De ideale werkomgeving: balans tussen akoestische en visuele privacy

Hoe creëren we een werkomgeving waarin focuswerk en samenwerken in balans zijn? In de hedendaagse hybride werkcultuur is het kantoor niet langer alleen een plek om te werken, maar ook een ontmoetingsplek. Toch lopen veel bedrijven tegen een uitdaging aan: hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich kunnen concentreren zonder dat samenwerking en spontane ontmoetingen verloren gaan?
De veranderende werkomgeving
Lisa van Dijk, Senior Workplace Consultant bij Drees & Sommer Netherlands, ziet een duidelijke verschuiving: 'Werkgevers realiseren zich steeds vaker dat het kantoor niet alleen een werkplek is, maar ook een sociale ontmoetingsplek. Toch blijft de vraag hoe je de juiste balans vindt tussen rust en dynamiek.'
Wat zijn de grootste knelpunten in kantoren?
Een van de meest gehoorde klachten in moderne werkomgevingen is geluidsoverlast. Open kantoorruimtes, die ooit bedoeld waren om procesmatig werk te verrichten, zorgen vaak voor afleiding gezien de grootte van de open ruimte en de verandering van werkzaamheden die in de huidige tijd verricht worden. Denk aan videobellen, en andere vormen van hybride werken. 'Daar komt bij dat veel hybride werkers deels thuis in alle rust werken en dan op kantoor geconfronteerd worden met een rumoerige omgeving', zegt Van Dijk. 'Een paar belcellen plaatsen lost dat niet op. De akoestiek, balans in variatie van ruimtes en de ruimtelijke indeling moeten vanaf het begin goed doordacht zijn.'
De toekomst van de werkomgeving
De tijd van open kantoortuinen is voorbij. Al jaren zitten we in een transitie waarbij werkomgevingen gecreëerd worden die zijn afgestemd op de behoeften van het individu. Dit betekent activiteit gericht werken: zelf kiezen waar, wanneer en met wie je werkt, afhankelijk van de activiteiten die moeten worden uitgevoerd. Voor welke werkzaamheden ga je naar kantoor, waarvoor kies je een andere locatie of blijf je bijvoorbeeld thuis? Hierover gaan we in gesprek met de gebruikers. Steeds vaker zien we dat organisaties als ambitie voor de toekomst kiezen voor een “verbeterde samenwerking” zowel intern tussen de medewerkers onderling als samenwerking met externen, buiten de kantoormuren. Hierbij past een indeling in zones: een rustige zone waar gebruikers met een hoge mate van akoestische en visuele privacy een videogesprek en andere concentratie werkzaamheden kunnen uitvoeren, een zone waar zowel externe als interne medewerkers samenkomen, een zone waar samenwerkruimtes gealloceerd zijn gericht op intern gebruik en informele plekken voor de spontane ontmoeting. 'Het draait niet alleen om óf samenwerken óf concentreren, maar om een slimme combinatie van beide', legt Van Dijk uit. 'Door vooraf na te denken over de functie van elke ruimte, voorkom je dat werkactiviteiten elkaar verstoren.'
Hoe ontwerp je een werkomgeving die echt werkt?
Een goed ontwerp begint bij de gebruiker. Het UX Design team van Drees & Sommer onderzoekt hoe mensen werken, wat hun behoeften zijn en welke uitdagingen zij ervaren. 'Vervolgens vertalen we die inzichten naar een functioneel ontwerp', zegt Van Dijk. 'Dit gaat verder dan alleen meubels en indeling; we kijken onder andere naar de daglichttoetreding, de ontsluiting, de dynamiek waar mensen zich bevinden, de positionering van activiteiten, en delen zodoende het gebouw in waarbij gelet wordt op het toepassen van akoestische oplossingen. Door vooraf goed na te denken, voorkomen we dat er achteraf aanpassingen nodig zijn.'
