Blog: De klant leren kennen is een feestje!
Mensen die met (big) data werken, dat zijn toch enorme nerds met brillen die zich urenlang verschansen achter vier of meer computerschermen? Van die types die wars zijn van interpersoonlijk contact, die het daglicht schuwen als vleermuizen en die vooral in een virtuele wereld leven? Een prikkelende blog van Christiaan Tuyl, datamarketeer bij Blauwhoed.
Ondanks dat ik een bril heb, durf ik toch het tegendeel te bewijzen: big data maakt de projectontwikkeling juist persoonlijk.
Francis Bacon, Engels staatsman en filosoof, wist al eeuwen terug dat hij waardevol kon zijn voor zijn land door kennis te vergaren over wat er speelt in de maatschappij. Eind 16e eeuw werd Francis Bacon daarom ook bekend door zijn uitspraak: ‘knowledge is power’. Bacon bedoelde met deze woorden dat je met kennis van zaken bij machte bent om jezelf en jouw organisatie positief te ontwikkelen. Kennis stelt je in staat te verbinden met mens en omgeving. Hoe kun je anders ooit waardevol zijn voor de maatschappij als je niet weet wat hierbinnen speelt?
Het is vanzelfsprekend dat kennis erg belangrijk is binnen de projectontwikkeling. Kennis over kostenstructuren, architectuur, financieringen, beleid, wetgeving en nog veel meer. Maar kennis over de consument wordt helaas nog vaak vergeten. Zo niet bij Blauwhoed. We analyseren bij elk project consumentendata, transactiedata en CBS cijfers. Toch is data analyse alleen niet afdoende om huizen en buurten te ontwikkelen die voldoen aan de persoonlijke wensen van toekomstige bewoners. Daarom combineren we data analyse met co-creatie. Zo leren wij de omgeving, (toekomstige) bewoners en hun wensen pas écht kennen.
Deze werkwijze is vergelijkbaar met een verjaardagsfeestje. Tijdens zo’n feestje kom je met de mensen die je vooraf al kende al snel tot een dieper, meer inhoudelijk gesprek dan met de mensen die je voor het eerst de hand schudt. Klinkt logisch toch? Zo werkt het bij Blauwhoed ook. We kennen de doelgroep al goed dankzij data analyses, waardoor we tijdens co-creatiesessies meteen de juiste vragen kunnen stellen om de ‘blind spots’ in te vullen. Zo kunnen we projecten ontwikkelen die persoonlijk en waardevol zijn voor bewoners en omgeving. Hoe leert u uw klant beter kennen?
Christiaan Tuyl, geboren in het jaar dat Oranje Europees kampioen werd, is datamarketeer bij projectontwikkelaar Blauwhoed. Hij is gedreven om een impact te maken binnen de vastgoedwereld. In zijn blog neemt hij je mee in zijn wondere wereld van cijfers en data.
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.