Blog: Ontwikkelaars word wakker!
Het gaat goed op de woningmarkt. Vorig jaar zijn meer dan 30.000 nieuwbouwwoningen verkocht en de verwachting is dat we voor dit jaar richting de 35.000 gaan. Kortom, laat de champagnekurken maar knallen. Hier en daar horen we geluiden dat het verkopen van woningen alweer kinderspel is. We zien die houding ook terug in de wijze waarop deze partijen nieuwbouwwoningen op de markt brengen. Er is een aantoonbaar gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks over het woonproduct nagedacht, laat staan over de gewenste doelgroep.
Te vaak kiezen partijen voor de obligate verkoopbrochures, projectwebsites en advertenties in het plaatselijke ‘sufferdje’. Het is kiezen voor de gemakkelijkste weg. ‘Ach die woningen, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ We hebben het een ontwikkelaar onlangs letterlijk horen zeggen. We hopen dat u nu net zo verbijsterd bent als wij toen we dit uit zijn mond optekenden.
Hypotheekrente stijgt
Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk hartstikke kortzichtig. Immers, de enige reden dat het op de woningmarkt op dit moment hosanna gaat, komt door de lage hypotheekrente. Op het moment dat deze maar een paar procenten stijgt, en het is niet de vraag óf maar wannéér dat gaat gebeuren, komt de betaalbaarheid van de nieuwbouwwoningen onder druk te staan. Door alle beleidsmaatregelen kan men dan zomaar €20.000 tot €30.000 minder lenen. En dat scheelt nogal wat. Een coldturkey zoals in 2009 toen de verkopen in één klap terugvielen is daardoor helemaal niet zo ondenkbeeldig. Alleen daarom al is het allesbehalve verstandig om tevreden achterover te leunen. Juist dit moment, dat het dus weer beter gaat, moet de sector aangrijpen om te vernieuwen. Om uiteindelijk klaar te zijn voor de toekomst.
Evenement organiseren
Met het vernieuwen bedoelen we niet alleen op productniveau. Op een andere, frisse manier naar de marketing van de woningen kijken hoort daar in visie zeker bij. Waarom kiezen voor een verkoopbrochure als je een bijzonder evenement rond een nieuwbouwproject kunt organiseren waarmee je regionale mediabelangstelling trekt? Een fluistercampagne of storytelling? Stap eens uit de comfortzone. Denk out of the box. Zo hebben wij bijvoorbeeld met heel veel succes een talentenjacht rond een nieuwbouwproject georganiseerd. Wat te denken van een mysteriehuis op de markt brengen? Of het verkopen van een beleving in plaats van het huis?
Wat ook goed helpt is om al in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst al bij het ontwerp, de marketing van de woningen voor ogen te hebben. Dat levert zowel frisse ideeën op over het vermarkten van de woningen als een, vanuit dat oogpunt, optimalisering van het woonproduct. En dat laat zich uiteindelijk vertalen in gewilde woonproducten. Ook wanneer het straks toch onverhoopt weer wat minder gaat. Dat lijkt ons een veel betere optie dan de ogen sluiten voor de realiteit. Uiteraard willen wij u daar graag bij helpen.
Een blog van Lex Bijl en Hans Ouwerkerk, SOLD Communicatie.
Laatste nieuws
- 02-12-2024 16:53 Gemiddelde overwaarde woning 65-plusser ligt op 390.000 euro
- 02-12-2024 15:05 Christiaan Oudemans wordt partner tax bij NewGround Law
- 02-12-2024 14:25 Financiering voor ambitieuze vastgoedplannen? Geldvoorelkaar.nl biedt nieuwe mogelijkheden
- 02-12-2024 14:00 Themamaand december in het teken van marktanalyse opname & beleggingen
- 02-12-2024 13:42 Rechtszaak Fair Huur tegen Staat over woz-cap begonnen
- 02-12-2024 13:18 Raad van State: voorstel nieuwe box 3-regels onwerkbaar
- 02-12-2024 12:52 Lichting van 17 MSRE-studenten afgestudeerd
- 02-12-2024 12:10 WoningbouwersNL: 'Beleidsmakers shoppen selectief uit woningmarktonderzoek ABF'
- 02-12-2024 12:05 Madeline Buijs: 'Zet senioren centraal op de woningmarkt'
- 02-12-2024 11:52 Rockfield en Ardian doen eerste aankoop studentenwoningen voor Europees platform in Florence
- 02-12-2024 11:37 Huurder koopt eigen toren in Capelle aan den IJssel
- 02-12-2024 11:12 BuurtBoost en KAW gaan samenwerken
- 02-12-2024 11:03 WDP verdubbelt portefeuille in Frankrijk
- 02-12-2024 11:00 'Wij vinden subsidiemogelijkheden voor investerings- en innovatieprojecten'
- 02-12-2024 10:03 Aantal hypotheken stijgt door: meer voor koopwoningen dan in vorige maanden
- 02-12-2024 08:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 29-11-2024 19:38 Interim-voorzitter Verra kondigt koerswijziging Vastgoed Belang aan: ‘Meer zichtbaarheid en positiviteit’
- 29-11-2024 18:54 Sieradenmerk Vadavas huurt 77 m2 winkelruimte in Utrecht
- 29-11-2024 18:39 Offshore Wind Logistics huurt 228 m2 kantoorruimte in Rotterdam
- 29-11-2024 17:51 Woningstichting Samenwerking bouwt 144 sociale huurwoningen in Vlaardingen
- 29-11-2024 17:30 Vastgoed Belang biedt petitie aan minister Keijzer aan met aanpassingen van regelgeving
- 29-11-2024 17:27 Delftse studenten vormen zelf kantoren om tot 350 woningen
- 29-11-2024 14:30 Stories huurt 383 m2 kantoorruimte in Utrecht
- 29-11-2024 14:10 De Goede Woning koopt 63 woningen van Heimstaden
- 29-11-2024 13:21 Advocaat Hielkema over uitspraak huurverhogingsbeding: 'Verhuurders kunnen opgelucht ademhalen'
- 29-11-2024 11:39 Vijf nieuwe WEii-licentiehouders op Paris Proof Congres: ‘bewijst waarde sturen op werkelijk energiegebruik’
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.