'Spelregels retail veranderd door consumenten'
Deze week publiceert Jones Lang LaSalle deel twee van Retail 2020, ‘Power to the people - Doorbraak van consumenten'. Retail 2020, dat op 28 mei is gelanceerd via een speciaal interactief webportaal, onderzoekt, analyseert, becommentarieert en bediscussieert het snel veranderende wereldwijde winkellandschap in de komende tien jaar.
Richard Dallinga, Director Retail bij Jones Lang LaSalle Nederland: "Deel twee van Retail 2020 gaat over de niet te stuiten opkomst en macht van de consument. Hierdoor verandert niet alleen de verhouding tussen detailhandel en consument, maar ook tussen fabrikant en consument. Internet en aanverwante technologieën zorgen er voor dat de macht van de consument zich steeds duidelijker kan manifesteren. Retail2020 verkent de emotionele waarde die consumenten hechten aan winkelen. Hierbij komt ook de verandering van consumentenprofielen aan bod: de ‘babyboomers' splitsen zich op in een groep die met pensioen gaat en een groep die nog werkt, het aantal jongeren neemt dramatisch af en ook steeds meer mannen gaan winkelen. Consumenten zijn veeleisender dan ooit en de macht van winkeliers en fabrikanten zal geleidelijk verminderen. Retail2020 laat zien wat retailers moeten doen om onder zulke concurrerende en uitdagende omstandigheden toch te kunnen gedijen."
Deel twee van Retail 2020 beschrijft een aantal inzichten dat het komende decenium essentieel is voor de werkwijze van retailers en eigenaren van winkelcentra. Het betreft de volgende vier inzichten.
Marketing op basis van behoeften: Retailers zullen echt moeten inspelen op de behoeften van consumenten. Dit is enigszins verwaarloosd door de explosieve groei in het afgelopen decennium. Toegankelijkheid en winkelgemak zijn daarbij belangrijke thema's. Aandacht voor de klant en gemak worden maatgevend in de keuze van consumenten voor een bepaalde winkel.
Opkomst van nieuwe behoeften : Succesvolle winkeliers komen tegemoet aan de nieuwe behoeften van consumenten en reageren op belangrijke sociale trends. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat winkelen wordt verbonden met thema's zoals ‘de kunst van het leven', multiculturaliteit, tijdloos design, vrouwelijkheid en milieu. Winkelcentra en winkeliers moeten samenwerken om in deze behoeften te voorzien. Ook zullen lokale gemeenschappen moeten herinvesteren in de lokale detailhandel.
Omvang en structuur veranderen: Omdat de bevolkingsgroei de komende tien jaar stabiliseert, zullen winkeliers rekening moeten houden met minder jongeren, meer consumentensegmenten en de massale pensionering van de ‘vroege babyboomers' die op dit moment nog veel besteden.
Versplinterende markten: In tegenstelling tot de drie brede consumentensegmenten van nu, zullen winkeliers zich tegen 2020 moeten richten op vijf verschillende doelgroepen: Generatie Y (dan jong volwassen), Generatie X (middelbare leeftijd); de generatie babyboomers die bestaat uit een groep werkende en een groep gepensioneerden en als laatste de groep ‘senioren'.
Laatste nieuws
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
- 03-05-2024 10:12 Reales koopt bedrijfsgebouw aan de Groningenhaven 1 in Nieuwegein
- 03-05-2024 08:45 Bedrijfscomplex in Deventer verkocht
- 03-05-2024 08:37 Co-working concept De Stadstuin huurt ruim 5.000 m2 in Dalton Office Park
- 02-05-2024 16:40 Bouwkavels tussen de landerijen te koop voor ontwikkeling of belegging
- 02-05-2024 16:39 ComfortZone Offices koopt en renoveert kantoor in Den Bosch
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.