Voor een winkelconcept spelen elementen als product, prijs, gemak, service en beleving een rol. Welke hiervan zijn het belangrijkst en hoe verandert dit in de toekomst?
De relevantie voor het succes van een winkelconcept is in het figuur hieronder gerangschikt (voor de huidige situatie en voor de toekomst). Daaruit blijkt dat de markt volledig zal transformeren. Concepten die nu nog op prijs en product zijn gebaseerd, zijn niet meer toekomstbestendig en zullen steeds sterkere concurrentie ondervinden van (onder andere) e-commerce.
Beleving en service
In de toekomst zal het meer en meer gaan om beleving en service, juist die aspecten die in huidige concepten als het minst belangrijk ervaren worden. Niet alleen de retailer dient haar verdienmodel hier op aan te passen maar ook de belegger, beheerder en projectontwikkelaar. Dit kan betekenen dat een lager rendement het risico verkleint op leegstand en de kwaliteit en diversiteit in het winkelgebied toeneemt.
Gemak blijft als onderdeel van de aankoopbeleving belangrijk. Het vormt het fundament van elk concept.
Foto: Created by Freepik.
Marc Majolee - consultant/eigenaar bij Majolee RetailVastgoedAdvies
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.