VJ Commentaar: Vastgoedsector moet niet wegkijken bij leegstand in autobranche
Als het over auto’s gaat in Nederland, dan gaat het vaak over de dalende verkoopcijfers of de groeiende files. En dat terwijl aan de oppervlakte een reusachtig probleem sluimert die de vastgoedsector stevig zal raken.
Iedereen die met regelmaat langs de snelwegen rijdt, kent de glaspaleizen wel waar autodealers hun glimmende waar uitstallen. De een nog fraaier dan de ander en zelfs de bread-and-butter merken zoals Volkswagen, Opel, Toyota, Renault, Citroën en Peugeot weten op die manier hun modellen een luxe glans mee te geven die vroeger was voorbehouden aan Rolls Royce, Mercedes en BMW.
Maar die glans wordt met het jaar doffer. De grote showrooms worden voor de automerken steeds meer een blok aan het been. Er komen namelijk steeds minder mensen de showrooms binnen om zich te oriënteren. Die oriëntatie gebeurt voornamelijk online, geholpen door modelconfigurators van de automerken waarbij geïnteresseerden hun nieuwe droomauto naar believen kunnen samenstellen. Met een druk op de knop kan de fabriek al op de lopende band het verlangde model met de gewenste opties in elkaar zetten. Alleen de ondertekening van het koopcontract gebeurt nog steeds bij de dealer waar de klant vervolgens met zijn nieuwe bolide kan wegrijden.
Zichtbare leegstand
Niet voor niets kondigde Peugeot net voor het einde van het jaar dat zij het aantal showrooms in Nederland met een derde wil terugbrengen. Het merk beheert nu 150 vestigingen die door 45 contractpartners wordt gerund. Dat moet terug naar 100 waarbij het merk gaat werken met grotere verkooppunten waar klanten ook voor reparaties en tweedehandsmodellen terecht kunnen. Dat betekent dat 50 showrooms overbodig gaan worden. Op de zichtbare plekken betekent dat eveneens zichtbare leegstand. Dat is vervelend voor de eigenaren van dergelijke showrooms waarbij veel particuliere vastgoedbeleggers bij betrokken zijn. Die zien zich geconfronteerd met een toekomstige huuropbrengsten van nul euro en waarbij de alternatieve aanwendingsmogelijkheden niet voor het oprapen liggen.
Het duurt niet lang of klanten hoeven ook niet meer de showroom in voor het ondertekenen van het koopcontract. Dat heeft een hoge functionaris van BMW kort geleden aangekondigd. U kunt het zich al voorstellen: de nieuwe BMW wordt online samengesteld en gekocht waarbij de auto te zijner tijd gewoon aan huis wordt afgeleverd en de inruiler (die online is getaxeerd) wordt meegenomen.
Nieuwe toekomst
Geschat wordt dat door deze ontwikkelingen de helft van de huidige 2200 autodealers de deuren zal moeten sluiten. Een deel daarvan krijgt een nieuwe toekomst als outlets voor de inruilers. Automerken gaan met hun tijd mee en laten hun nieuwe modellen juist zien op plekken waar de loop het hoogst is, zoals in de ‘gewone’ winkelstraten. Tesla en Mini weten handig gebruik te maken van pop-up stores om de aandacht op zich te vestigen in de hoop dat men op de smartphone verder gaat zoeken en het aankoopmoment dichterbij te brengen.
Hoe dan ook: de autosector verandert in een hoog tempo. Wat moeten we doen met al die lege showrooms en welke nieuwe retailkanalen om de auto’s aan de man/vrouw te brengen zijn voorhanden? Daarover organiseert Vastgoedjournaal samen met Automotive Management op 14 februari een interessant congres hierover met zowel partijen uit de vastgoedsector als uit de Automotive-sector. Ook de Amerikaanse belegger WP Carey die in 2015 verschillende showrooms van Stern in belegging nam, geeft er acte de présence. U kunt HIER meer over lezen en u als deelnemer voor opgeven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur Vastgoedjournaal
Laatste nieuws
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
- 16-05-2024 14:30 Maarsen Groep en Dura Vermeer tekenen voor mixed-use complex in Amsterdam Noord
- 16-05-2024 14:10 Technisch dienstverlener huurt kantoorruimte in Donna Eindhoven
- 16-05-2024 14:00 IHS Capital koopt winkelpand in Haarlem
- 16-05-2024 13:50 WoningBouwersNL verwelkomt nieuwe maatregelen uit coalitieakkoord
- 16-05-2024 11:32 Hugo de Jonge: 'Blij met continuïteit van woningbouwbeleid in coalitieakkoord' + VIDEO
- 16-05-2024 11:15 New Balance huurt 3.865m2 van Jamestown voor EMEA-hoofdkantoor in Amsterdam
- 16-05-2024 11:03 Vastned Retail en Vastned Belgium gaan fuseren
- 16-05-2024 10:12 Rotterdamse VVD stelt raadsvragen over definitie gemeenschappelijk huishouden in nieuwe Wet betaalbare huur
- 16-05-2024 10:06 'Esprit vraagt faillissement aan in Europa'
- 16-05-2024 09:52 Senaat wil af van fiscale beperkingen op woningsplitsing en -deling
- 16-05-2024 09:34 Dit zijn de plannen van het nieuwe kabinet op het gebied van woningbouw
- 16-05-2024 08:56 Synchroon en Daelmans Vastgoed tekenen voor appartementengebouw in Zoetermeer
- 16-05-2024 08:49 Van Herk Groep verhuurt 2.100 m2 winkelruimte aan interieur-platform
- 16-05-2024 08:34 Pascal Schreur directeur ontwikkeling bij Blauwhoed
- 16-05-2024 08:30 MyOffice koopt kantoorgebouw in Eindhoven van M7
- 16-05-2024 08:10 Terres des Hommes verkoopt hoofdkantoor in Den Haag
- 16-05-2024 00:10 CBS: In eerste kwartaal 15 procent meer vergunde nieuwbouwwoningen
- 16-05-2024 00:10 PBL: 'Vinex-wijken ontwikkelen zich tot eenzijdige woonwijken'
- 15-05-2024 16:49 Drie nieuwe huurders voor Leuvetoren in Rotterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.