Column CEO Desso: 'The Floor is Yours'

De wereld van vandaag is uitermate interessant, onder meer door de snelle ontwikkelingen. Het einde van het jaar is altijd een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. Wat wordt in het nieuwe jaar ons antwoord op de voortdurend veranderende wereld en hoe reageren we snel op nieuwe kansen? Wat is er het afgelopen jaar gebeurd, wat ging er goed en wat kon er beter, waar hebben we als onderneming van geleerd, wat heeft ons geïnspireerd en waar gaan we volgend jaar naartoe? Een leuke exercitie, zeker als het jaar hoogtepunten heeft gekend die veelbelovend zijn voor de toekomst.

Vragen die voor ons het afgelopen jaar centraal hebben gestaan zijn: hoe komen wij het beste tegemoet aan de wensen van onze klanten en hoe ontwikkelen wij nieuwe vloerproducten die daadwerkelijk waarde toevoegen? Voor ons is het antwoord gelegen in onze innovatiestrategie, die drie pijlers heeft: creativiteit, functionaliteit en Cradle to Cradle®.

Innovaties op terein van creativiteit

Wij laten de vloer werken voor gezondheid en welzijn. Dat doen wij om te beginnen door innovaties op het gebied van creativiteit: wij maken mooie producten die verrassen en esthetische waarde toevoegen aan de gebouwen, schepen en vliegtuigen waarin zij worden toegepast. Daarnaast realiseren wij functionele innovaties, zoals de ontwikkeling van AirMaster®. Dit tapijt zorgt voor een vermindering van de hoeveelheid fijnstof in de binnenlucht met factor acht ten opzichte van harde vloeren en levert hiermee een positieve bijdrage aan het binnenklimaat. Erg belangrijk aangezien we 90% van onze tijd binnen doorbrengen. 

Onze derde innovatiepijler wordt gevormd door onze Cradle to Cradle® strategie. Wij zijn in staat om oude tapijttegels uit elkaar te halen en met behulp van onze scheidingstechniek Refinity® het garen (en andere vezels) van de backing te scheiden waardoor er twee hoofdmateriaalstromen ontstaan. Na een extra zuiveringsfase wordt het garen teruggebracht naar de garenleverancier die er nieuw garen van maakt. De traditionele bitumen backing wordt hergebruikt in de dak- en wegenbouw. Desso’s nieuwe EcoBase™ backing daarentegen is volledig herbruikbaar in Desso’s eigen productieproces.

Gezond binnenklimaat

Naast een goede luchtkwaliteit is een goede akoestiek ook een belangrijk onderdeel van een gezond binnenklimaat. Hoewel tapijt al een positief effect heeft op de akoestiek hebben we met de ontwikkeling van SoundMaster® deze functionaliteit naar een hoger niveau getild. Bovendien bestaat deze backing voor 80% uit hergebruikte PET flessen, waarmee we afval hebben weten te upcyclen. De SoundMaster® backing verbetert tot wel +15 decibel in contactgeluidisolatie en is hierdoor ideaal voor het creëren van ruimten waar mensen zich moeten concentreren. 

Kortom 2012, kende uiteenlopende productinnovaties. Belangrijker is dat wij onze klanten voorzien van vloeroplossingen die echt waarde toevoegen door een bijdrage te leveren aan hun duurzaamheidambities, gezondheid en welzijn.

Wensen van de klant staan centraal

Voor Desso zal 2013 meer dan ook in het teken staan van de klant. Onze innovatiestrategie is tenslotte gebaseerd op een zeer goed inzicht in de klant. Bij Desso zeggen we: ‘The Floor is Yours’, om te benadrukken dat we de wensen van de klant centraal stellen in ons denken en doen. Die houding ligt ten grondslag aan alles wat we doen. Ons succes hangt ervan af. We vinden het uiterst belangrijk om ook in 2013 te doen wat goed is voor onze klanten en toegevoegde waarde te creëren.
 

Alexander Collot d’Escury is  CEO van Desso

www.desso.com

www.twitter.com/dessogroup

www.youtube.com/dessogroup

 



Reacties


Laatste nieuws