te pakken, maar ik krijg er juist enorm veel energie van.”

Klomp roemt de visie en enthousiasme van haar directeur en de teams. “Jonald is een inspirerende ondernemer met een scala aan goede ideeën en niet bang om soms een risico te nemen.” En aan Shelly nu de taak om te zorgen dat deze ideeën op het juiste niveau en tot in de details worden uitgevoerd. 

Alles moet voldoen aan een bepaalde standaard
Waar zijn volgens Klomp de meeste kwaliteitsslagen te behalen? “Alles kan altijd beter,” zegt zij lachend. “Maar zonder gekheid: Als je een bedrijf runt zoals Bouwhuis dan kan het van iets heel groots tot iets heel kleins zijn en zowel in- als extern.” Eén van de voorbeelden die Klomp noemt is de kwaliteit van oplevering.  “De aannemers met wie wij samenwerken moeten op hetzelfde kwaliteitsniveau zitten als wij. In het begin leverde het nog wel eens opgetrokken wenkbrauwen op. Maar er wordt nu door iedereen veel beter gekeken naar afwerking en de details. Daarnaast zorg ik dat ik goed zichtbaar ben tijdens maar zeker ook na de bouw.” Want de Bouwhuis Quality manager laat bij oplevering niks aan het toeval over.

Ondanks dat er vooraf zaken op papier zijn vastgelegd, loopt zij persoonlijk alles na. "Kwaliteit gaat voor snelheid en er mag niets over het hoofd worden gezien. Aan mij de taak om de aannemer en overige bedrijven erop te wijzen en te zorgen dat zij aan de Bouwhuis eisen voldoen”, zegt Klomp.

Altijd ruimte voor verbeteringen
Klomp gaat verder: "Om kwaliteit te kunnen leveren dien je kritisch te zijn, ook naar jezelf toe. Dat betekent dat er op het Bouwhuis kantoor ook altijd ruimte is voor verbeteringen. Denk daarbij aan zaken als verbondenheid en innovatie. Samen kom je tot betere resultaten dan wanneer ieder team alleen voor zichzelf werkt. Dit is een punt dat we, tot mijn grote tevredenheid, al hebben kunnen afvinken. Er wordt nu nog beter samengewerkt tussen alle Bouwhuis afdelingen en ook dat vinden onze klanten weer terug in het eindresultaat.” Klomp denkt dat er nog wel een mooie slag te maken valt op het gebied van procesautomatisering. “De tijd staat niet stil en de digitale technieken en mogelijkheden zijn enorm uitgebreid. Het is mijn taak om bij te blijven en optimaal gebruik te maken van de systemen die we op kantoor tot onze beschikking hebben.”

Vier nieuwe projecten
Gelukkig kan de Quality Manager binnenkort rekenen op ondersteuning in haar taken, want de projecten gaan aan de lopende band door. “Wij hebben een viertal nieuwe concepten ontwikkeld die binnenkort gelanceerd worden. Allereerst het EdelBox-project in Apeldoorn. Op een braakliggend terrein ontwikkelde Bouwhuis in slechts een paar maanden tijd een park met 76 luxe garage- en opslagboxen. Het is de bedoeling om dit concept verder uit te rollen door heel Nederland.

Tevens komt Bouwhuis ook met EdelPropertyManagement, waarmee zij het beheer van assets van particuliere beleggers overnemen. Het zal zich voornamelijk richten op kantoorpanden, bedrijfspanden en kleinere winkelcentra. Klomp benadrukt dat het niet binnen de visie van Bouwhuis valt om deze tak uit te breiden tot een immense organisatie. “Dit beheerders onderdeel wordt kleinschalig met plaats voor voldoende persoonlijk contact met de eigenaren.”

En met EdelZorg wil de Bouwhuis Groep logischerwijs aanhaken op hun bestaande EdelWonen projecten. Huurappartementen dusdanig inrichten en de juiste externe zorg inkopen zodat ook ouderen kunnen profiteren van het wooncomfort van een Edel woning. Bijkomend voordeel is dat op deze manier de doorstroom binnen EdelWonen wordt bevorderd. Op deze manier wordt EdelWonen een levensloopbestendige manier van wonen.

Ook is men nu bezig met de ontwikkeling van EdelWonen ShortStay. Een woonconcept bestaande uit de EdelWonen huurappartementen, maar dan geheel ingericht voor hoofdzakelijk expats.

Alleen met kwaliteit kun je het verschil maken
Hoewel het slechts een jaar geleden is dat Klomp haar eerste stappen zette in de vastgoedwereld spreekt hier toch een ervaren manager; iemand die de juiste lijntjes met elkaar weet te verbinden met als doel iedere keer een beter eindproduct neer te zetten. Waar komt deze drive vandaan?

Klomp vertelt dat zij na de Hogere Hotelschool lange tijd werkzaam is geweest als kwaliteitsmanager en uiteindelijk ook vestigingsmanager van diverse grote wellness resorts, waaronder de Zwaluwhoeve. “Zowel in de vastgoed als in de wellness branche kun je alleen met de kwaliteit die je levert het verschil maken. Ik ben daarom altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om het mensen zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het maakt in wezen geen verschil of dat gasten zijn in een spa of nieuwe bewoners van één van onze panden. Alles moet gewoon tiptop in orde zijn. Daar ga ik ver in.

Toekomst
Waar ziet Shelly Klomp zichzelf over een aantal jaar? “Ik hoop over een aantal jaar nog steeds bij de Bouwhuis Groep te werken en mijn ambities waar te maken. We hebben heel veel nieuwe ideeën voor verschillende types vastgoed. Misschien dat ik in de toekomst voor het bedrijf nog wel iets in de hotellerie kan betekenen?”, aldus Klomp tot besluit. Vastgoedjournaal zal haar blijven volgen.



Reacties


Laatste nieuws