De zomervakantie was booming

De bouwvak staat in onze branche gelijk aan een periode van verlaten bouwplaatsen, weinig e-mailverkeer en nog minder deals. We zijn collectief even met vakantie. Tegelijkertijd is de zomervakantie ook een periode waarin veel woningzoekenden in actie komen. Zeker nu het sentiment op de woningmarkt lijkt te keren. Is het dan niet juist slim om daar in de bouwvak op in te spelen?

Het CBS meldde in augustus dat de huizenprijzen voor de vierde maand op rij hoger waren dan in 2013. Onderzoeksbureau GFk liet weten dat de stijgende huizenprijzen, de stijgende verkoopcijfers en de historisch lage hypotheekrente van de afgelopen maanden ervoor zorgen dat mensen massaal weer willen verhuizen. En Makelaarsland gaf aan dat augustus zowel qua bezichtigingen (175.000 aanvragen) als qua verkopen (14.000; 2x zoveel als twee jaar geleden) een absolute topmaand was.

Ontwikkelaar Blauwhoed speelde in op deze activiteit en bracht begin van de zomer veel projecten op de markt. Phillip Smits, CEO bij Blauwhoed: “We weten uit ervaring en data-analytics dat onze klanten zich juist in de zomervakantie gaan oriënteren op een nieuw huis. Belangrijke beslissingen, zoals de beslissing om te gaan verhuizen en ook de koopbeslissing, worden vaak gemaakt in vakantieperioden. Wij hebben er bewust voor gekozen op onze klanten juist op dit moment te bedienen.”

Combinatie van co-creatie en marktsentiment

“Het positieve sentiment op de woningmarkt helpt mee, maar het belangrijkste blijft om de behoefte van de klant precies aan te spreken. Zowel de uitgesproken als de latente behoefte. En klanten op het juiste moment aanspreken natuurlijk. Die combinatie levert nu veel verkochte woningen op. Ons project ‘De Berkelse Wal’ is binnen een maand bijna helemaal verkocht en ook ‘Booming’ in Zeist is in korte tijd 100% verkocht. In de maand augustus verkochten we 74 koopwoningen. Een heel mooi resultaat en een teampresentatie waar ik erg trots op ben”.

Wordt de woningmarkt weer booming?

Project ‘Booming!’ verkocht goed en de zomervakantieperiode was booming voor Blauwhoed. Wordt ook de woningmarkt weer booming? Phillip Smits: “Het wordt niet meer zoals het was. Op de nieuwe woningmarkt moet je de klant goed kennen, hem weten te vinden, hem betrekken bij het ontwikkelen van zijn nieuwe huis en hem verrassen met het eindresultaat. Daarbij is co-creatie een belangrijk middel, dat Blauwhoed in al haar projecten toepast.”



Reacties


Laatste nieuws