‘Er moeten minder meters worden geteld, winkelcentra zijn gebaat bij maatwerk’
Nu de kiezende consumenten steeds meer de waarde van winkelgebieden bepalen wordt het tijd dat winkelcentra zich gaan toeleggen op maatwerk. Er moet meer gekeken worden wat precies het onderscheidt maakt. Retailspecialist Eduard Plate van Platemarketing Extenzio schreef voor Vastgoedjournaal een analyse over de huidige Nederlandse winkelcentra.
“Winkelgebieden zijn net producten. Als consumenten er plezierig kunnen winkelen, dan komen ze. Is dat niet het geval, dan gaan ze weg. De grote verandering is de kiezende consument. Die heeft de macht genomen en bepaalt de waarde van een winkelgebied. Dat is wennen. Meer maatwerk dus, en minder meters tellen. Meer lokale vraag, minder nationaal gemiddelde. Dat gebeurt nog teveel. Winkelcentra raken daardoor gegijzeld door het gemiddelde terwijl onderscheid de boodschap is.
In het Koopstromen onderzoek KSO 2011 bleek het aantal leegstaande vierkante meters toegenomen te zijn sinds 2004. Het leegstandspercentage bleef gelijk op 7%. Het aantal winkels nam af. De gemiddelde winkel werd zo’n 15% groter. De verschillen per winkelgebied bleken groot. Monotone boulevards en binnensteden staan onder druk, maar complete, bereikbare en ook authentieke centra deden het beter. Gemiddeld genomen althans. Er zijn flinke lokale verschillen. En daar is te weinig aandacht voor. Dat is een risico voor duurzame centra.
Krimpgebieden bijvoorbeeld
Het gevaar is dat bovenstaande gemiddelden, net als gemiddelde omzet per vierkante meter, gemiddelde bestedingen dagelijks en niet dagelijks teveel als mantra worden genomen voor winkelplanning. Dan gaan krimpgebieden DPO’s (Detailhandel Planologisch Onderzoek) doen en het gemiddelde zoeken. Terwijl ruimte in een krimpgebied minder duur is en je naar andere kwaliteiten kunt zoeken.
Is afnemende vloerproductiviteit bijvoorbeeld een probleem? Niet altijd. Ik ken een schoenenwinkel die enkele jaren geleden in omvang verdubbelde. De omzet nam structureel toe, maar verdubbelde niet. Maar er ontstond een gezonde winkel van deze tijd, met een groeiende omzet in 2012.
Kiezende consument
De grote verandering is de kiezende consument. En hoe daar goed op ingespeeld kan worden. Minder meters tellen dus, en meer maatwerk. Kwaliteit en onderscheid toevoegen. Flexibele bestemmingsplannen horen daarbij. Net als lokale winkelvoorkeuren. Zodat winkelgebieden beter kunnen inspelen op de kiezende consumenten. Die plezierig willen winkelen. In al haar lokale verschillen. Hierover een volgende keer meer”.
Drs Eduard Plate (Planologie&Marketing, Wehkamp, Experian, Sanoma, AKO, Schiphol) www.platemarketing.nl, deelnemer in Extenzio, expertisecentrum retail en locaties
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.