'Spelregels retail veranderd door consumenten'
Deze week publiceert Jones Lang LaSalle deel twee van Retail 2020, ‘Power to the people - Doorbraak van consumenten'. Retail 2020, dat op 28 mei is gelanceerd via een speciaal interactief webportaal, onderzoekt, analyseert, becommentarieert en bediscussieert het snel veranderende wereldwijde winkellandschap in de komende tien jaar.
Richard Dallinga, Director Retail bij Jones Lang LaSalle Nederland: "Deel twee van Retail 2020 gaat over de niet te stuiten opkomst en macht van de consument. Hierdoor verandert niet alleen de verhouding tussen detailhandel en consument, maar ook tussen fabrikant en consument. Internet en aanverwante technologieën zorgen er voor dat de macht van de consument zich steeds duidelijker kan manifesteren. Retail2020 verkent de emotionele waarde die consumenten hechten aan winkelen. Hierbij komt ook de verandering van consumentenprofielen aan bod: de ‘babyboomers' splitsen zich op in een groep die met pensioen gaat en een groep die nog werkt, het aantal jongeren neemt dramatisch af en ook steeds meer mannen gaan winkelen. Consumenten zijn veeleisender dan ooit en de macht van winkeliers en fabrikanten zal geleidelijk verminderen. Retail2020 laat zien wat retailers moeten doen om onder zulke concurrerende en uitdagende omstandigheden toch te kunnen gedijen."
Deel twee van Retail 2020 beschrijft een aantal inzichten dat het komende decenium essentieel is voor de werkwijze van retailers en eigenaren van winkelcentra. Het betreft de volgende vier inzichten.
Marketing op basis van behoeften: Retailers zullen echt moeten inspelen op de behoeften van consumenten. Dit is enigszins verwaarloosd door de explosieve groei in het afgelopen decennium. Toegankelijkheid en winkelgemak zijn daarbij belangrijke thema's. Aandacht voor de klant en gemak worden maatgevend in de keuze van consumenten voor een bepaalde winkel.
Opkomst van nieuwe behoeften : Succesvolle winkeliers komen tegemoet aan de nieuwe behoeften van consumenten en reageren op belangrijke sociale trends. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat winkelen wordt verbonden met thema's zoals ‘de kunst van het leven', multiculturaliteit, tijdloos design, vrouwelijkheid en milieu. Winkelcentra en winkeliers moeten samenwerken om in deze behoeften te voorzien. Ook zullen lokale gemeenschappen moeten herinvesteren in de lokale detailhandel.
Omvang en structuur veranderen: Omdat de bevolkingsgroei de komende tien jaar stabiliseert, zullen winkeliers rekening moeten houden met minder jongeren, meer consumentensegmenten en de massale pensionering van de ‘vroege babyboomers' die op dit moment nog veel besteden.
Versplinterende markten: In tegenstelling tot de drie brede consumentensegmenten van nu, zullen winkeliers zich tegen 2020 moeten richten op vijf verschillende doelgroepen: Generatie Y (dan jong volwassen), Generatie X (middelbare leeftijd); de generatie babyboomers die bestaat uit een groep werkende en een groep gepensioneerden en als laatste de groep ‘senioren'.
Laatste nieuws
- 02-10-2024 11:04 Plan voor 800 woningen in Amstelveen definitief na uitspraak Raad van State
- 02-10-2024 11:02 Horecagroothandel koopt drie bedrijfspanden in Drachten
- 02-10-2024 10:45 Sligro huurt bedrijfspand van 4.675 m2 van Sagax
- 02-10-2024 09:57 Voormalig hoofdkantoor Vacansoleil in faillissementsverkoop
- 02-10-2024 09:48 Green Real Estate sluit vijf nieuwe huurovereenkomsten in winkelcentrum Rozenhof in Zaandam
- 02-10-2024 09:38 Zeeland trekt ruim 1,2 miljoen uit voor transformatie leegstaande panden naar woningen
- 02-10-2024 09:30 Lelystad en Centrada tekenen overeenkomst voor 78 sociale huurappartementen
- 02-10-2024 09:14 Farmaceut huurt kantoorruimte in Arnhem Building
- 02-10-2024 08:47 Edmond de Rothschild koopt bedrijfspand in Waalwijk
- 02-10-2024 00:00 De Hypotheker: Aantal hypotheekaanvragen door starters blijft stijgen
- 01-10-2024 16:30 Rijksvastgoedbedrijf verlengt huurovereenkomst voor kantoorruimte in Leeuwarden
- 01-10-2024 15:56 Hoogvliet huurt 1.598 m2 in winkelcentrum in Krimpen aan den IJssel
- 01-10-2024 15:30 Aannemingsbedrijf huurt 1.780 m2 bedrijfsruimte in Amsterdamse Houthavens
- 01-10-2024 15:03 Bierens Incasso Advocaten koopt kantoorgebouw in Amsterdam-Zuid
- 01-10-2024 14:52 Eazie huurt 172 m2 winkelruimte aan Nieuwendijk in Amsterdam
- 01-10-2024 14:48 Amphia verkoopt ziekenhuisterrein in Oosterhout aan NBU
- 01-10-2024 14:16 Topvacature: Senior WOZ-taxateur
- 01-10-2024 14:00 PTP Netherlands huurt distributiecentrum van 8.600 m2 op Rotterdamse Maasvlakte
- 01-10-2024 13:59 NSI en Eurocommercial kopen eigen aandelen in
- 01-10-2024 13:42 Verguisde vastgoedobligaties worden door lagere rente weer aantrekkelijk
- 01-10-2024 12:30 Aandeelhouders stemmen in met benoeming topman First Sponsor als RvC-lid
- 01-10-2024 12:27 Twee nieuwe partners voor Eversheds Sutherland
- 01-10-2024 12:15 Heeneman & Partners koopt deel winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn
- 01-10-2024 11:56 Madeline Buijs: Niet alles kan overal in de woningbouw
- 01-10-2024 11:41 28 november: De Eindhovense vastgoedborrel
- 01-10-2024 10:54 New Energy Systems introduceert eigen EMS voor de zakelijke markt
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.