Blog: Ontwikkelaars word wakker!
Het gaat goed op de woningmarkt. Vorig jaar zijn meer dan 30.000 nieuwbouwwoningen verkocht en de verwachting is dat we voor dit jaar richting de 35.000 gaan. Kortom, laat de champagnekurken maar knallen. Hier en daar horen we geluiden dat het verkopen van woningen alweer kinderspel is. We zien die houding ook terug in de wijze waarop deze partijen nieuwbouwwoningen op de markt brengen. Er is een aantoonbaar gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks over het woonproduct nagedacht, laat staan over de gewenste doelgroep.
Te vaak kiezen partijen voor de obligate verkoopbrochures, projectwebsites en advertenties in het plaatselijke ‘sufferdje’. Het is kiezen voor de gemakkelijkste weg. ‘Ach die woningen, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ We hebben het een ontwikkelaar onlangs letterlijk horen zeggen. We hopen dat u nu net zo verbijsterd bent als wij toen we dit uit zijn mond optekenden.
Hypotheekrente stijgt
Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk hartstikke kortzichtig. Immers, de enige reden dat het op de woningmarkt op dit moment hosanna gaat, komt door de lage hypotheekrente. Op het moment dat deze maar een paar procenten stijgt, en het is niet de vraag óf maar wannéér dat gaat gebeuren, komt de betaalbaarheid van de nieuwbouwwoningen onder druk te staan. Door alle beleidsmaatregelen kan men dan zomaar €20.000 tot €30.000 minder lenen. En dat scheelt nogal wat. Een coldturkey zoals in 2009 toen de verkopen in één klap terugvielen is daardoor helemaal niet zo ondenkbeeldig. Alleen daarom al is het allesbehalve verstandig om tevreden achterover te leunen. Juist dit moment, dat het dus weer beter gaat, moet de sector aangrijpen om te vernieuwen. Om uiteindelijk klaar te zijn voor de toekomst.
Evenement organiseren
Met het vernieuwen bedoelen we niet alleen op productniveau. Op een andere, frisse manier naar de marketing van de woningen kijken hoort daar in visie zeker bij. Waarom kiezen voor een verkoopbrochure als je een bijzonder evenement rond een nieuwbouwproject kunt organiseren waarmee je regionale mediabelangstelling trekt? Een fluistercampagne of storytelling? Stap eens uit de comfortzone. Denk out of the box. Zo hebben wij bijvoorbeeld met heel veel succes een talentenjacht rond een nieuwbouwproject georganiseerd. Wat te denken van een mysteriehuis op de markt brengen? Of het verkopen van een beleving in plaats van het huis?
Wat ook goed helpt is om al in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst al bij het ontwerp, de marketing van de woningen voor ogen te hebben. Dat levert zowel frisse ideeën op over het vermarkten van de woningen als een, vanuit dat oogpunt, optimalisering van het woonproduct. En dat laat zich uiteindelijk vertalen in gewilde woonproducten. Ook wanneer het straks toch onverhoopt weer wat minder gaat. Dat lijkt ons een veel betere optie dan de ogen sluiten voor de realiteit. Uiteraard willen wij u daar graag bij helpen.
Een blog van Lex Bijl en Hans Ouwerkerk, SOLD Communicatie.
Laatste nieuws
- 26-04-2024 13:43 'Bouw één op de drie nieuwbouwwoningen loopt vertraging op door bezwaren'
- 26-04-2024 10:09 WDP bouwt warehouse van 9.125 m2 voor Kintetsu in Schiphol-Oost
- 26-04-2024 09:15 Foot Locker huurt in Creative Valley in Utrecht
- 26-04-2024 08:58 Reacties op huurwet: Neprom, IVBN en Aedes blij met duidelijkheid, Vastgoed Belang noemt het een schande
- 26-04-2024 06:00 Radio VJ: 'Helaas, geen rendement dus aanbod middeldure huurwoningen zal verschrompelen'
- 26-04-2024 05:59 4 juni congres: Juridische en financiële impact van de Wet Betaalbare Huur
- 25-04-2024 19:50 Tweede Kamer stemt in met Wet betaalbare huur
- 25-04-2024 17:23 Deze amendementen voor de Wet betaalbare huur zijn aangenomen
- 25-04-2024 14:59 ‘Een nieuwe generatie neemt het stokje over in de vastgoedtop’
- 25-04-2024 14:30 Deze projecten krijgen een bijdrage uit de laatste ronde Woningbouwimpuls
- 25-04-2024 14:20 BPD en 'thuis kopen voormalig Rabobankkantoor Eindhoven
- 25-04-2024 14:10 Onderzoekers: 'Jubelton werkte overbieden in de hand'
- 25-04-2024 14:00 KKR neemt moederbedrijf Hans Anders over van 3i
- 25-04-2024 11:15 Topvacature: Zelfstandige (kandidaat) makelaars voor uitbreiding naar landelijke dekking
- 25-04-2024 10:54 Blauwhoed en Koers tekenen voor 158 sociale en middeldure huurwoningen
- 25-04-2024 10:52 KPMG-rapport: Politieke inmenging en rentestijgingen grootste belemmeringen voor vastgoedbedrijven
- 25-04-2024 10:18 Radio VJ: 'We hebben de financieringsmarkt verslagen, waarom denkt iedereen dan dat de bank dicht is?'
- 25-04-2024 09:35 Meerderheid Kamer wil planbatenheffing tegen speculatie grondprijzen
- 25-04-2024 08:55 Garbe realiseert build to suit logistieke ontwikkeling op XL Business Park in Almelo
- 25-04-2024 08:39 Zes bedrijven krijgen typegoedkeuring voor modulaire woningen
- 25-04-2024 08:11 Winkelleegstand loopt op naar ruim 8 procent
- 24-04-2024 23:44 Kritische Keijzer en De Groot willen meer tijd voor huurwet: ‘Onderbouwing rammelt aan alle kanten’
- 24-04-2024 16:07 Ingenieursbureau verlengt en breidt uit in Poortugaal
- 24-04-2024 15:51 Rudy Ligtenberg nieuwe directeur-bestuurder Mijande Wonen
- 24-04-2024 15:30 Gera Esser ad interim directeur-bestuurder Rondom Wonen
- 24-04-2024 15:21 Samsonite opent winkel aan Koningsplein in Amsterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.