Blog: Ontwikkelaars word wakker!

Het gaat goed op de woningmarkt. Vorig jaar zijn meer dan 30.000 nieuwbouwwoningen verkocht en de verwachting is dat we voor dit jaar richting de 35.000 gaan. Kortom, laat de champagnekurken maar knallen. Hier en daar horen we geluiden dat het verkopen van woningen alweer kinderspel is. We zien die houding ook terug in de wijze waarop deze partijen nieuwbouwwoningen op de markt brengen. Er is een aantoonbaar gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks over het woonproduct nagedacht, laat staan over de gewenste doelgroep.

Te vaak kiezen partijen voor de obligate verkoopbrochures, projectwebsites en advertenties in het plaatselijke ‘sufferdje’. Het is kiezen voor de gemakkelijkste weg. ‘Ach die woningen, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ We hebben het een ontwikkelaar onlangs letterlijk horen zeggen. We hopen dat u nu net zo verbijsterd bent als wij toen we dit uit zijn mond optekenden.

Hypotheekrente stijgt
Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk hartstikke kortzichtig. Immers, de enige reden dat het op de woningmarkt op dit moment hosanna gaat, komt door de lage hypotheekrente. Op het moment dat deze maar een paar procenten stijgt, en het is niet de vraag óf maar wannéér dat gaat gebeuren, komt de betaalbaarheid van de nieuwbouwwoningen onder druk te staan. Door alle beleidsmaatregelen kan men dan zomaar €20.000 tot €30.000 minder lenen. En dat scheelt nogal wat. Een coldturkey zoals in 2009 toen de verkopen in één klap terugvielen is daardoor helemaal niet zo ondenkbeeldig. Alleen daarom al is het allesbehalve verstandig om tevreden achterover te leunen. Juist dit moment, dat het dus weer beter gaat, moet de sector aangrijpen om te vernieuwen. Om uiteindelijk klaar te zijn voor de toekomst.

Evenement organiseren
Met het vernieuwen bedoelen we niet alleen op productniveau. Op een andere, frisse manier naar de marketing van de woningen kijken hoort daar in visie zeker bij. Waarom kiezen voor een verkoopbrochure als je een bijzonder evenement rond een nieuwbouwproject kunt organiseren waarmee je regionale mediabelangstelling trekt? Een fluistercampagne of storytelling? Stap eens uit de comfortzone. Denk out of the box. Zo hebben wij bijvoorbeeld met heel veel succes een talentenjacht rond een nieuwbouwproject georganiseerd. Wat te denken van een mysteriehuis op de markt brengen? Of het verkopen van een beleving in plaats van het huis?

Wat ook goed helpt is om al in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst al bij het ontwerp, de marketing van de woningen voor ogen te hebben. Dat levert zowel frisse ideeën op over het vermarkten van de woningen als een, vanuit dat oogpunt, optimalisering van het woonproduct. En dat laat zich uiteindelijk vertalen in gewilde woonproducten. Ook wanneer het straks toch onverhoopt weer wat minder gaat. Dat lijkt ons een veel betere optie dan de ogen sluiten voor de realiteit. Uiteraard willen wij u daar graag bij helpen.

Een blog van Lex Bijl en Hans Ouwerkerk, SOLD Communicatie



Reacties


Laatste nieuws