Een praktijkvoorbeeld: Athora Amsterdam
Een mooi voorbeeld van deze aanpak is het project voor Athora Amsterdam in The Edge West. Hier werd een werkomgeving gecreëerd waarin visuele en akoestische privacy centraal staan. 'De inrichting is volledig afgestemd op de werkactiviteiten van de medewerkers', vertelt Van Dijk. 'Dit zorgt ervoor dat iedereen zich comfortabel voelt, ongeacht of ze willen focussen of samenwerken. Het resultaat? Een productieve werkomgeving die het welzijn van medewerkers ondersteunt.'
Wat is het belangrijkste advies voor bedrijven?
Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze hun kantoor beter kunnen laten aansluiten op de behoeften van hun medewerkers. Van Dijk adviseert: 'Denk niet alleen na over hoe je kantoor eruitziet, maar vooral over hoe het functioneert. Wat hebben jouw medewerkers nu, maar zeker in de toekomst, nodig om goed te kunnen werken? Betrek hen in het proces en zorg voor een goede balans tussen akoestische en visuele privacy. Zo maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naartoe komen.'
Meer weten over hoe je een effectieve werkomgeving creëert? Neem contact op met Lisa van Dijk via Lisa.van-dijk@dreso.com.
Laatste nieuws
- 18-04-2025 15:44 Volkshuisvesting in de Voorjaarsnota
- 18-04-2025 15:40 Twee voormalige V&D's genomineerd voor Kern Jaarprijs
- 18-04-2025 14:40 Logistiek dienstverlener huurt bedrijfsruimte in Amersfoort
- 18-04-2025 14:20 Angelique Kok bestuurslid bij DWIRE
- 18-04-2025 14:00 Hoe vastgoed meer waarde krijgt door de gebruiker als klant te benaderen
- 18-04-2025 13:47 Aedes: Miljard compensatie voor tegenvallen huurinkomsten zijn druppel op gloeiende plaat
- 18-04-2025 12:46 ´Vermogen ouders steeds belangrijker op woningmarkt´
- 18-04-2025 12:08 Dag van de Vastgoedfinanciering 2025: Vastgoedfinanciering strategisch inzetten om minder last te hebben van fiscale wijzigingen?
- 18-04-2025 09:59 Coalitie trekt miljarden uit voor Tennet Duitsland
- 18-04-2025 09:17 Euronet infratechniek koopt kantoorpand in Zoetermeer
- 18-04-2025 09:08 M7 verkoopt woonboulevard in Emmen aan Iroko Zen
- 18-04-2025 06:00 'Corporaties kijken uit naar afscheid van marktwaarde in jaarrekening'
- 17-04-2025 19:43 'Corporaties tegen de huurbevriezing? Schandalig, ze zijn vergeten wat hun roots zijn'
- 17-04-2025 16:49 'Voorjaarsnota goede stap richting verlichting voor huurders en verhuurders'
- 17-04-2025 16:40 Vastgoedportefeuille Ymere met 1,3 miljard euro opgewaardeerd
- 17-04-2025 15:49 WSW verbaasd over bevriezen huren sociale huurwoningen
- 17-04-2025 15:34 KATE Innovations lanceert next-gen platform voor vastgoedtaxateurs
- 17-04-2025 15:22 ECB verlaagt rente verder
- 17-04-2025 15:20 Habion en Dura Vermeer tekenen voor 145 woningen in Rotterdam
- 17-04-2025 15:06 FedEx huurt 20.000 m2 op Prologis Park Schiphol
- 17-04-2025 15:00 SkyCell International huurt logistieke ruimte in Venlo
- 17-04-2025 14:58 Provast wint tender voor 210 woningen in Muyskenkwartier Amsterdam
- 17-04-2025 14:40 15 mei, Het Blue Zone Festival voor de gezonde leefomgeving
- 17-04-2025 14:20 Storage Share koopt pand in Leeuwarden
- 17-04-2025 14:00 Frame Offices opent nieuwe locatie in The William in Amsterdam
- 17-04-2025 13:17 Stijgende huurinkomsten voor Wereldhave
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.