Schuldeisers eisen meer creativiteit van hun incassobureau


Laatst zat ik op kantoor rustig mijn e-mail bij te werken toen mijn mobiele telefoon ging, een SMS. Nu word ik tijdens kantoortijden eigenlijk alleen maar gebeld en als ik een SMS ontvang, is dat vaak privé. Toch maar even kijken.

Een SMS van Snijder Incasso: "Wegens een onbetaalde nota is Snijder Incasso maatregelen tegen u gestart. U dossiernummer is 1005633, saldo 1213,67. Wilt u contact met ons opnemen op 0251 211222." Ik kijk op en aan de andere kant van het gebouw zie ik twee lachende ICT'ers hun zege vieren. De test is gelukt.

Veel incassobureaus en deurwaarders gebruiken automatisering vergaand in hun dienstverlening. Steeds meer productiematig handelen en steeds minder mensenhanden. Hierdoor wordt de kostprijs lager. Anderzijds laat dit ruimte voor maatwerk op portefeuilleniveau. De manieren waarop wij debiteuren aanschrijven wordt bijvoorbeeld gevarieerder, maar wel geheel geautomatiseerd zodat we scherp geprijsd kunnen blijven.

Als ik naar ons kantoor kijk, dan begint het eerste handwerk bij de telefonische incasso acties. Vorderingen worden geautomatiseerd ingelezen en alle (e-mail)aanmaningen zijn al geautomatiseerd verzonden. Wanneer je als debiteur dan nog steeds niet hebt gereageerd, wordt het menens. Afhankelijk van de klantwens wordt een telefonische incassoactie ondernomen, of gedagvaard, of sinds een paar weken bijvoorbeeld gesmst. Direct beslag leggen of faillissement aanvragen is ook mogelijk, maar vaak is er dan meer aan de hand.

Snijder merkt de hogere klanteisen in het incassotraject duidelijk op. Enerzijds willen we niets betalen voor incasso, anderzijds willen we gisteren het geld op onze rekening, het liefst met klantbehoud. Een terechte wens, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Zoveel mogelijk automatiseren voor een snelle, soepele behandeling tegen een lage kostprijs dus. Voor veel opdrachtgevers experimenteert Snijder periodiek met de incassoaanpak, om te kijken of de markt beter reageert. En soms scheelt dat echt behoorlijk in scorepercentages.

Tip: Wees altijd kritisch op uw incassobureau of deurwaarder en vraag welke acties in welke tijdspanne en tegen welke prijs deze voor u verzorgt. Hier kan behoorlijk veel verschil in zitten!

Voor meer informatie over de werkzaamheden van Snijder, klik HIER.



Reacties


Laatste nieuws